Marta Tužilová

Marta Tužilová

Hudební publicistice se věnuje několik desetiletí a jako typického Blížence ji celoživotně těší možnost věnovat se zdánlivě odlišným žánrům, oborům a osobnostem. Vysokoškolské vzdělání v hudebním oboru využila zejména v Supraphonu, realizovala vlastní scénáře výstav doma i v zahraničí včetně veletržních expozic, často spojených s koncerty, připravovala pravidelné televizní pořady. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňová představení. Spolupráce s Harmonií jí dlouhodobě poskytuje radost zúročit hudební vzdělání, dosavadní znalosti a zkušenosti a propojovat lásku k hudbě s inspirací novými hudebními směry i umělci.

Pestrá přehlídka české hudby pod křídly Melpomené

Festival Pražské múzy pokračoval ve středu 12. října na své domovské scéně v kostele sv. Vavřince pod Petřínem ve znamení múzy Melpomené, která v antickém Řecku představovala ochránkyni zpěvu ve všech podobách. Program večera nabídl pestrou paletu skladeb výhradně českých autorů, kde zpěvné melodické linky charakterizovaly mozaiku koncertu instrumentálního i pěveckého.

Bolestné echo času k uctění památky nevinných obětí

Evropská Nadace Reinera Marii Rilkeho, německého básníka a pražského rodáka, uspořádala v Praze v rámci svého projektu Bolestné echo času dva koncerty k uctění památky všech nevinných obětí holocaustu i současných obětí válečných konfliktů na Ukrajině a nyní také v Izraeli. V úvodním slovu předsedy správní rady Evropské Nadace R. M. Rilkeho Dr. Jiřího Kosteleckého zazněla slova o důležitosti připomínání nevinných obětí holocaustu, proto koncerty nesly název „Bolestné echo času“ podle knihy o životě a díle české malířky židovského původu Evy Sachs, jež byla jednou z těchto obětí; druhý koncert také provázela výstava jejích obrazů. Závažnost uspořádání slavnostního koncertu 12. října podtrhlo převzetí záštity prezidenta Petra Pavla nad koncertem, projekt podpořil Česko-německý fond budoucnosti a spolupráci s Psychiatrickou nemocnicí spojil tradiční projekt Jiné cesty.  

Koncert Viléma Veverky s Michalem Pavlíčkem překonal očekávání

Dlouho avizovaný koncert hobojisty Viléma Veverky No Limits 2, koncipovaný jako další směřování našeho špičkového interpreta do světa mimoklasické hudby, byl jasným posunem Veverkova umění uplatnění hoboje na pomezí lidských možností, k němuž směřuje svými projekty již více let a jímž nepřestává překvapovat a fascinovat. Ve středu 11. října nabídla Pražská křižovatka svůj unikátní středověký prostor hudbě, v níž hlavní protagonista naznačoval vývoj hudby v dalších desetiletích 21. století. Nejednalo se o paradox, ale o Veverkou dlouho promýšlený posun hranic hobojové hry, který zahájil nejprve s komorním ansámblem Ultimate W Band, posléze s TRIOplus a tentokrát ještě s rockovým kytaristou Michalem Pavlíčkem.

Operní gala v Noci s Mozartem

22. červenec 2023
Operní gala v Noci s Mozartem

Ctěnický hudební festival pokračoval již 3. ročníkem na zahajovacím koncertu Noc s Mozartem s výběrem nejznámějších operních melodií v podání mladých pěvců. V úterý 18. července vystoupili v sále Kočárovny Ctěnického zámeckého areálu na severovýchodním okraji Prahy čeští a slovenští sólisté, kteří sklízejí úspěchy na domácích i zahraničních scénách. Předseda festivalového výboru Robert Rytina a čestná prezidentka festivalu Kateřina Kněžíková přivítali hosty zcela zaplněné zámecké Kočárovny s klenutou klenbou, jež svědčí setkáním s klasickou hudbou dokonale.

Tereziánský sál s Vilémem Veverkou netradičně

Koncertní cyklus Břevnovská hudební setkání pořádá agentura Auramusica již od roku 2014 s vytříbenou dramaturgií dr. Ilji Šmída a vybudovala pevnou pozici cyklu v pražském kulturním dění. V jeho rámci vystupují jak renomovaní, tak i mladí talentovaní interpreti klasické hudby, kteří zaujali četné abonenty a přidávají se stále další posluchači se zájmem o vynikající koncerty. Praha 6 poskytuje záštitu koncertům konaným v Tereziánském sále Břevnovského kláštera a v kostele Církve československé husitské v centru Dejvic.

Jubileum Lubomíra Brabce na Novoměstské radnici

Ve středu 10. května pozval hobojista Vilém Veverka do svého koncertního cyklu kytaristu Lubomíra Brabce, aby oslavil jeho 70. narozeniny. Ve svém úvodním slovu vyjádřil, že koncert patří legendě české kytary, neboť jméno Lubomíra Brabce je již několik desetiletí synonymem klasické kytary; vždyť jen jeho letošní jubilejní turné představuje na 33 koncertů po celé České republice s recitály i komorními vystoupeními s mnoha hudebními kolegy a přáteli.

Festival Jarmily Novotné zahájil Štefan Margita

Již 12. ročník Festivalu Jarmily Novotné otevřel v neděli 16. dubna komorní koncert šansonů Štefana Margity. Operní pěvec, tenorista předních světových operních domů od milánské La Scaly, londýnské Covent Garden po Metropolitní operu v New Yorku či vídeňské Volksoper i pražského Národního divadla patří stále k vyhledávaným umělcům díky svému plnému světlému hlasu a širokému repertoáru operních rolí. Především postavy Janáčkových oper, Bergův Vojcek či Brittenův Billy Budd s rolí Kapitána Verea.

Skvělý Mahler s PhilHarmonia Octet Prague a Peterem Schönem

Společnost koncertních umělců uspořádala v úterý 11. dubna na koncert ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s barytonistou Peterem Schönem k provedení písní Gustava Mahlera ze sbírky Chlapcův kouzelný roh, který společně nahráli v loňském roce a v průběhu koncertu bylo nové CD Supraphonu slavnostně pokřtěno.

České a španělské melodie pod křídly múzy Kalliopé

Jarní část tradičních hudebních salonů Pražské múzy v kostele sv. Vavřince pod Petřínem otevřel ve středu 15. března koncert Guitarra Cantate. Zakladatelka Pražských múz mezzosopranistka Eva Garajová zde představila společný projekt s kytarovým duem Siempre Nuevo, tvořeném Patrickem Vacíkem a Matějem Fremlem. Pěvkyně známá svým mimořádným vztahem k písňové literatuře vytvořila s vynikajícími kytaristy unikátní repertoárově bohatý program jak s originálními skladbami českých a španělských autorů, tak s písňovými cykly, kde původní klavírní doprovod upravili kytaristé pro své nástroje plnohodnotně pro přirozené vyznění českých písní; v písních španělských zněly jejich transkripce zcela autenticky.

Ekstase uvedla koncept Nového koncertu Viléma Veverky

Hobojista Vilém Veverka se v průběhu své umělecké kariéry věnuje s vrcholnými výkony doma i v zahraničí klasické hudbě od baroka po současnost, rozšířil své umění hobojové hry na artové ztvárnění rocku, jazzu či swingu založením ansámblu Ultimate W Band a nyní přichází s dalším posunem faktických možností hudby a nalézáním nových hudebních spojení. V pondělí 13. února představil v sále pražské Novoměstské radnice svůj koncept Nového koncertu, který s názvem Ekstase připravil společně se sopranistkou Alžbětou Poláčkovou a harfistkou Kateřinou Englichovou. V programu koncertu se skladbami Franze Liszta, Almy Mahler, jejíž píseň inspirovala k názvu večera, dále George Gershwina a Leonarda Bernsteina, uvádí Vilém Veverka princip Nového koncertu jako artový záměr realizace skutečné podoby živého umění jako celku, aby tato koncepce také hudebně rezonovala s představou vývoje jevištně dramatického umění. Trio vynikajících interpretů nastudovalo známá i méně známá díla s virtuózní výrazovou a technickou bravurou a dalo jim díky velkému tvůrčímu potenciálu novou podobu. Ta obohacuje kompozice svobodným přístupem k interpretaci při zachování vnějších i vnitřních hodnot a zaujme nevšedním rozvrstvením melodických a harmonických prvků každé jednotlivé skladby.

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.