Operní gala v Noci s Mozartem

Ctěnický hudební festival pokračoval již 3. ročníkem na zahajovacím koncertu Noc s Mozartem s výběrem nejznámějších operních melodií v podání mladých pěvců. V úterý 18. července vystoupili v sále Kočárovny Ctěnického zámeckého areálu na severovýchodním okraji Prahy čeští a slovenští sólisté, kteří sklízejí úspěchy na domácích i zahraničních scénách. Předseda festivalového výboru Robert Rytina a čestná prezidentka festivalu Kateřina Kněžíková přivítali hosty zcela zaplněné zámecké Kočárovny s klenutou klenbou, jež svědčí setkáním s klasickou hudbou dokonale.

Mozartovský večer zahájil barytonista Jiří Rajniš árií Figara Non piú andraiFigarovy svatby s energickým znělým hlasem plným barev a pěkného témbru. Pěvec má již úctyhodnou řadu úspěšných rolí v českých i německých operních domech, zatím posledním je vystoupení v proslulé milánské La Scale, kde byla uvedena letos v červnu poprvé Dvořákova Rusalka a Jiří Rajniš v ní výtečně ztvárnil roli Hajného. Velkou oporou pěvcům byla na koncertu ve Ctěnicích Ladislava Kaspříková, která jako pedagog HAMU v oboru klavírní spolupráce právem patří k našim nejlepším především v doprovodu pěveckých sólistů. Následující árii z téže opery přednesla slovenská sopranistka Tatiana Hajzušová v roli Hraběnky Porgi amor. V úvodu 2. dějství se Hraběnka zamýšlí nad svým osudem podváděné manželky a po působivé klavírní předehře uvedla posmutnělou árii světlým plným hlasem krásné barvy s prožitkem plným zklamání s pěknými výškami a něžností. Sopranistka úspěšně vystupovala v Košicích a Bratislavě, ale také v německém Wiesbadenu a její široký rejstřík zahrnuje role operní, operetní i komorní koncerty. Ve Figarově svatbě je důležitá postava Cherubína, jehož árie Voi che sapete zazněla v podání výborné mezzosopranistky Jarmily Vantuchové, sólistky českých i zahraničních operních inscenací a koncertů. V loňském roce nejprve zpívala v Římě v Glagolské mši Leoše Janáčka, poté na prestižním festivalu v Salcburku zaujala jako Varvara v Kátě Kabanové. Jistý hlasový projev a jevištní pohyb zde umocnily árii nešťastného Cherubína a připravily scénu pro další Mozartovo dílo – Così fan tutte s postavou Ferranda představil zkušený Daniel Matoušek v árii Un’aura amorosa v pěkném plnokrevném podání s náležitým vnitřním prožitkem zamilovaného mladíka. Noblesa a oddanost působily stejně uvěřitelně jako mužné odhodlání v závěru árie. Mladý tenorista sympatického zjevu úspěšně vystupoval v pražském Národním divadle a všech dalších významných českých operních domech, k německému Magdeburku přibyl ještě čínský Peking s koncerty i natáčením a pro natáčení si jej vybral i Hollywood. Nyní je v plném angažmá Národního divadla jako sólista a daří se mu plnit si rovněž sen skládat a aranžovat hudbu.

Jiří Rajniš, Tatiana Hajzušová, foto Jana Česáková Hyklová

Opera La clemenza di Tito vznikla na objednávku pro pražskou korunovaci Leopolda II. českým králem v září 1791. Antický námět zpracoval Mozart v krátkém čase a známou árii Sesta naprosto mimořádně přednesla další slovenská pěvkyně Katarína Porubanová. Členka sboru Vídeňské státní opery zpívala již sólové party oper od raného baroka po 20. století a loňský Salcburský festival jí poskytl další příležitost rozvinout a uplatnit zkušenosti operní i koncertní. Její mezzosoprán znělý ve všech náročných polohách představil úžasnou škálu výrazů provázených hereckými gesty i mimikou, vynikající detaily pěvecké techniky odměnilo nadšené publikum okamžitým potleskem. Závěr první části večera patřil Kouzelné flétně, v níž všichni účinkující spojili své síly a vybrané scény Papagena Eins – Zwei – Drei! – Nun wohlan úžasně uchopené Jiřím Rajnišem, Drei Knaben s triem Klinget, Glöckchen, klinget… zpívali pěkně barevně sladění Jarmila Vantuchová, Katarína Porubanová a Daniel Matoušek a očekávaným Pa, Pa, Pa, Papagena! okouzlila scénu Tatiana Hajzušová s radostným objetím Papagena s Papagenou, rozpohybovaným radostí až do tance. Vytříbený klavírní doprovod Ladislavy Kaspříkové vyčaroval na křídle Petrof orchestrálně úchvatné finále. Příjemné zklidnění a čistota Mozartova génia zazněla v klavírním sólu Miroslava Sekery se svrchovaným podáním Duportových variací, K. 573. Zdánlivě jednoduchou krásu tématu rozezněly variace od jemnosti a hravých rytmů až k rozbouřeným pasážím, jež Miroslav Sekera mistrně odvažuje s výrazovou a úhozovou technikou obdivuhodné preciznosti.

Jarmila Vantuchová, Tatiana Hajzušová, Daniel Matoušek, foto Jana Česáková Hyklová

Po přestávce s procházkou zámeckým areálem se sklenkou dobrého vína se dostalo publiku báječně sestavené leporelo z 1. jednání Dona Giovanniho. Jiří Rajniš v titulní roli zaujal již před lety v německém Bamberku jako nejmladší český protagonista a jeho svůdný a vřelý baryton zde pěkně souzněl s roztomilou Zerlinou Kataríny Porubanové v La ci darem, la mano. Roztouženou scénu přerušila zklamaná Dona Elvíra v podání Jarmily Vantuchové s výčitkou nevěry a zrady Giovannimu. Oba pěvci duet nejen výborně zpívali, ale okamžitě přecházeli do hereckého ztvárnění svých rolí. Daniel Matoušek jako vznešený Don Ottavio utěšoval Donnu Annu – Tatianu Hajzušovou, svoji snoubenku, jíž si také Don Giovanni všímal. Duet dal tenoristovi příležitost rozvinout svůj podmanivý hlasový fond a utěšit dívku, neúspěšné hledání provinilce svedlo všechny dohromady a konečně se objevil i sebevědomý a nezkrotný Don Giovanni – Jiří Rajniš s excelentním vrcholným pěveckým výkonem záporného hrdiny. Po nekončícím nadšeném potlesku a předáním květin se vrátili umělci s přídavkem, Don Giovanni publikum prostě očaroval.

Nádherná Noc s Mozartem se s úspěchem zařadí k festivalovým večerům, na nichž Ctěnice budou opět hostit další milovníky krásné hudby s nabídkou výborných výkonů známých i začínajících umělců.

Sdílet článek: