
Marta Tužilová
Hudební publicistice se věnuje několik desetiletí a jako typického Blížence ji celoživotně těší možnost věnovat se zdánlivě odlišným žánrům, oborům a osobnostem. Vysokoškolské vzdělání v hudebním oboru využila zejména v Supraphonu, realizovala vlastní scénáře výstav doma i v zahraničí včetně veletržních expozic, často spojených s koncerty, připravovala pravidelné televizní pořady. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňová představení. Spolupráce s Harmonií jí dlouhodobě poskytuje radost zúročit hudební vzdělání, dosavadní znalosti a zkušenosti a propojovat lásku k hudbě s inspirací novými hudebními směry i umělci.
5. ročník interpretačních kurzů na zámku v Litni se letos odvíjel v dosti odlišném duchu než ročníky předcházející. Vynikající lektorky Martinu Jankovou a Markétu Cukrovou doplnil ještě Marek Mokoš, slovenský operní pěvec a režisér, který se věnoval vybraným mladým pěvcům po stránce herecké a scénické. Z týdne, v němž se obě špičkové pěvkyně věnovaly nastupující generaci operních sólistů v práci s hlasem, dechem, výrazem a emočním vyjádření zpívané role, se stal zásluhou mladého režiséra doslova maraton jevištního projevu, práce s pohybem a souzněním s hudbou a kolegy na jevišti i spolupráce s publikem a vtažení posluchačů do děje. Současná opera klade stále vyšší nároky na interprety a režisér letos nabídl novinku – jevištěm tentokrát nebyl sál liteňské Čechovny, ale celý zámecký park.
Vilém Veverka s Ensemble Berlin Prag zahájili Bach for All
26. červen 2018Zahajovací koncert 2. ročníku letního festivalu Bach for All nabídl v neděli 17.června ve Španělské synagoze špičkové těleso Ensemble Berlin-Prag v čele s naším nejlepším hobojistou Vilémem Veverkou. Ten byl nejen u zrodu tělesa v r.2013, kdy spojil myšlenku společného hraní se svým někdejším pedagogem z Berlína, rovněž hobojistou Dominikem Wollenweberem a německou cembalistkou Barbarou Marií Willi, která dlouhá léta žije a pracuje v Brně. K tomuto základnímu triu přizvali německého kontrabasistu Martina Heinze a českého fagotistu Václava Vonáška.
Pražské hudební večery hostily Barocco sempre giovane
4. květen 2018Koncertní cyklus, pořádaný dlouhá léta ve Španělské synagoze předním českým kytaristou Lubomírem Brabcem, uzavřel letošní ročník 26. dubna s vynikajícím ansámblem Barocco sempre giovane. Mladý soubor zaměřený především na hudbu 18. století, si od svého založení v roce 2004 nastavil laťku skutečně vysoko a pro své kvality je často zván na vystoupení nejen u nás na špičkové festivaly jako jsou například Pražské jaro, Concentus Moraviae či Pardubické hudební jaro, ale znají jej i na festivalu Mitte Europa, Kammermusik im halb acht Basel a dalších. Spolupracuje s vynikajícími sólisty Giullianem Carmignolou, Ivanem Ženatým, Jaroslavem Tůmou, Vilémem Veverkou, Kateřinou Englichovou, Markétou Cukrovou, Barbarou Marií Willi, abychom jmenovali alespoň některé.
Koncertní sezonu Pražských múz uzavřela Vanya Pesheva
23. duben 2018Závěrečný koncert cyklu Pražských múz v kostele sv. Vavřince ve středu 18. dubna rozezněl klavír pod rukama bulharské umělkyně Vanyi Peshevy. Precizní interpretace dvou částí z Ravelova Kašpara noci zaujala od prvních tónů mimořádně kultivovaným virtuózním podáním, citem pro impresi a technikou, která skutečně okouzlila. Vanya Pesheva absolvovala studia v Sofii a v Římě, vedle koncertů sólových i komorních se věnuje také systematicky pedagogické činnosti. Klavíristka svůj talent využívá naplno ve studiu a prezentaci děl autorů nejrůznějších období, vždy s ojedinělou empatií i brilantní technikou a disponuje také bohatou úhozovou škálou.
Sólo pro klasicismus, Viléma Veverku a Kateřinu Englichovou
30. leden 2018Hobojista Vilém Veverka, který před Vánocemi zaujal vystoupením s Ensemble Berlin-Prag v sále Berlínské filharmonie a harfistka Kateřina Englichová, čerstvá držitelka Ceny klasické hudby za rok 2017, potěšili své publikum na nedělním koncertu s ensemble 18+ 21. ledna v Zrcadlové kapli Klementina. Výsostnou interpretaci Viléma Veverky a emocionalitu virtuózní Kateřiny Englichové doprovodil autentický projev ensemble 18+, komorního souboru pořádajícího již několik let cyklus Sólo pro klasicismus. Tentokrát vévodily večeru dva hudební styly – vrcholné baroko Georga Friedricha Händela a nastupující klasicismus Wolfganga Amadea Mozarta. Spojení souboru zaměřeného na autentickou interpretaci se známými a renomovanými umělci bylo příslibem kvalitního koncertu vysoké úrovně. Pečlivě sestavený program a mimořádné výkony zcela splnily a v mnohém i předčily očekávání.
Závěrečný koncert cyklu Pražské múzy, kterému vévodila múza tragédie a ochránkyně zpěvu Melpomené, uvedl na pódium nové Trio PragArt, v němž se sešli špičkoví umělci mezzosopranistka Eva Garajová, violistka Jitka Hosprová a klavírista Ivo Kahánek. V první části večera zazněly v podání Tria PragArt dva písňové cykly, nejprve Three Songs for medium voice, viola and piano, op.76 Franka Bridge. Písně z období počátku skladatelova úspěšného období 1906 až
Koncertem v pražském kostele sv. Vavřince pokračoval 18. října komorní cyklus Pražské múzy, který jeho zakladatelka, mezzosopranistka Eva Garajová zamýšlela nejen jako cyklus koncertní, ale také jako pravidelná setkávání s návštěvníky, kteří mají širší kulturní rozhled literární, historický i výtvarný. Vést dialog, povídat si o umění, naslouchat krásné hudbě i krásnému slovu. Tak by se dala ve stručnosti formulovat myšlenka, která provází cyklus dvanácti múz a Apollóna, ochránce všeho umění. Říjen představil múzu Erató, která symbolizovala v řecké mytologii lásku a milostnou poezii a jejímž atributem bývala vždy lyra.
Po vzoru Novotné, Kněžíkové a Plachetky: Mladí zpěváci počtvrté sbírali zkušenosti v Litni
18. srpen 2017Letní Interpretační kurzy na zámku Liteň vstoupily letos do svého 4. ročníku a vyvrcholily v neděli 13. srpna závěrečným koncertem tradičně v liteňském sále Čechovna. Pod vedením zkušených špičkových lektorů Kateřiny Kněžíkové a Adama Plachetky se představilo deset účastníků kurzů – devět mladých pěvkyň a jeden pěvec.
Slavnostní Stabat mater otevřela Velikonoce ve FOKu
19. duben 2017Ve Smetanově síni Obecního domu v Praze otevřel koncert Symfonického orchestru hl.m.Prahy FOK tradičně Velikonoční svátky oratoriem Antonína Dvořáka Stabat mater. Od zahájení velikonoční tradice uvádění jedné z nejznámějších duchovních skladeb tímto tělesem v r.1992 uplynulo už čtvrtstoletí a na slavnostní atmosféře ve Smetanově síni to bylo patrné nejen na pódiu, ale také v auditoriu. Počátek Velikonoc na Zelený čtvrtek s překrásným Dvořákovým Stabat mater souzní zcela samozřejmě a jak Symfonický orchestr FOK, tak jisté vedení dirigenta Jiřího Maláta, který se k orchestru vrací ze svých zahraničních angažmá, prokázali dlouholetou
Ultimate musical duel na Novoměstské radnici
2. únor 2017Hobojista Vilém Veverka je nejen uznávaný interpret, ale je také neustálý „hledač“ nových výzev, tvůrčích i dramaturgických. Vnitřní energie jej žene stále kupředu po cestách, které nejsou prošlapané a tudíž tím přitažlivější. Jeho prioritou je a přes všechny další aktivity vždy zůstane hudba, ale jaká a s kým připravená, to je právě krásně široký horizont, který Viléma Veverku láká a přináší posluchačům další projekty koncertní i nahrávací.