Marta Tužilová

Marta Tužilová

Hudební publicistice se věnuje několik desetiletí a jako typického Blížence ji celoživotně těší možnost věnovat se zdánlivě odlišným žánrům, oborům a osobnostem. Vysokoškolské vzdělání v hudebním oboru využila zejména v Supraphonu, realizovala vlastní scénáře výstav doma i v zahraničí včetně veletržních expozic, často spojených s koncerty, připravovala pravidelné televizní pořady. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňová představení. Spolupráce s Harmonií jí dlouhodobě poskytuje radost zúročit hudební vzdělání, dosavadní znalosti a zkušenosti a propojovat lásku k hudbě s inspirací novými hudebními směry i umělci.

Mozaika Olgy Šroubkové a Miroslava Sekery

Tradiční odpolední koncerty na Nuselské radnici v Praze nabídly ve čtvrtek 21. dubna houslový recitál Olgy Šroubkové s klavírním doprovodem Miroslava Sekery. Debutové album Olgy Šroubkové Mozaika představili umělci jako pestrý virtuózní hudební zážitek. Úvodní Sonáta pro housle a klavír B dur, KV 378 Wolfganga Amadea Mozarta otevřela koncert s půvabem a excelentním provedením houslového i klavírního partu, ve 2. větě oba nástroje zasvítily ve svých sólových vstupech a radostná 3. věta s prokreslenými detaily ve svižném tempu byla v podání obou umělců pravým mozartovským mistrovským kusem.

Pražské múzy uvítaly Duo Destinn v bohatém programu se světovou premiérou

Komorní Duo Destinn je dílem spolupráce mezzosopranistky Evy Garajové a flétnistky Žofie Vokálkové, kde zvolený název chce připomínat naši nejslavnější pěvkyni Emu Destinnovou. Letos prvnímu koncertu Pražských múz v kostele sv. Vavřince ve středu 16. 3. vévodila Meleté, podle řecké mytologie múza vynalézavosti, myšlenky a meditace a v tomto duchu jej hostitelka a zakladatelka cyklu Eva Garajová také provázela. Žofie Vokálková ozvláštnila své vystoupení pečlivým střídáním příčné a altové flétny, aby všechny nastudované skladby vyzněly zcela autenticky.

Figarova svatba z Opavy tradičně i netradičně

Festival Opera 2022 zařadil do svého letošního 15. ročníku nejen klasické operní tituly a dal také prostor studiovým a alternativním operním souborům se současnými trendy hudebního divadla. Známá díla 18. až 20. století byla zastoupena pestrým výběrem repertoáru českých a slovenských operních domů od Liberce po Košice. S historicky nejstarším, ale stále jedním z nejhranějších děl Wolfganga Amadea Mozarta Figarova svatba přijelo Slezské divadlo Opava a v neděli 12. března představilo svoji inscenaci na scéně Stavovského divadla. Ačkoli Slezské divadlo je rozměrem a počtem diváků s pražským mozartovským divadlem nesrovnatelné, výborně připravená opera byla ve Stavovském divadle jako doma v nejlepším slova smyslu. Propracovaná příprava šéfa opery Slezského divadla Vojtěcha Spurného dávala tušit, že Figarova svatba bude v jeho tvůrčích rukou lahůdkou a se znalou režisérkou Janou Andělovou Pletichovou šance na vytvoření zajímavé Figarovy svatby jen vzrostla. Podařilo se připravit hudebně, pěvecky i herecky působivě svěží autentické představení, které rozsvítilo atmosféru Stavovského divadla nápaditou moderní režií a výborným hudebním zpracováním.

Liberecký Mauglí jako obraz současné hudby a tance

Tanečnice a choreografka Marika Mikanová po dlouholetém působení na scéně libereckého Divadla F. X. Šaldy přijala v roce 2019 funkci umělecké vedoucí baletní scény a rozhodla se nejprve vytvořit balet pro děti. Oslovila Aleše Březinu, který je vedle své muzikologické a badatelské práce ve vedení Institutu Bohuslava Martinů vyhledávaným a úspěšným skladatelem filmové hudby, autorem závažné komorní opery Zítra se bude… psané pro Soňu Červenou, ale také mnoha dalších operních, symfonických i komorních skladeb oceňovaných v tuzemsku i v zahraničí a nabídku kompozice baletní hudby přijal jako novou výzvu.

Pucciniho Vlaštovka přiletěla do Ctěnic – a zářila

Koncertní provedení poněkud opomíjené opery Giacoma Pucciniho Vlaštovka – La rondine bylo připraveno již déle než rok, ale pandemie zasáhla jako u mnoha jiných kulturních projektů. V úterý 18. ledna naštěstí již Vlaštovku mohl představit jako svůj doprovodný program festival Opera 2022 v sále Kočárovny zámeckého areálu Ctěnice na severním okraji Prahy. Městská část Praha-Vinoř, ke které Ctěnice patří a v areálu jsou výstavní i depozitní prostory Muzea hl. m. Prahy, poskytla zázemí pro polokoncertní provedení Vlaštovky a hlavní zásluhy patří Robertu Rytinovi, který pečlivě zpracoval Pucciniho odkaz. Jako vinořský patriot, profesí grafik a také znalec a milovník oper, vpravdě renesanční osobnost, se s láskou věnoval přípravě Vlaštovky jako „světové premiéře komorní verze“. Pucciniho hudba je zde obdivuhodně „organická“, jak se sám skladatel vyjádřil a oslovuje brilantní syntézou klasicistních postupů s hudebním stylem počátku 20. století včetně nových tanečních rytmů.

Laureáti Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové oslavili nedožité 95. narozeniny první dámy českého cembala

Klarinetistka Anna Paulová, absolventka nyní pokračující v doktorandském studiu HAMU a ruský trumpetista Aleksandr Rublev, šestnáctiletý držitel 3. ceny Concertino Praga 2020, představili své umění na koncertu pořádaném k výročí profesorky Zuzany Růžičkové v pondělí 11. ledna v sále Bohuslava Martinů Lichtenštejnského paláce v Praze.

Komorní recitál Miroslava Sekery s múzou Mnémé

Miroslav Sekera otevíral na začátku října klavírní cyklus Hybatelé rezonance v Anežském klášteře, ve středu 20. října se představil s obdobným programem v komorním prostředí kostela sv. Vavřince, jemuž v rámci Pražských múz vévodila múza paměti Mnémé. Klavírista zahájil svůj recitál opět Haydnovou Sonátou C dur č. 60, Hob. XVI/50, přednesenou s jiskřivou bravurou a oduševnělostí až k závěrečnému Molto allegro se strhující radostí v žertovných pasážích, jimiž „Papá Haydn“ dokázal osvěžovat svá díla až do pozdního stáří.

Pražské múzy s virtuózní noblesou

18. září 2021
Pražské múzy s virtuózní noblesou

Zahajovacímu koncertu nového ročníku Pražských múz v kostele sv. Vavřince pod Petřínem vládla ve středu 15.září Aoidé, múza krásného zpěvu. Zakladatelka koncertního cyklu mezzosopranistka Eva Garajová pozvala pod patronát Aoidé houslistu Václava Hudečka, violistku Kristinu Nouzovskou Fialovou a klavíristku Jitku Čechovou, kteří naplnili prostor bývalého gotického kostela s unikátní atmosférou a zajímavou akustikou beze zbytku. Nejprve Jitka Čechová s energií sobě vlastní rozezněla naplno zdejší křídlo Steinway sonátami Domenica Scarlattiho. Klavírní virtuóz, který ve svých četných skladbách vytvořil předobraz sonátové formy, získal v Jitce Čechové autentického interpreta. Její výraz v Sonatě in E, K.380 L.23, Sonatě in a, K.149 L.93 a Sonatě in C, K.159 L.104 střídal melodické prvky s jiskřivými výškami a bohatým zvukem v rychlém tempu vždy s náležitým odstíněním v detailech jednotlivých sekvencí potvrdil kvality klavíristky, která v sólové i komorní hře vždy uplatňuje skutečnou profesionalitu.

Rusalka v parku připomněla v Litni Jarmilu Novotnou

V sobotu 28. srpna vyvrcholily oslavy 10. výročí neziskové organizace Zámek Liteň a Festivalu Jarmily Novotné, věnované péči o odkaz světoznámé pěvkyně, kdysi majitelky zámku v Litni. Zakladatelka organizace i festivalu Ivana Leidlová za desetiletí svého působení prokázala mnohokrát mimořádné schopnosti k propojování odvážných projektů s nadšením velkých uměleckých osobností a pro letošní rok připravila nevšední a po všech stránkách velkorysé setkání s Rusalkou, v níž sklízela úspěchy také Jarmila Novotná. Poslední opera Antonína Dvořáka byla poprvé uvedena právě před sto dvaceti lety a od skladatelova narození uplyne 8. září již 180 let – letošní rok je skutečně výjimečný na jubilea a jejich spojení nabízelo i výjimečný počin.

Písně a komorní tvorba od Beethovena po současnost s Evou Garajovou, Václavem Fürbachem a Triem Incendio

Připravovaný komorní koncert PKF – Prague Philharmonia dostal v pondělí 21. 6. konečně příležitost potěšit posluchače zajímavou dramaturgií s výběrem skladeb Ludwiga van Beethovena, Camilla Saint-Saënse a soudobého českého skladatele Maria Buzziho. Pestrý program představili sólisté mezzosopranistka Eva Garajová, fagotista Václav Fürbach a klavírní Trio Incendio plným nasazením zaujali v méně známých skladbách mistrů klasicismu a romantismu i překvapili provedením světové premiéry Maria Buzziho.

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.