
Marta Tužilová
Hudební publicistice se věnuje několik desetiletí a jako typického Blížence ji celoživotně těší možnost věnovat se zdánlivě odlišným žánrům, oborům a osobnostem. Vysokoškolské vzdělání v hudebním oboru využila zejména v Supraphonu, realizovala vlastní scénáře výstav doma i v zahraničí včetně veletržních expozic, často spojených s koncerty, připravovala pravidelné televizní pořady. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňová představení. Spolupráce s Harmonií jí dlouhodobě poskytuje radost zúročit hudební vzdělání, dosavadní znalosti a zkušenosti a propojovat lásku k hudbě s inspirací novými hudebními směry i umělci.
Nejlepší český a mezinárodně uznávaný hobojista Vilém Veverka se již od počátku své kariéry věnuje hudbě od baroka po současnost a má již řadu skladeb psaných přímo pro něho. Dlouholeté zkušenosti a znalost soudobé hudební řeči vedla před časem Viléma Veverku k založení ansámblu Ultimate W Band, s nímž prezentuje svébytná zpracování klasických skladeb art rockově i současná díla určená jeho mistrovské hře na hoboj a komorní ansámbl, sdílející stejné přístupy k hudbě. Podobně jako on sám střídá koncerty klasické hudby a koncerty s Ultimate W Band, vycházejí podobně jeho nahrávky, k nimž se nově přidává Christmas Album.
Benefiční koncert Institutu Bohuslava Martinů s vrcholnými výkony a novinkou
11. listopad 2022Tradiční podzimní benefiční koncerty Institutu Bohuslava Martinů (IBM) přinášejí vždy skladby tohoto autora v pestré paletě komorní tvorby. Na letošním koncertu vystoupili v úterý 8. listopadu v Barokním refektáři Profesního domu Matematicko-fyzikální fakulty UK dva skvělí a mezinárodně uznávaní umělci, violoncellista Petr Nouzovský a klavírista Martin Kasík, kteří kromě skladeb Bohuslava Martinů uvedli také hudbu Klementa Slavického a Roberta Schumanna.
Vynikající houslista Jan Mráček, dnes právem oceňovaný jako jeden z nejlepších, zahájil spolu s klavíristou Lukášem Klánským nový ročník renomovaného koncertního cyklu Novofest, pořádaného ve Velkém sále Novoměstské radnice v Praze. V úterý 6. září nadchl Jan Mráček zcela zaplněný sál Novoměstské radnice mistrovským podáním dramaturgicky zajímavě sestaveným programem svého recitálu, který po loňské pauze konečně mohl přednést posluchačům.
Dvořákova Lužanská mše ke svátku sv. Jakuba
27. červenec 2022Oblíbená Mše D dur, op. 86 „Lužanská“ Antonína Dvořáka letos opět zazněla v bazilice sv. Jakuba Většího na Starém Městě pražském k poctě tohoto světce v pondělí 25. července. Dirigent Jan Rezek nastudoval tuto mši s mistrovským varhaníkem Vladimírem Roubalem, výtečnými sólisty sopranistkou Lucií Silkenovou, altistkou Veronikou Hajnovou, tenoristou Tomášem Černým a basistou Martinem Vodrážkou. Bohatý zvuk zdejších nádherných varhan vyvážilo bohaté sborové obsazení Svatojakubského sboru spojeného se sborem Karlovarským, Strahovským chrámovým i členy Vysokoškolského uměleckého sboru.
Zámecký park v Litni s hudebně básnickým Dotekem lásky
23. červen 202211. ročník Festivalu Jarmily Novotné završil v Litni v sobotu 18. června scénický open air koncert 9. ročníku pěveckých kurzů, tentokrát v exkluzivní spolupráci s Operním studiem Slovenského národního divadla v Bratislavě. Mladé pěvce vedly letos již podruhé lektorky Margreet Honig, proslulá holandská pěvkyně a mentorka a Simona Houda Šaturová, vynikající česko-slovenská sopranistka; slovenský operní režisér Marek Mokoš byl v Litni rovněž podruhé. Mokoš je autorem realizace projektu Operního studia a působí v něm jako režisér a dramaturg, v Litni přispěl k pěveckým kurzům lekcemi herectví. Zkušený dirigent Dušan Štefánek je uměleckým garantem Operního studia a nastudoval s Komorním orchestrem Hanse Krásy všechna hudební čísla koncertu. K vedení kurzů patřila také výtečná korepetitorka Lenka Navrátilová, která se ke komornímu orchestru připojila. Členové Operního studia během týdenního kurzu studovali pro závěrečný koncert repertoár raného italského romantismu, režie se zaměřila na scénické provedení árií s tématy lásky. Inspirace Sonety Williama Shakespeara dala komponovanému večeru název Dotek lásky.
Letošní 11. ročník Festivalu Jarmily Novotné, pořádaný společností Zámek Liteň, zařadil do svého programu v pátek 20. května aktuální setkání s mladými ukrajinskými hudebníky, kteří byli nuceni prchnout před válkou vyvolanou koncem února ruskou agresí. Vysoká vlna solidarity, která se vzedmula ihned po příjezdu prvních ukrajinských uprchlíků pomocí materiální, ubytovací i finanční, zasáhla také do hudebních kruhů a Pražská konzervatoř, na níž několik ukrajinských žáků již studuje, vstřícně přijala další žáky, kteří se u nás náhle ocitli i za dramatických okolností. Jejich studia v Kyjevě, Lvově, Užhorodu a dalších městech, byla přerušena nebo vůbec nemohla být zahájena. Ředitelka Zámku Liteň Ivana Leidlová se rozhodla uspořádat pro ukrajinské studenty a uspořádala benefiční koncert, kteří chtěli poděkovat za přijetí a vstřícnost, s níž se u nás setkali.
Sál Novoměstské radnice patřil 28. dubna hobojistovi Vilému Veverkovi a jeho ansámblu TRIOplus. Koncert s názvem Reflection představil další z projektů, jimž se již několik let věnuje, tedy změnu od čistě klasické tvorby s prostupem tvorby současné inspirované volnějšími mantinely jazzu, art rocku, artificiálními podněty ve vrcholné interpretaci volné tvorby. CD s názvem Reflection již Vilém Veverka vydal před časem se skladbami především Chicka Corey a svého „dvorního“ autora Martina Hyblera. Koncert na Novoměstské radnici představil další titul stejného názvu, ovšem tentokrát na jiném nosiči s obměnou spoluhráčů v TRIOplus i obměnou repertoáru. LP Reflection charakterizuje podobně jako předcházející CD titul s použitím reprodukce obrazů Vilémova dědečka Rudolfa Veverky st., které naznačují představu o stylu a směřování hobojisty.
Mozaika Olgy Šroubkové a Miroslava Sekery
2. květen 2022Tradiční odpolední koncerty na Nuselské radnici v Praze nabídly ve čtvrtek 21. dubna houslový recitál Olgy Šroubkové s klavírním doprovodem Miroslava Sekery. Debutové album Olgy Šroubkové Mozaika představili umělci jako pestrý virtuózní hudební zážitek. Úvodní Sonáta pro housle a klavír B dur, KV 378 Wolfganga Amadea Mozarta otevřela koncert s půvabem a excelentním provedením houslového i klavírního partu, ve 2. větě oba nástroje zasvítily ve svých sólových vstupech a radostná 3. věta s prokreslenými detaily ve svižném tempu byla v podání obou umělců pravým mozartovským mistrovským kusem.
Pražské múzy uvítaly Duo Destinn v bohatém programu se světovou premiérou
22. březen 2022Komorní Duo Destinn je dílem spolupráce mezzosopranistky Evy Garajové a flétnistky Žofie Vokálkové, kde zvolený název chce připomínat naši nejslavnější pěvkyni Emu Destinnovou. Letos prvnímu koncertu Pražských múz v kostele sv. Vavřince ve středu 16. 3. vévodila Meleté, podle řecké mytologie múza vynalézavosti, myšlenky a meditace a v tomto duchu jej hostitelka a zakladatelka cyklu Eva Garajová také provázela. Žofie Vokálková ozvláštnila své vystoupení pečlivým střídáním příčné a altové flétny, aby všechny nastudované skladby vyzněly zcela autenticky.
Figarova svatba z Opavy tradičně i netradičně
17. březen 2022Festival Opera 2022 zařadil do svého letošního 15. ročníku nejen klasické operní tituly a dal také prostor studiovým a alternativním operním souborům se současnými trendy hudebního divadla. Známá díla 18. až 20. století byla zastoupena pestrým výběrem repertoáru českých a slovenských operních domů od Liberce po Košice. S historicky nejstarším, ale stále jedním z nejhranějších děl Wolfganga Amadea Mozarta Figarova svatba přijelo Slezské divadlo Opava a v neděli 12. března představilo svoji inscenaci na scéně Stavovského divadla. Ačkoli Slezské divadlo je rozměrem a počtem diváků s pražským mozartovským divadlem nesrovnatelné, výborně připravená opera byla ve Stavovském divadle jako doma v nejlepším slova smyslu. Propracovaná příprava šéfa opery Slezského divadla Vojtěcha Spurného dávala tušit, že Figarova svatba bude v jeho tvůrčích rukou lahůdkou a se znalou režisérkou Janou Andělovou Pletichovou šance na vytvoření zajímavé Figarovy svatby jen vzrostla. Podařilo se připravit hudebně, pěvecky i herecky působivě svěží autentické představení, které rozsvítilo atmosféru Stavovského divadla nápaditou moderní režií a výborným hudebním zpracováním.