Přenosy z MET zahájí blond Netrebko v Macbethovi

11. října představením Verdiho dramatické opery Macbeth vstoupí přenosy z Metropolitní opery do své osmé sezony v České republice. Mezi dvěma tisícovkami sálů po celém světě se k přenosům z Met připojí 27 kin v českých a moravských městech. Sezona bude zahájena v rychlém tempu, když pouhý týden po výkonu Anny Netrebko v roli Lady Macbeth uvidí operní milovníci druhý přímý přenos, Figarovu svatbu, kterou Met vybrala pro zahajovací gala sezony operního domu. Mozartovu mistrovskou operu buffa bude řídit James Levine, který stanul za dirigentským pultem při zahajovacím představení poprvé po čtyřech letech. 

Konal se happy end, může přijít drama

Sezona 2014-15 začíná v Met happy endem. To se dá bez nadsázky konstatovat v souvislosti s letním tlakem odborů na šéfa Met, o němž dlouho nebylo jasné, jak může dopadnout (obávaný odklad začátku sezony nevyjímaje). 22. září však Met otevřela novou sezonu ve velkém stylu a ničím nerušené atmosféře.

Expresivní Netrebko s blond vlasy

11. října budou moci usednout v kinech i první diváci HD přenosů a vychutnat si Verdiho drama Macbeth, jež je Verdiho první operní adaptací Shakespearovy předlohy. Již třetí rok v řadě se na úvod přenosové sezony představí diva Anna Netrebko. Loňskou Taťánu vystřídá plavovlasá Lady Macbeth oděná do saténu, který více odhaluje, než zakrývá. Kariéru ruské pěvkyně, která právě oslavila 43. narozeniny, lemují spíše role lyrické a belcantové, i proto je dramatická a výrazově vypjatá role Lady Macbeth i pro tak kvalitní sopranistku výzvou. Nejde v ní totiž jen o polohu hlasovou, operní herečka je nucena zpívat vkleče i vleže. „Tento večer patřil Anně Netrebko už od prvního dějství,“ zhodnotily její suverénní výkon při prvním vystoupení sezony v této roli New York Times. Její herecké i pěvecké kvality výtečně ilustruje úryvek ze slavné árie Vieni t’affretta ze druhého dějství. Od svého debutu v Met v roce 2002 již zde Netrebko ztělesnila úctyhodných patnáct rolí. Jako Lady Macbeth je na americkém kontinentě k vidění poprvé. 

V temně působivé inscenaci Adriena Noblea z roku 2007, která je navzdory originálnímu časoprostoru Skotska 11. století převedena do kostýmů současného střihu, vystoupí v titulní roli srbský baryton Željko Lučić (na foto s Annou Netrebko), který byl do této inscenace obsazen od samotné premiéry. Podle New York Times vyniká elegancí a měkkým a mírně zemitým hlasem. Avšak teprve Anna Netrebko po jeho boku jej dokáže inspirovat k vůbec nejsilnějšímu a nejvěrohodnějšímu výkonu. Jako generál Banquo se představí neméně skvělý basbarytonista René Pape a jakoMacduff vystoupí Joseph Calleja. Orchestr bude řídit šéfdirigent Met Fabio Luisi a večerem bude provázet gruzínská sopranistka Anita Rachvelishvili, jež 1. listopadu sama stane na scéně v úloze Carmen. Kulisy scénografa Marka Thompsona umně pracují s náznakem, temnotou a přesným nastavením světel a i za použití minimalismu dokonale evokují prostředí hradu i exteriér lesa.

Figarova svatba, dokonalý svazek mládí a zkušenosti

Zatímco taktovky u přenosu 18. října se chopí ikona Met James Levine, půvabná pěvkyně Amanda Majeski (zcela vlevo) v jedné z hlavních rolí Hraběnky Almavivy jím dotáhne svůj teprve první měsíc působení na nejprestižnější operní scéně světa, kde debutovala v zahajovací inscenaci 22. září. „Velký tlak zažila v Met debutující mladá americká sopranistka Amanda Majeski jako Hraběnka Almaviva. Měla se objevit až v pozdějších uvedeních Figarovy svatby, ale nakonec jí Met svěřila vytoužené zahajovací galapředstavení i větší počet uvedení místo zdravotně indisponované Mariny Poplavskaje. Slečna Majeski je nadaná plným a expresivním hlasem. Zpívala s citem pro nuance a s velkým vkusem ztělesnila zranitelnou hraběnku, ženu nejen vnitřně zasaženou, ale i poníženou ztrátou lásky svého záletného manžela.“ vyzdvihly New York Times její výkon.

I celkové hodnocení předního kritika NYT Anthonyho Tommasiniho vyznívá pro tuto inscenaci, zasazenou do ornamentálních interiérů Sevilly 30. let, nadmíru pozitivně: „Pokud snad mohla (po letních odborářských vyjednáváních) přetrvat nahořklá pachuť ve vztahu mezi Peterem Gelbem, generálním ředitelem Met, a členy souboru, při pondělním zahajovacím gala beze zbytku zůstala v zákulisí. James Levine, jenž vystoupil jako dirigent na zahajovacím představení poprvé po čtyřech letech, řídil oblíbené pěvce ve velice atraktivním složení i skvělý orchestr Metropolitní opery ve výřečné a bohatě propracované inscenaci mnohovrstevnatého Mozartova mistrného opusu.“  Titulní role Figara nadmíru svědčí Ildaru Abdrazakovovi, který loni zazářil jako Kníže Igor, a publikum uchvátila také mladá mezzosopranistka s hvězdnou kariérou před sebou Isabel Leonard v kalhotkové roli Cherubína.

Sdílet článek: