pondělí, 16. únor 2004

Vlastislav Matoušek: Taki Ochi

Osamělé a současně až k urputnosti vytrvalé úsilí Vlastislava Matouška o oživení běžné hudební zkušenosti o rozměr, který - jakkoliv kdesi v paměti evropské hudby jistě ještě dříme - má příchuť exotiky, dochází v nahrávce naplnění, jemuž lze s důvěrou přitakat. Taki ochi je "skladba" inspirovaná vodopádem Asahidaki na poloostrově Izu (taki = japonsky vodopád). Uvozovky proto, že pojem skladba automaticky chápeme v jistém technickém a estetickém omezení, které vylučuje výsostnou praktickou - v tomto případě meditační - funkci hudby. Nahrávka obsahuje trojí verzi skladby, s níž se Matoušek seznámil v době studijního pobytu v Japonsku. Vše je navýsost autentické, žádná stylizace. Autor měl možnost zavítat přímo k vodopádu, který dal skladbě kdysi vzniknout, a osmiminutovým záznamem zvuku vodopádu nahrávku také doplnil. CD je vybaveno mimořádně pečlivě a systematicky podaným průvodním textem včetně původního zápisu hudby všech tří verzí. To považuji za velké plus nahrávky, protože posluchač dychtící po skutečném poznání se nespokojí jen se zážitkovým pábením (jak se Taki ochi na první poslech může jevit), ale potřebuje znát i souvislosti. Na závěr je zařazena ještě Matouškova vlastní skladba V kruhu - autor ji vytvořil ve stejném období, kdy pobýval v Japonsku, duchem je s Taki ochi spřízněná. I k ní nalezneme stručný komentář a zápis(!). Neznám mnoho nahrávek, o nichž bych mohla s klidným svědomím říci: je to CD, po kterém budete sahat opakovaně.

Vydavatel: Arta / 2HP Production

Stopáž: 79:38

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.