The Painted Veil – Desplat

Lang Lang – klavír, Vincent Segal – elektrické violoncello, Prague Symphony Orchestra, Alexandre Desplat. Produkce: Alexandre Desplat. Text: A. Nahráno: 7-8/2006, Dvořákova síň, Praha. Vydáno: 2006. TT: 54:35. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 4776552 (Universal Music).

Alexandre Desplat (1961) je renomovaný francouzský filmový skladatel. Napsal hudbu k více než padesáti filmům, mnohokrát byl nominován na různá ocenění, za hudbu k filmu Královna, který měl v únoru 2007 premiéru i u nás, dostal Cenu americké Asociace filmových kritiků a jeho hudba k Barevnému závoji byla oceněna Zlatým Glóbem jako nejlepší původní filmový soundtrack roku 2006. Ach, kde jsou Morriconeho časy! Desplatova velkoplošná partitura se všemi osvědčenými romantizujícími postupy funguje určitě ve filmu skvěle. Film jsem sice neviděla (světovou premiéru měl v prosinci 2006 a k nám dorazil v květnu), ale podle všeho, co jsem o něm dokázala zjistit, to není kýč, nýbrž srdce beroucí milostný příběh z 20. let minulého století a smyčcová houšť, klavírní sóla a minimalistický rytmický drive se v něm jistě spolehlivě osvědčují. Je ovšem také pravda, že ve stylovém kontextu „hollywoodské hudby“, což už je dnes termín, je Desplatova hudba nadstandardní. Výborně vystihuje ducha doby a atmosféru lokací (hrdinové jsou Evropané, děj filmu se odehrává z větší části v Číně) a v některých částech (track 17) dokonce z klišé i trochu uhýbá. Na nahrávce navíc zní ve skvělé interpretaci, což neplatí jen o Lang Langovi a Vincentu Segalovi, jehož elektrické violoncello nenásilně koření zvuk exotikou právě tak, aby na ni neupozorňovalo, ale přece jen ji jemně evokovalo, nýbrž i o orchestru. Soundtrack se nahrával v Praze pod skladatelovou taktovkou, orchestr je v titulcích prezentován jako Prague Symphony Orchestra, ve skutečnosti ale jde o FILMharmonic Orchestra Prague, což je variabilně obsazované studiové těleso, které soustavně nahrává – z valné části pro zahraniční filmové a herní společnosti – scénické hudby k filmům a počítačovým hrám. Je to sehraný orchestr s poměrně stabilním jádrem (ve kterém jsou mimo jiné i muzikanti z hráčského fondu Pražských symfoniků), kreativní a zkušený do té míry, že čas od času vystupuje i koncertně (pravidelně například na každoročním zahajovacím koncertě veletrhu počítačových her Games Convention v Lipsku).