pondělí, 12. červenec 2004

Soir, dit-elle

Titul je sestaven na způsob "bohoslužby hudbou". Čtrnáct tracků lze sice vnímat jako samostatné skladby - a většinou tak svými autory i byly koncipovány, ale dramatugie je povyšuje na součásti vyššího formálního celku, jakési CD-suity, jejímiž pilíři je pět částí mešního ordinaria, mezi které je vloženo osm mariánských zpěvů. Společným jmenovatelem pozoruhodného projektu je duch renesanční polyfonie - ve čtyřech částech mše anglického skladatele 15. století Leonela Powera autentický, ve zbývajících "číslech" přijatý - jde o příspěvky současných autorů. Úvodní Kyrie je dílem Oleha Harkavyyho, čtyřmi chválami je zastoupen Gavin Bryars, dvěma mariánskými zpěvy Andrew Smith. Zatímco soudobá identita těchto tří autorů je téměř dokonale skryta vědomým a pokorným přitakáním starému stylu, Ivana Moodyho v jeho dvou skladbách prozrazuje zvukově drsnější, disonantnější představivost, jíž se na druhé straně ve výrazu prosazuje novodobě srozumitelné pojetí meditace. Projekt ztvárnilo severské ženské vokální Trio Mediaeval , které na tomto poli není nováčkem - vzniklo před sedmi lety s jasnou vizí, kterou se mu zatím daří úspěšně uskutečňovat. Všechny zde zařazené soudobé skladby byly vytvořeny přímo pro trio, každé ze zpěvaček se tu dostává po jedné sólové příležitosti (v Bryarsových chválách). Aktivním spoluúčastníkem ztvárnění je i akusticky vstřícný prostor v proboštském klášteře v rakouském St. Gerold. A pokud byste se nemohli dopočítat tracků, tak tedy na závěr po Agnus Dei následuje ještě chorální cantus firmus Powerovy mše - Alma redemptoris mater , kterážto badatelská důslednost nepřekvapí, uvážíme-li, že u zrodu nahrávky stál přemýšlivý John Potter.

Vydavatel: New Series / 2HP Production

Stopáž: 62:53

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.