Smetanovo trio – Čajkovskij, Dvořák

Smetanovo trio: Jitka Čechová – klavír, Jana Vonášková-Nováková – housle, Jan Páleníček – violoncello. Produkce: Matouš Vlčinský. Text: Č, A, N, F. Nahráno: 4, 5/2008, Bohemia Music Studio, Praha. Vydáno: 2008. TT: 73:12. DDD. 1 CD Supraphon SU 39492.

Jen málokterý český komorní soubor hraje s tak obrovským osobním nasazením jako Smetanovo trio . Výjimkou není ani tato nahrávka. Rozsáhlé třičtvrtěhodinové Klavírní trio a moll op. 50 P. I. Čajkovského se řadí se mezi nejnáročnější klavírní tria vůbec a v podání Smetanova tria má rozmach i vzlet téměř symfonický. První věta se vzdouvá ve velkých vzrušených vlnách, plných ruské těžkomyslnosti a vypjaté citovosti, z obou smutečních pochodů (uprostřed věty a v jejím závěru) dýchá prázdnota a tma. Oproti této v podstatě ponuré větě vnášejí následující variace do skladby světlo a poezii. Interpreti tu skvěle pracují s náladovými kontrasty a obdivuhodně kouzlí se zvukem. Každá variace je v jejich podání překrásným, velmi barvitým obrázkem. Věta vrcholí velkolepým finale, jež je nabité elánem a optimismem. O to sugestivnější je pak zlom do závěrečného smutečního pochodu, jímž se celé dílo opět propadne do bezedného ticha. Smetanovo trio tu připravilo svým posluchačům mimořádně intenzívní hudební zážitek. Hraje Čajkovského opravdu jedinečně a jeho členové vkládají do provedení tolik energie a emocí, že nás doslova „vtáhnou“ do své hry. Přiznávám, že jsem se po prvním poslechu Čajkovského cítil jako po sledování nějakého hodně napínavého filmu a že jsem musel dokonce na chvíli vypnout přehrávač, abych se trochu vzpamatoval. Následující Dvořákovo Klavírní trio č. 2 g moll op. 26 naštěstí poskytuje prostor pro oddech. Ve výrazu se jedná o hudbu nepoměrně méně závažnou, než je trio Čajkovského. Interpreti obdařili skladbu křehčími a něžnějšími barvami, vzdušnějšímu vyznění pak velmi prospěla rychlejší tempa 3. a 4. věty. Osobité grafické zpracování bookletu a výborný průvodní text Jana Kachlíka posouvají tuto skvělou nahrávku Smetanova tria mezi nejvýznamnější supraphonské projekty poslední doby.