Renesanční písně a tance – Písně z doby třicetileté války

Chairé Příbram, Josef Krček – umělecký vedoucí, Musica Bohemica Praha, Jaroslav Krček – umělecký vedoucí. Produkce: neuvedeno. Text: Č, A. Nahráno: 7/2007, Waldorfská škola, Příbram. Vydáno: 2007. TT: 63:37. DDD. 1 CD Národní muzeum ČR.

Ve Valdštejnské jízdárně Senátu PČR probíhá snad nejvýznamnější pražská výstava roku 2007, Albrecht z Valdštejna a jeho doba. Ke skvělé sbírce výtvarného umění, zbraní a uměleckých památek Prahy vyšlo jako její součást CD dvou souborů, Chairé Příbram Josefa Krčka (Chairé = Radost, z řečtiny, pozn. red.) a Musica Bohemica Praha Jaroslava Krčka. Přinášejí dobová komponovaná díla a pololidové a umělé skladby a tance, glosující dramatické situace třicetileté války. Texty skladeb připomínají postavy vojenské a politické i významné události toho období, situaci válečných konfliktů Evropy a Čech až po vpád švédských vojsk do naší země. České i německé území toho času se natolik prolínalo, že se v obou oblastech objevovaly v textech písní shodné náměty. Dr. Jindřich Pecka přeložil do češtiny řadu z nich z edice Historicko-politické lidové písně z doby třicetileté války, kterou v roce 1882 vydal v Heidelbergu F. W. Freiherr Ditfurth. Výběr renesančních skladeb instrumentoval pro dobové nástroje souboru Chairé Josef Krček a autorského zpracování písní z doby třicetileté války se ujal Jaroslav Krček. Obě oblasti, instrumentální a písňová, se na CD vyznačují spontánním muzikantstvím, dobrým pěveckým obsazením a výraznou nástrojovou složkou. Interpreti zpívají se zaujetím, s čistou intonací a kulturou, zvlášť průrazně v písních, vztahujících se k tématům vzývání víry, proseb a stesků bělohorskou dobou trápeného lidu. Bookletu by jistě prospělo otištění neobyčejně krásných a cenných textů písní, což zjevně nedovolil jeho rozsah. Nahrávka zaznívá jako působivý podtext na výstavě Albrecht z Valdštejna a jeho doba, pořádané pod záštitou předsedy Senátu PČR Přemysla Sobotky. Posluchače potěší i mimo prostory historické expozice.