Přehled hudby budoucnosti na nové kompilaci Vapori del Cuore

Když jsem v roce 2001 na Maratonu soudobé hudby v pražské Arše poprvé slyšel soubor Vapori del Cuore, měl jsem kromě okouzlení technickými vymoženostmi (sampling, live processing) pocit, že takhle nějak by mohla znít a vznikat hudba budoucnosti – dobře namíchaný ansámbl, složený ze skladatelů a osvícených interpretů, dostatečně zkušených a znalých různých druhů hudby, tvoří přímo na pódiu nový zvukový svět, nezatížený notovým zápisem a jinými překážkami. Jejich hudba zněla aktuálně a přitom jaksi důvěrně, pořád v ní bylo cosi známého, co přitahovalo pozornost a zároveň lákalo k poslechu nových dobrodružství.

Themes and Variations, které vyšlo v loňském roce, je reprezentativním výběrem koncertních nahrávek souboru z let 2000 až 2009. Jednotícím prvkem výběru je účast hostů, důležitých postav světové improvizační scény.

Hudba Vapori del Cuore se proměňuje společně s použitým hudebním materiálem a prostorem, ve kterém vzniká. Každý ze členů ansámblu je výraznou osobností, každý přináší do vznikající hudby svůj názor, pohled, zvuk – samozřejmě s respektem k názoru ostatních. Výsledná hudba je kontrapunktem, střetem a prolínáním různě pojatých zvukových vyprávění. Důležitým aspektem jednotlivých skladeb je práce s časem, timing a (většinou) dlouhý a pozvolný vývoj hudební struktury, takže coby posluchači můžeme participovat na jejím vzniku – nechat se překvapovat, odhadovat, jak se hudba vyvine, jak se promění a kam dospěje. Náš zážitek je umocněn zvukovým designem – nahrávky zní velmi přirozeně, z prostorového i spektrálního hlediska.

Všech patnáct tracků na třech albech je dokladem výjimečnosti a nezařaditelnosti ansámblu. Části, které zní spíše jako lehce sobecké opájení se zvukem a koncertní atmosférou (s opomenutím důležitosti ticha a síly jednoduchosti) jsou v naprosté menšině. Vrcholem výběru jsou pro mne skladby Great Dance – Part One s perfektní dramaturgií celku, Plugged 5 – Part One s fantastickou elektronikou Otomo Yoshihida a Themes and Variations 2 s krásně přirozeným plynutím jednotlivých hudebních událostí.

Hudba, kterou Vapori del Cuore hráli a hrají, není jednoduchá a není pro každého. Ale každého, kdo ji někdy zaslechl, mohla ovlivnit v jeho vlastním (nejen) hudebním smýšlení. A to je důležitá devíza.

Vapori del Cuore (Ľubomír Burgr / housle, elektronika, hlas, Martin Burlas / syntetizér, Marián Lejava / housle, objekty, Daniel Matej / umělecký vedoucí, gramofon, CD přehrávače, Marek Piaček / flétna, Ronald Šebesta / klarinet, Peter Zagar / klavír, syntetizér, Roman Laščiak / sound design), Jon Rose – housle, Jean-Marc Montera – elektrická kytara, Otomo Yoshihide – gramofon, elektrická kytara, John Oswald – altsaxofon, Anne La Berge – flétna, Hilary Jeffery – trombón, Norbert Möslang – „každodenní poškozená elektronika“. Text: A, S. Vydáno: 2019. TT: 76:54, 71:09, 75:27. 3 CD Real Music House 2393-036-2.