Peter Lipa: Live in Hungary

Fakt, že band Petra Lipy je skvělá koncertní atrakce, dokumentuje i album Live in Hungary , sestřih letošních dubnových vystoupení v Maďarsku, které nedávno vydalo maďarské vydavatelství Gramy.

Deska zachycuje mimořádné muzikanty v mimořádné formě. Rytmika Gašpar-Buntaj má razanci, klouzavou vláčnost i bytelný groove; Gašpar dává k dobru také skvělé sóla. Tatár je hráč s opravdu velikou fantazií – hraje strhující doprovody, brilantní sofistikovaná sóla a má dokonalou představu o sazbě i barvě zvuku syntetizátorů. Žáček nad tím vším poletuje s lehkostí a nadhledem, tu marsalisovsky barví vyhrávkami, onde se jako sólista dočasně stává suverénním frontmanem. Lipovy výkony jsou prověřeny čtyřiceti lety kariéry. Je to snadno rozeznatelný zpěvák a nebojácný improvizátor. Zvuk kapely, různé koncertní fórky a výsledný dojem jednoznačně míří do většího světa, než je náš malý ostblok.

Většinou jde o cover verze již známých skladeb. Speciální pozici mají čtyři písničky od Beatles. Lipa totiž před dvěma lety vydal CD Beatles In Blue(s) , sestávající výhradně z beatlesovek. I naživo znějí moc dobře, jejich aranžmá jsou svěží a neotřelé. Do You Want To Know A Secret je zaranžováno jako jazzová balada. V I Wanna Be Your Man , funky založeném na „černém“ groovu, září Gašparova baskytara a Žáčkovo frenetické tenorsaxofonové sólo. I Love You charakterově připomíná Lipova oblíbence Al Jarreaua, With A Little Help From My Friends bez újmy přežila zpomalení do jazzového valčíku. Repertoár nahrávky doplňují klasiky – Lonely Avenue a Peaceful Lullaby .

Pouze dvě skladby jsou původní – vanmorrisonovka Get On Board a opět groovová Don't You Let The Good Times Go – ovšem díky aranžérskému vkladu zní celek velice originálně. Jde o polystylovou hudbu na pomezí jazzu, soulu, blues, rhythm and blues a funky, a tímto kompaktem Lipa potvrdil své výjimečné postavení na (nejen) slovenské scéně.

Speciálními bonusy jsou dvě raritky z maďarského koncertu v roce 1980. Kapelu tu tvoří klávesista Peter Breiner , bubeník Cyril Zeleňák a baskytarista Vladimír Kulhánek .

Vydavatel: Gramy Maďarsko

Stopáž: 76:51