čtvrtek, 16. květen 2002

Norah Jones: Come Away With Me

Nepamatuji se, že by na jazzovém labelu Blue Note někdy vyšlo album, které lze zařadit do folku, country, rocku nebo i do popu, ale jen těžko mu lze dát nálepku jazzové. Takový je debut dvaadvacetileté zpěvačky původem z Texasu - Norah Jones. Přesto tu ale vztah k jazzu najdeme. Studovala jazzové piano na univerzitě, poprvé na sebe upoutala pozornost na loňském albu jazzového kytaristy Charlieho Huntera a na jejím debutu se podílelo několik věhlasných jazzových hráčů - Frisell, Blade, Wollesen, Rogers . Avšak čím to, že se tento debut dva měsíce po vydání stále drží mezi třemi nejprodávanějšími alby v jazzových žebříčcích internetových obchodů?

Producentovi Arifu Mardinovi se podařilo objevit novou pohlednou mladou tvář, která umí svým zpěvem sdělit naléhavé pocity, její barva hlasu je velmi sexy, navíc umí hrát dobře na piano a také si dokáže skladby, které interpretuje sama napsat. To řadí Norah Jones do dlouhé řady amerických písničkářek, ať už současných jako jsou Sheryl Crow nebo Natalie Merchant, či těch minulých, z nichž se nejvíce blíží Carol King nebo Phoebe Snow.

Největší předností zpěvačky je bezesporu její medový, trochu zastřený vokál, v jemných záblescích připomínající hlas jazzové královny Billie Holliday. Velké štěstí měla Norah při výběru svých spoluhráčů, z nichž členové její stálé skupiny - basista Lee Alexander a kytarista Jesse Harris - jsou i velmi výraznými skladateli. Ti totiž složili více než dvě třetiny jejího debutového alba. Zbývající skladby jsou z pera country hvězdy Hanka Williamse , rock'n'rollového skladatele J. D. Loudermilka nebo tvůrce mnoha jazzových standardů Hoagy Carmichaela .

Většina alba je nahrána v poklidném středním tempu a v příjemných aranžmá akustických nástrojů, občas lehce dobarvených elektrickou kytarou nebo elektrickým pianem. Zdá se, že se producentovi Arifu Mardinovi podařilo nalézt pro debut Jonesové její optimální polohu, kterou si hned získala mnoho posluchačů. Dobrým producentským tahem, jak se ukazuje, může být i její jednoznačná stylová nezařaditelnost, protože tvorba zpěvačky se může do budoucna vyvíjet kterýmkoliv směrem - k folku, k jazzu nebo i k popu. Teď už zaleží jen na ní, do které ze škatulek se v budoucnu zařadí a zdali.

Vydavatel: Blue Note

Stopáž: 45:03

Nahráli: Norah Jones - voc, p, Lee Alexander - b, Jesse Harris, Kevin Breit, Adam Levy, Adam Rogers, Bill Frisell - g, Dan Rieser, Brian Blade, Kenny Wollesen - dr, perc, Sam Yahel - org, Rob Burger - g, accordeon, Jenny Scheinman - vl, Arif Mardin - producent