čtvrtek, 29. září 2011

Ludwig van Beethoven - Sonáta pro klavír a violoncello g moll, op. 5/2, Sonáta pro klavír a violoncello A dur, op. 69, Dvanáct variací pro klavír a violoncello na Ein Mädchen oder Weibchen z Mozartovy Kouzelné flétny, op. 66

Napsal(a) 

Ludwig van Beethoven - Sonáta pro klavír a violoncello g moll, op. 5/2, Sonáta pro klavír a violoncello A dur, op. 69, Dvanáct variací pro klavír a violoncello na Ein Mädchen oder Weibchen z Mozartovy Kouzelné flétny, op. 66 Ludwig van Beethoven - Sonáta pro klavír a violoncello g moll, op. 5/2, Sonáta pro klavír a violoncello A dur, op. 69, Dvanáct variací pro klavír a violoncello na Ein Mädchen oder Weibchen z Mozartovy Kouzelné flétny, op. 66

Jan Páleníček – violoncello, Jitka Čechová – klavír. Text: Č, A. Nahráno: 6/2010, Studio Martínek, Praha. Vydáno: 2011. TT: 63:51. DDD. 1 CD Triart Recording.

Jitku ČechovouJana Páleníčka vnímám od chvíle, kdy jsem je slyšel poprvé, jako interprety, kteří se nejlépe cítí ve světě velkých romantických emocí. Ať už vystupují sólově či v manželském duu, nebo společně s houslistkou Janou Vonáškovou-Novákovou ve Smetanově triu, vždy hrají se strhujícím osobním nasazením. Jako duo natočili v předchozích letech tři CD, na nichž máme možnost slyšet díla J. Brahmse, S. Rachmaninova a B. Martinů v provedení tak emotivním, že jen málokoho mohou nechat chladným. Jejich nejnovější projekt s violoncellovými sonátami a variacemi L. van Beethovena je pro mne překvapením. Umělci pojali tuto hudbu vysloveně intimně jako by si muzicírovali jen sami pro sebe. Jejich provedení okouzluje klasickou průzračností, čistotou a přehledností. Emoce tu nejsou dominantní složkou uměleckého projevu, jsou jen decentně naznačené a je jim dáno přesně tolik prostoru, aby podpořily přirozenou plynulost hudebního toku. Ani raná Sonáta g moll op. 5/2 , ani závažnější Sonáta A dur op. 69 nemá regulérní pomalou větu ve vlastním slova smyslu. V Sonátě g moll zastupuje volnou větu pomalá introdukce před větou úvodní, v Sonátě A dur pomalá introdukce před větou finální. Všem ostatním větám obou sonát předepsal skladatel rychlá tempa. A manželé Páleníčkovi je hrají opravdu brilantně: s mozartovskou jiskrou, s obdivuhodným švihem a se zjevným potěšením, v případě finálního Ronda Sonáty g moll navíc ještě s jakousi málem až nakažlivou bezstarostností. Neméně jiskřivě vyznívají v jejich podání i Variace F dur op. 66 , které Beethoven zkomponoval na rozverné téma Papagenovy árie Ein Mädchen oder Weibchen z Mozartovy opery Kouzelná flétna . A tak jedinou drobnou vadou na kráse tohoto jinak velice hezkého projektu (jenž bude mít alespoň doufejme brzy pokračování) je mylně očíslovaný poslední track. Namísto číslice 7 si bude muset posluchač do bookletu napsat číslici 6.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.