neděle, 4. červenec 2004

Karel Ančerl - Gold Edition (Vol. 27): Bloch: Schelomo, Schumann: Koncert pro violoncello a orchestr a moll, Respighi: Adagio con variazioni

Ančerlovská edice už se překulila do druhé poloviny a skoro každý titul je pro poučené a otevřené posluchače hudební lahůdkou. Tento díl, jehož dominantou je Schumannův Violoncellový koncert , je mi obzvlášť blízký, neboť černé desky s nahrávkami francouzského cellisty André Navarry patřily kdysi v mojí studentské fonotéce k nejopotřebovanějším. Obdivoval jsem jeho nádherný tón plný jemných záchvěvů emocí a lidského tepla, jeho hudební inteligenci. Nahrávku Schumannova obecně proslulého díla znám už několik desítek let a vždy, když ji slyším, tak přestanu cokoliv dělat, čas se zastaví a já v úžasu naslouchám. I když se dnes tento koncert hraje přece jen jinak, je zvláštní, že Navarrova interpretace stále patří mezi ty, jejichž podstata nestárne a má co říci i generacím, které jej znají pouze jako jméno z encyklopedie nebo z firemních katalogů. Nahrávka s Karlem Ančerlem a Českou filharmonií je rozhodně lepší nežli Navarrova kreace s Cluytensem (EMI) a řadím ji mezi nejlepší po bok Schiffa (Philips) nebo Maiského (DG). Po technické stránce nahrávka dostala remasteringem novou svěžest a průzračnost.

Schumanna šťastně doplňuje nejznámější opus Ernesta Blocha Šelomo , jehož emocionální síla je pro Navarra životodárnou inspirací. Ančerl skvěle vystihl lehce orientální kolorit. Respighiho skladba sice nepatří k úhelným kamenům jeho tvorby, nicméně díky nástrojově vděčné kantabilitě a efektním virtuózním plochám stojí za uvádění a nahrání. André Navarra si pohrává s nekomplikovanou hudební strukturou s láskou a porozuměním.

Stopáž: 58:23

EAN: 0035626075729

Nahráli: André Navarra - violoncello, Česká filharmonie, Karel Ančerl