čtvrtek, 10. květen 2012

Jan Pěruška - Antonín Vranický: Koncert C dur pro dvě violy a orchestr, Jiří Antonín Benda: Koncert F dur pro violu a orchestr, Josef Rejcha: Koncert Es dur pro violu a orchestr

Jan Pěruška - Antonín Vranický: Koncert C dur pro dvě violy a orchestr, Jiří Antonín Benda: Koncert F dur pro violu a orchestr, Josef Rejcha: Koncert Es dur pro violu a orchestr Jan Pěruška - Antonín Vranický: Koncert C dur pro dvě violy a orchestr, Jiří Antonín Benda: Koncert F dur pro violu a orchestr, Josef Rejcha: Koncert Es dur pro violu a orchestr

Jiří Pěruška – viola, Komorní orchestr České filharmonie, Andreas Sebastian Weiser – dirigent. Text: Č, A. Nahráno: 9/2010, Rudolfinum, Praha. Vydáno: 2011. TT: 70:41. DDD. ArteSmon AS 737-2.

Jiří Pěruška je mi sympatický svým lidstvím, muzikantstvím, které se projevuje jak v komorní, tak sólové oblasti, i neúnavnou snahou objevovat a propagovat málo hranou hudbu české klasiky, hudbu 20. století i současnosti. Navíc vždy dokáže svoje projekty ekonomicky podepřít. Tentokrát jsou to violové skladby tří českých emigrantů. (V případě Vranického samozřejmě nahrál oba violové party.) Pěruškova viola sice nebouří jako třeba viola mladé Jitky Hosprové, jeho komorně kvartetní naturel prostupuje i do jeho sólové hry, tvorby tónu a frázování, ale zde je to rozhodně velké plus. Z jeho přístupu k třem klasikům je patrná pokora k partiturám a cit pro styl. Je to poctivě připravený a realizovaný projekt a malá česká gramofirma opět vyprodukovala titul, jenž přesahuje národní dimenzi. Komorní orchestr České filharmonie doprovází spolehlivě, ale bohužel se nedotýká světových (ba ani evropských) nebes v oblasti interpretace hudby klasicismu.