čtvrtek, 10. květen 2012

Jan Pěruška - Antonín Vranický: Koncert C dur pro dvě violy a orchestr, Jiří Antonín Benda: Koncert F dur pro violu a orchestr, Josef Rejcha: Koncert Es dur pro violu a orchestr

Jan Pěruška - Antonín Vranický: Koncert C dur pro dvě violy a orchestr, Jiří Antonín Benda: Koncert F dur pro violu a orchestr, Josef Rejcha: Koncert Es dur pro violu a orchestr Jan Pěruška - Antonín Vranický: Koncert C dur pro dvě violy a orchestr, Jiří Antonín Benda: Koncert F dur pro violu a orchestr, Josef Rejcha: Koncert Es dur pro violu a orchestr

Jiří Pěruška – viola, Komorní orchestr České filharmonie, Andreas Sebastian Weiser – dirigent. Text: Č, A. Nahráno: 9/2010, Rudolfinum, Praha. Vydáno: 2011. TT: 70:41. DDD. ArteSmon AS 737-2.

Jiří Pěruška je mi sympatický svým lidstvím, muzikantstvím, které se projevuje jak v komorní, tak sólové oblasti, i neúnavnou snahou objevovat a propagovat málo hranou hudbu české klasiky, hudbu 20. století i současnosti. Navíc vždy dokáže svoje projekty ekonomicky podepřít. Tentokrát jsou to violové skladby tří českých emigrantů. (V případě Vranického samozřejmě nahrál oba violové party.) Pěruškova viola sice nebouří jako třeba viola mladé Jitky Hosprové, jeho komorně kvartetní naturel prostupuje i do jeho sólové hry, tvorby tónu a frázování, ale zde je to rozhodně velké plus. Z jeho přístupu k třem klasikům je patrná pokora k partiturám a cit pro styl. Je to poctivě připravený a realizovaný projekt a malá česká gramofirma opět vyprodukovala titul, jenž přesahuje národní dimenzi. Komorní orchestr České filharmonie doprovází spolehlivě, ale bohužel se nedotýká světových (ba ani evropských) nebes v oblasti interpretace hudby klasicismu.

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.