čtvrtek, 26. srpen 2010

Jacques Loussier - Plays Bach

Napsal(a) 

Jacques Loussier – klavír, Vincent Charbonnier – kontrabas, André Arpino – bicí nástroje.

Produkce: Jacques Loussier. Text: N, A. Nahráno: 2009, Studio Miraval, Francie, Nakano Sun Plaza Hall, Advision Studio, Londýn. Vydáno: 2009. TT: 53:00.DDD. 1 CD Telarc. CD – 83693 (distribuce Classic).

Ač se to zdá býti neuvěřitelné, v loňském roce uplynulo už půlstoletí od vydání první desky jazzových transkripcí Bachovy hudby v podání tria pianisty a skladatele Jacquese Loussiera . Tato náhravka je tedy jakýmsi shrnutím tvorby tria v jeho nové podobě (Vincent Charbonnier – kontrabas, André Arpino – bicí nástroje) a zároveň připomínkou toho, že kapela a zejména pak kapelník, který loni oslavil 75. narozeniny, rozhodně nepatří do starého železa. Trio skutečně hraje s dynamikou a entuziasmem, který nebývá vždy pravidlem. Pokud bychom ovšem očekávali koncepční změny v transkribování Bachovy hudby či její zásadnější nebo modernější re-interpretaci, byli bychom nejspíše zklamáni. Bach v podání Loussierova tria zní víceméně stejně, jako na první desce. Klavír se drží – alespoň v tématicky podstatných částech – věrně originálu, kontrabas buď kopíruje basovou linku („bachovský“ walking bass ve Dvojhlasé invenci č. 8 nebo v Sicilianě g moll ze Sonáty pro flétnu a cembalo Es dur), nebo volně rapsodizuje na harmonickém základě (Preludium c moll z prvního dílu Dobře temperovaného klavíru; úplně stejný princip se objevuje už na zmíněné první desce ve slavném Preludiu C dur). Největší problém je, zdá se mi, s funkčností bicích nástrojů. V místech, která se drží věrně originálu, bubeník jen jemně rytmizuje na činely nebo akcentuje důležité těžké doby na rozhraní frází – tedy vlastně pouze koloruje, navíc často používá menší, ostřejší činely, které vysokým pronikavým zvukem ruší probíhající zvukovou texturu. Místa, která ospravedlňují použití kompletní bicí soupravy, jsou na desce v menšině („funky“ groove v introdukci Vivace z Koncertu c moll). Stejně tak je, alespoň pro mne, rušivé, když bubeník začne swingovat v místech, kde sólista s kontrabasem frázují klasicky (otázka frázování a zvláštního vylehčeného non legato stylu Loussierova hraní by vydala na samostatný rozbor). Celý zvukově-kompoziční koncept tria je vlastně velmi tradiční či staromódní (sólista, bas, rytmický doprovod), těžko bychom ovšem po Loussierovi mohli chtít emancipaci všech tří nástrojů například po vzoru legendárního tria Billa Evanse (jehož nejslavnější složení vydalo svou první nahrávku shodou okolností ve stejném roce, jako trio Loussierovo). Základní jazzová koncepce „téma – sólo“ je zastoupena v menšině skladeb na desce a je to možná dobře, protože pasáže, improvizované zčásti na harmonickém základě vypreparovaném z Bacha, zní místy dosti nejistě či zaskočeně (například oproti brilantní verzi předehry z Toccaty a fugy C dur ). S jedinou výjimkou – tou je bonus alba, živě nahraná a velmi přesvědčivě podaná transkripce Chorální předehry „Wachet auf, ruft uns die Stimme“ s vynikajícím Loussierovým sólem.

Shrnutí: deska pro skalní fanoušky tria. Nepřináší nic nového, ale potvrzuje dlouholetou kvalitu a tradici. Je to hodně, nebo málo?

Body: 3 z 6

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.