neděle, 22. červen 2003

Gustav Mahler: Symfonie č. 5 cis moll

Napsal(a) 

booklet booklet
Živá nahrávka Mahlerovy Symfonie č. 5 cis moll je naprostým potvrzením interpretační suverenity Berlínských filharmoniků a jejich šéfdirigenta Sira Simona Rattlea . Ačkoliv nahrávka logicky nedisponuje tak precizním zvukem, jakého by bylo možno dosáhnout při studiovém natáčení, po stránce interpretační jí nelze nic vytknout. Rattleův přístup k Mahlerovi je víceméně objektivizující, velice promyšlený. Vyznačuje se perfektní výstavbou tektonického celku skladby, dokonalými proporcemi i detailní prací. Asi nejpřesvědčivěji působí degradační plochy, které někdy (jako třeba před reprízou ve 4. větě - Adagiettu ) ústí do naprostého ztišení, až magicky kontemplativního. První věta (Trauermarsch ) je v Rattleově podání poměrně introvertní, s dramatičností spíše vnitřní, přitlumenou. Úvodní fanfárové téma v trubce se při druhém uvedení trochu ztrácí ve zvuku smyčců, což mu ubírá na přehlednosti a čitelnosti. Ve větě druhé se Rattle projevuje jako fantastický architekt celku - sled gradačních vln konstruuje tak, že působí naprosto přirozeně. Velké sólo lesního rohu (Mahlerem nazývané "corno obbligato") ve 3. větě - Scherzu je hráno (podle originálních poznámek) před orchestrem na pódiu. Rytmické prvky ländleru Rattle modeluje "typicky", tanečně, s odpíchnutou první dobou v taktu a se zvolněním na době třetí. Adagietto je - například oproti nahrávce Boulezově - poněkud rychlejší a živější ve výrazu, působí spíše jako písnička než jako milostná meditace. Poslední pátá věta (Rondo - Finale ) je gejzírem virtuozity (viz nástupy hlasů ve fugatu) a opojného zvuku v závěrečném tutti "chorálu". K nahrávkám tohoto typu není moc co dodávat - možná je lépe poslouchat a tiše žasnout.

Vydavatel: Emi Classics / EMI Czech Republic

Stopáž: 69:08

Nahráli: Berliner Philharmoniker, Sir Simon Rattle

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.