Giuseppe Scarlatti – Dove è amore è gelosia

Lenka Máčiková, Kateřina Kněžíková – soprán, Aleš Briscein, Jaroslav Březina – tenor, Bohumil Klepl, Taťána Kupcová – hrané role, Schwarzenberský dvorní orchestr, Vojtěch Spurný – dirigent. Text: A, N, F. Nahráno: 2011. Vydáno: 2013. TT: 138:00. DTS. 1 DVD Opus Arte B00C7UJBSI.

Před dvěma roky způsobil režisér Ondřej Havelka se svým týmem malé barokní, nebo spíš rokokové pozdvižení, když připravil a uvedl v divadle krumlovského zámku inscenaci opery Giuseppe Scarlattiho Dove è amore è gelosia (Kde je láska, je i žárlivost ). Obnovená premiéra buffy složené přímo na objednávku krumlovského pána J. A. Schwarzenberga (premiéra 1768), se uskutečnila s kompletní barokní scénickou a kostýmní výpravou a především s využitím původní mašinérie (světový unikát!) a dobových efektů. Projektu věnovala tuzemská i zahraniční média zaslouženě velký prostor a kromě několika desítek šťastlivců, kteří shlédli jedinečnou inscenaci naživo (premiéra + 1 repríza), mohli filmový záznam žárlivé buffy shlédnout pár měsíců po premiéře i diváci České televize. A to dokonce v prominentním čase vánočním. O rok později zabodoval snímek na televizním festivalu Zlatá Praha a letos celé duchaplné konání tvůrců, producentů a vydavatelů konečně vyústilo ve finální produkt – DVD, díky němuž si můžete do sytosti vychutnat aristokratickou rozmarnost a pěveckou grácii Lenky Máčikové (Markýza Clarice, vdova), roztomilou prostořekost a skvěle vypointované recitativy Kateřiny Kněžíkové (Vespetta, Claricina komorná), nabubřelost Aleše Brisceina (Hrabě Orazio) a neohrabanost Jaroslava Březiny (Patrizio, Oraziův sluha a důvěrník). Celý děj se odehrává kolem jednoduché zápletky. Dámy jsou zoufalé buď proto, že je jejich partner žárlivý buď příliš, anebo naopak málo, a rozhodnou se dát mu lekci. „Dozdobení“ jednoduché situační komiky se Ondřej Havelka ujal s úctou a nadhledem sobě vlastním a do děje jevištního i zákulisního přidal ještě postavu Inspicienta (Bohumil Klepl ), a tak jsou záběry zachycující jevištní techniky/mašinisty v akci doplněny jemnou hereckou akcí, mnohdy dokonce propojenou s děním na jevišti. Díky těmto a dalším detailům, dobovým kostýmům Jany Zbořilové (v nichž hraje i Schwarzenberský dvorní orchestr a diriguje Vojtěch Spurný ) ožívá na krumlovském zámku po dvou a půl stoletích láska i žárlivost v zářivých barvách. I když jim k tomu na scéně svítí jen svíčky.