pondělí, 19. duben 2004

Giovanni Battista Cirri: Šest cellových koncertů op. 14

Dnes málo známý violoncellista a skladatel Giovanni Battista Cirri (1724-1808) byl jedním z mnoha Italů působících v druhé polovině 18. století mimo svoji zemi. Nejvíce času strávil v Londýně, kde se podílel na známých koncertních produkcích Johanna Christiana Bacha a Carla Friedricha Abela, účinkoval na prvních vystoupeních mladičkého Mozarta a vyšla zde též tiskem většina jeho instrumentálních skladeb. Jeho osud je v tomto ohledu zcela typický a zapadá do dějin "italské instrumentální hudby coby emigrantské kultury", můžeme-li si vypůjčit poněkud provokativní název jedné ze studií muzikologa Carla Dahlhause. Recenzovaná nahrávka obsahující Cirriho šest violoncellových koncertů, které vyšly tiskem coby skladatelův čtrnáctý opus, je svou snahou po "kompletnosti" rovněž svým způsobem typická. Zdá se však, že v tomto případě nebyla ona kýžená kompletnost ku prospěchu věci. Cirriho koncerty jsou zkomponovány zručně, efektně a mají nepochybně své místo mezi koncertantními violoncellovými skladbami, poslouchány po sobě však působí poněkud jednotvárně. Na nahrávce to samozřejmě tolik nevadí, posluchač má možnost volby jenom některé ze skladeb a tak dále. Jistým problémem pak ale je, že sólista Balázs Máté právě v zájmu zvukové pestrosti dokomponoval ke dvěma koncertům hornové party, samozřejmě zcela "v duchu dobové praxe". Možná by bylo zajímavější - v případě, že hodlám posluchačům nabídnout 2 CD (!), které vyslechnou bez dechu od začátku do konce - zařadit na program nahrávky některé z dalších zcela neznámých Cirriho skladeb. Jako zvuková dokumentace daného okruhu děl a rovněž jistého stupně vývoje psaní pro koncertantní cello je však recenzovaný titul velice vítaný, a to tím spíše, že se po interpretační stránce jedná o výborně odvedenou práci.

Vydavatel: Hungaroton / Panther

Stopáž: 48:28 + 47:05

Nahráli: Balázs Máté - barokní violoncello, Aura Musicale