pondělí, 11. červenec 2005

George Gershwin - Koncert pro klavír a orchestr F dur, Rhapsody in Blue

George Gershwin: Koncert pro klavír a orchestr F dur, Rhapsody in Blue George Gershwin: Koncert pro klavír a orchestr F dur, Rhapsody in Blue
Julius Katchen - klavír, Annuncio Mantovani and His Orchestra. Produkce: Frank Lee. Text: A. Nahráno: 5. a 7. 5. 1955, Decca Studios, Broadhurst Gardens, Londýn. Vydáno: 2004. TT: 43:57. Digital remastering. 1 CD Decca 475 6159 (Universal Music).

Když jsem se poprvé zaposlouchala do nahrávky orchestru slavného dirigenta Annuncia Mantovaniho s Juliem Katchenem jako sólistou u klavíru, napadaly mne jen samé kritické poznámky. Měla jsem námitky vůči řadě drobností od nedostatečně slyšitelných repetic tónů a s tím související nepříliš průzračné zvukové plasticity až k nadmíru uvolněné agogice a vůbec celkově přehnané odvázanosti. Snad pod vlivem svých zakořeněných zvukových představ (čtenáři jistě znají například ne o mnoho mladší nahrávku Gershwinova Klavírního koncertu F dur od firmy Supraphon se Stanislavem Knorem a Václavem Neumannem, která se honosí střízlivou přesností a perlivou drobnokresbou) jsem nejdříve srovnávala nesrovnatelné. Když mi ale o pár dnů později Mantovaniho Gershwin "dobil baterky" a naplnil mou unavenou a vyčerpanou duši novou energií, můj prvotní náhled se docela proměnil. Najednou jsem začala vnímat zvukovou nádheru všech sólových partií, kde můžeme místy zaslechnout tu nejvroucnější citovou zpověď interpretů. Sestoupení z pozice kriticismu mě navíc dovedlo k ocenění naprosto bezvadné Katchenovy souhry s orchestrem. Katchen zejména ve zvukově slabších úsecích dosahuje takových nuancí, jako by vycházely odněkud ze záhrobí. V úvodu Rhapsody in Blue hledá onen hlavní proud kompozice tak přesvědčivě a daří se mu vytvořit takové napětí, že by snad žádný posluchač nedokázal v dané chvíli nahrávku přerušit. Objektivně se sice pianistovi dá vytknout, že v některých částech příliš soustředí pozornost na melodii v pravé ruce a tolik důležité basové tóny v ruce levé zůstávají poněkud v pozadí, ale ani to mi nedovolí, abych nekonstatovala sólistovu brilanci a muzikalitu. Ostatně, nástroj na který před padesáti lety hrál, mu také skýtal jen určité možnosti a současný kritik musí do svého subjektivně omezeného pohledu vnést i tyto nesporně působící faktory. A tak všem, kteří mají v oblibě Gershwinovu hudbu a chtějí si s její pomocí zlepšit náladu a vnést do svého života více radosti, tuto nahrávku vřele doporučuji. Domnívám se totiž, že posluchače její pozitivní účinky rozhodně nezklamou.

Vydavatel: Decca/Universal Music

Stopáž: 43:57

EAN: 4756159