čtvrtek, 19. leden 2006

Fryderik Chopin: Polonézy - Drobné klavírní skladby

Napsal(a) 

Fryderik Chopin: Polonézy - Drobné klavírní skladby Fryderik Chopin: Polonézy - Drobné klavírní skladby

Maurizio Pollini, Martha Argerich, Anatol Ugorski - klavír. Produkce: Rainer Brock. Text: A, N, F. Nahráno: 11/1975 Musikverein, Grosser Saal, Vídeň (Pollini), 1&7/1974 Herkulessaal, Mnichov (Argerich), 3/1999 Rudolf-Oetker-Halle, Grosser Saal, Bielefeld (Ugorski). Vydáno: 2005. TT: 61:53 + 75:57. DDD/ADD. 2 CD Deutsche Grammophon 00289 477 5430 (Universal Music).

Zajímavě koncipovaný dvoudisk nám nabízí k porovnání výkony tří pianistů v jedné z nejatraktivnějších oblastí Chopinovy tvorby. Na prvním CD můžeme slyšet Polonézy op. 26, 40, 44, 53, 61 v nahrávce Maurizia Polliniho z roku 1975. Pollini tu předvádí pianistické řemeslo na obdivuhodně vysoké úrovni, vše je vybroušeno a vycizelováno do posledního detailu. Obdivovat můžeme jak skvělou a jistou techniku, tak i Polliniho schopnost dát skladbám zřetelný a pevný tvar. Určitá věcnost či citový odstup, která se Pollinimu občas vytýká, vadí u Chopinových polonéz méně než kde jinde, neboť v těchto skladbách převládá nad citovostí velkolepá klavírní sazba, jíž Pollini dokáže dát právě díky své skvělé technice patřičný lesk. Grande Polonaise Brillante precédée d'un Andante Spianato, která otevírá druhé CD, je spíš salonní kus, byť technicky velmi náročný. Ale Martha Argerich dokázala i z této odlehčené skladby vytvořit hudební báseň. V technice pak stojí tato skvělá pianistka ještě o značný kus nad Pollinim: její perlivá nonlegata v Grande Polonaise jen stěží najdou konkurenci. Zbytek druhého CD vyplňují polonézy, jež byly z převážné části publikovány až po Chopinově smrti (3 polonézy op. posth. 71 a pět drobnějších polonéz, z nichž dvě napsal skladatel už ve svých sedmi letech), dále dvě bourrée, galop, několik pomalých náladových kousků a dokonce i fuga. Jejich interpretace se ujal Anatol Ugorski, leningradský pianista žijící od roku 1990 v západní Evropě. Ve srovnání s Pollinim a Argerich představuje tento interpret pouze dobrý průměr. Řada míst mu sice vychází poměrně zajímavě, ale leccos si dovedeme představit v lepším provedení. A tak spíše než interpretaci oceníme to, že tu máme možnost poznat skladby, které na koncertních pódiích zazní jen ojediněle.

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal

Stopáž: 61:53 + 75:57

Body: 4 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.