čtvrtek, 31. březen 2011

Franz Joseph Haydn - Klavírní tria (souborná nahrávka)

Franz Joseph Haydn - Klavírní tria (souborná nahrávka) Franz Joseph Haydn - Klavírní tria (souborná nahrávka)

Van Swieten Trio. Nahráno: 2003 – – 2005. Vydáno: 2005. TT: 610:48. 10 CD Brilliant Classics 92794.

Mezi nejagilnější gramofonové firmy současnosti patří holandská společnost Brilliant Classics, v jejímž obsáhlém katalogu najdeme hned několik CD kompletů, obsahujících všechny dochované skladby F. J. Haydna v konkrétních žánrech. Kromě souborné nahrávky Haydnových symfonií (Rakousko-uherská Haydnova filharmonie, Adam Fischer) nebo barytonových trií či smyčcových kvartetů, obsahuje katalog společnosti Brilliant Classics i zatím jedinou soubornou nahrávku všech autorových dochovaných klavírních trií v podání souboru hrajícího na dobové nástroje, jmenovitě v podání ansámblu Van Swieten Trio . Nahrávka obsahuje přibližně chronologicky seřazených 40 klavírních trií – tria Hob XV:15–17 jsou s flétnou – a Pět aranžmá pro klavírní trio. Všechna CD desetidílného kompletu spojuje jméno hráče na klávesové nástroje Barta van Oorta , jehož souborná nahrávka Mozartových klavírních skladeb (2005) nebo čtyřdílná nahrávka nokturen 18. století vzbudily velký ohlas. K houslistům Francku Polmanovi (housle Hendrika Jacobse, 1701) a Rémy Baudetovi (Grancino, 1695), známým z řady předních evropských orchestrů dobových nástrojů, se připojila flétnistka Marion Moonen , hrající např. v Amsterdamském barokním orchestru nebo v ansámblu Das kleine Konzert. Violoncellistu Jaapa ter Lindena , legendu mezi barokními violoncellisty a spoluzakladatele řady orchestrů dobových nástrojů (Musica antiqua Köln, The English Concert ad.), pak doplnil druhý violoncellista projektu Job ter Haar . Po personální stránce je tedy souborná nahrávka Haydnových klavírních trií zajištěna na vskutku vynikající úrovni. Největší předností recenzované nahrávky jsou kromě její ceny – 10 CD pořídíte za cenu jednoho nebo dvou disků – velké porozumění pro detailnost a hravost interpretovaných skladeb, kterým disponují všichni umělci. Posluchače nemohou nezaujmout reprízy harmonicky koncentrovaných děl, jako je vstupní věta Tria Es dur XV:34 nebo finální věty etnicky zabarvených vět G dur XV:25A dur XV:18 . Rozmarně působí finále Tria Es dur Hob XV:29 s předznamenáním alla tedesca, výborně je nahráno i Trio Es dur XV:12 s řadou jemných nuancí a detailů, Vivace dvouvětého Tria F dur XV:6 s řadou dramatických akcentů nebo vstupní věta Tria E dur Hob. XV:29 s překvapivým harmonickým vývojem, kontrapunktickou prací a instrumentačními efekty. Nelze však zapřít, že recenzovaný snímek není jedinou soubornou nahrávkou Haydnových trií. V letech 1971 – 1978 vznikl legendární komplet Beaux Arts Tria, oceněný neuvěřitelným množstvím gramofonových cen a stále dostupný v katalogu firmy Philips, a další dva soubory třiačtyřiceti trií pořídily na přelomu dvacátého a jednadvacátého století pro firmy PhoenixED a CPO Haydn Trio Eisenstadt a Trio 1790. Kromě Beaux Arts Tria konkuruje recenzovanému snímku v nahrávkách vrcholných trií bezkonkurenční trio Cohen – Höbarth – Coin. Firma HMF jejich snímky nedávno vydala v reedici a přiměla mě tak k hodnocení recenzovaného souboru Haydnových klavírních trií v podání Van Swieten Tria čtyřmi H.

Martin Jemelka

Profesí historik hospodářských a sociálních dějin, studoval historii na Ostravské univerzitě v Ostravě (1997–2006) a v současnosti je odborným pracovníkem Masarykova ústavu a Archivu Akademie věd České republiky. Dlouhodobé studijní pobyty v Jeně a Vídni byly věnovány výzkumu dějin koncernové společnosti Baťa, a. s., Zlín, mezi historiky je však znám především pro své dlouhodobé výzkumy českého, zvláště ostravského dělnictva a dělnických kolonií. Jedna polovina jeho srdce patří historii 19. a 20. století, druhá hudbě a hudební publicistice, v níž spojuje náklonnost k historii s posedlostí fanouška staré hudby, významných osobností taktovky a starých i nejnovějších nahrávek díla Antonína Dvořáka. Za českou operou, Dvořákovou hudbou a soubory staré hudby pravidelně vyjíždí do zahraničí. V letech 2003–2015 vynechal ve Vídni a Štýrském Hradci jen nemnoho koncertů Nikolause Harnoncourta, jehož je hlubokým obdivovatelem. Od roku 2008 spolupracuje s Českým rozhlasem Vltava při tvorbě hudebních pořadů.