Ferenc Farkas: Sborová díla

Musica Nostra Choir, Female Choir of Budapest ELTE University of Sciences, Pro Musica Hungarica Mixed Choir of Budapest ELTE University of Sciences. Produkce: Tibor Alpár. Text: A, maďarsky. Nahráno: 5-6/2004, Hungaroton Studio. Vydáno: 2005. TT: 59:33. DDD. 1 CD Hungaroton Classic HCD 32324 (distribuce Panther).

Kompaktní disk se sborovými skladbami soudobého maďarského autora je téměř sběratelskou záležitostí. V našem prostředí je realizace podobného CD snem mnoha skladatelů – v Maďarsku se to za podpory kulturního fondu podařilo. Ferenc Farkas (1905 – 2000) patří k nejvýznamnějším maďarským skladatelům a pedagogům. Zamlada se setkal s O. Respighim během svých studií v Římě, ve třicátých letech se prosadil jako tvůrce filmové hudby, ovlivnil ho rovněž Z. Kodály. Většinu svého života strávil v Maďarsku, kde vyučoval na různých hudebních školách. Z dvou set sborových skladeb, které Farkas během svého života vytvořil, nalezneme na CD kompozice z osmdesátých a z devadesátých let. Zhudebňované textové předlohy sahají od mešních liturgických textů přes maďarskou renesanční poezii, baskické lidové texty, tvorbu R. M. Rilkeho, É. Verhaerena a G. Apollinaira. Témata náboženská, filozofická, satirická a milostná jsou zhudebněna spíše tradičně a posluchač se nedočká výraznějšího experimentování se sborovým zvukem. Skvělá je Farkasova práce s rytmem (obzvláště v lidově inspirovaném cyklu Baskických písní ), disonancí užívá střídmě a účinně. Doprovody nástrojů (varhany, flétna, klavír) doplňují interpretaci textu.

Sbormistrům Zsuzsánně Mindszentyové a Ákosi Erdösimu se podařilo sjednotit a vyvážit zvuk obou sborů, v přednesu však vyznívá celé CD snad až příliš akademicky a některé skladby by si vzhledem k tematické šíři textů zasloužily větší dynamické rozdíly a energičtější výraz. Jednoznačně lépe vyznívají skladby ve smíšené sestavě, ženský sbor se zase obzvláště dobře cítí v interpretaci lidových textů – tedy v již shora uvedených Baskických písních, které představují snad to nejlepší z celého CD. Občasné intonační kolísání ve vysokých polohách vyrovnávají krásná sóla a sametová barva hlasů mužské části sboru. Zpěváci také dobře zvládli úskalí mnohojazyčnosti skladeb. Milovníkům sborového zpěvu (a nejen jim) lze tuto nahrávku vřele doporučit.

Vydavatel: Hungaroton/Panther

Stopáž: 59:33