Dvořákovy hudební rarity na novém albu Tomáše Víška

Tomáš Víšek zaujímá mezi našimi pianisty dosti výjimečnou pozici: je totiž jedním z mála, kdo se soustavně věnuje klavírní tvorbě zapomenutých či opomíjených českých skladatelů. Ve Víškově bohaté diskografii nalezneme jak náročné „monografické“ projekty (mj. s díly E. Schulhoffa, A. Háby, J. Ježka či Z. Fibicha), tak také zajímavá alba, která umělec sestavil z drobnějších klavírních skladeb známých, méně známých i zcela neznámých českých autorů. Alba mají atraktivní názvy, jako kupř. Rozezni mne láskou, Srdce na Vysočině nebo České moderní miniatury.

Antonín Dvořák sice ani zdaleka nepatří k „zapomenutým“ skladatelům, ale jeho klavírní skladby se – až na slavnou Humoresku Ges dur – prakticky nehrají. Víšek se Dvořákem intenzívně zabývá už řadu let. V roce 2005 vydal disk s osobitým výběrem ze skladatelovy klavírní tvorby, nazvaný Antonín Dvořák pro (mladé) klavíristy, v roce 2017 pak na Pedagogické fakultě UK úspěšně obhájil svoji téměř šestisetstránkovou (!) disertační práci, věnovanou Dvořákovu klavírnímu odkazu, kterou nazval Atraktivita a problematika klavírního díla Antonína Dvořáka. Výsledkem Víškova dvořákovského bádání je také jeho poslední CD, nazvané Antonín Dvořák Unreleased. Pianista na něm nabízí osmnáct Dvořákových skladeb (povětšinou menšího formátu), o jejichž existenci ví jen málokdo. Některé nebyly nikdy publikované tiskem, jiné sice vyšly, ale jsou prakticky nedostupné, protože byly vydané buď před dlouhou dobou anebo v omezeném nákladu. Ne všechny nahrané kompozice byly skladatelem dokončené a u několika málo není bezpečně prokázáno Dvořákovo autorství. V každém případě nese v bookletu všech osmnáct tracků označení „world première recording“ a posluchači tu tedy mají jedinečnou příležitost slyšet něco, co s velkou pravděpodobností ještě nikdy neslyšeli.

Z hlediska žánrového se jedná o kolekci mimořádně pestrou. Bezpochyby v ní zaujmou Dvořákovy rané taneční kousky či skica k proslulé Humoresce Ges dur. Pozoruhodná jsou dvě klavírní potpourri z opery (resp. oper) Král a uhlíř. Na základě první verze opery napsal Dvořák Motivy z opery Král a uhlíř (vyd. 1873), druhá verze opery mu byla podkladem pro rozsáhlejší a kompozičně nepoměrně zajímavější Směs z opery Král a uhlíř (vyd. 1875). Za pozornost určitě také stojí skladby, které mají vztah k Dvořákovým známějším a častěji publikovaným cyklům: Silhouette VII Fis dur, Legenda B dur nebo Ecossaisen II. serie. Třešničkou na Víškově lákavém dvořákovském dortu je poslední track disku: Americká hymna, kterou Dvořák zkomponoval na text S. F. Smithe. Tomáš Víšek je klavírista, u něhož se intelekt a muzikalita pojí s obdivuhodnou nástrojovou technikou a se sympatickým objevitelským nadšením. Dvořáka hraje s evidentním zaujetím a potěšením, které se lehce přenáší i na posluchače. A o tom, že Víšek Dvořákovi skutečně rozumí, svědčí i pianistův zasvěcený a živě stylizovaný text v bookletu. Toto CD by si určitě neměli nechat ujít jak ctitelé Dvořáka, tak také všichni ti, kdo mají rádi hudební rarity.

Tomáš Víšek / klavír. Text: A, Č. Nahráno: 1, 4/2021, koncertní sál Konzervatoře Jana Deyla, Praha. Vydáno: 2021. TT: 57:06. 1 CD Arco Diva UP 0240-2131.