pondělí, 18. únor 2002

Charlie Hunter Quartet: Songs From The Analog Playground

Charlie Hunter je jedinečný svojí hrou na unikátní osmistrunnou kytaru. Současně se tak stává basistou i solovým kytaristou. Jeho hra však není nějakou cirkusovou ekvilibristikou, ale plnohodnotnou hudbou, ve které se mísí funk, fusion, jazz, blues i rock. Mohli se o tom přesvědčit posluchači předešlých pěti alb natočených v různém obsazení, od dua s perkusistou Leonem Parkerem až po kvartet se dvěma saxofony. Nejnovější album Songs from Analog Playground je ve zvuku bohatší o účast čtyř zpěváků.Úvodní Street sounds je jednoduchou rytmickou hříčkou perkusí s rapem Mose Defa, na níž plynule navazuje typická instrumentální hunterovská groovovka. Soulový chraplák v Mighty Mighty z repertoáru Earth, Wind and Fire patří zpěvákovi Therylu de Clouetovi , který je členem neworleánského jazz-funkového bandu Galactic. De Clouet také s Hunterem nazpíval pomalou verzi známého Dixonova bluesového standardu Spoonful . Po poslechu demo nahrávek zpěvačky Norah Jones byl Hunter hned rozhodnut, že musí zpívat i na jeho novém albu. V lehce folkově laděném remaku hitu skupiny Roxy Music More Than This a v Day Is Done zní její příjemný dyšný alt suverénně, ostatně jistě není náhodou, že si jí Blue Note vybrala do své stáje, a že jí připravila první sólové album, na kterém hrají také kytarista Bill Frisell a bubeník Brian Blade. Nejslavnějším hostem nového Hunterova alba je bezesporu jazzový zpěvák Kurt Elling , který svým nezaměnitelným barytonem opepřil dvě nahrávky: původní Desert Way a standard Close Your Eyes . Ještě jednou se na albu objeví rapper Mos Def snažící se soul-jazzově vcítit do písně Creole , ale jeho muzikantské zpívání vedle ostatních tří zpěváků působí dost neuměle - přece jen je lepším rapperem. Instrumentálky, vložené mezi zpívané písně byly nejprve současným Hunterovým kvartetem náležitě koncertně ohrány - což je z nahrávky znát. Každý přesně ví, co hrát, nikdo se nepředvádí a všichni dohromady vytvářejí skvělou a příjemnou muziku.

Hunterovy skladby jsou zpravidla postaveny na jednoduchém groovu basy a vtipně vymyšlených doprovodech bicích a perkusí. Nad tím se proplétají melodie Hunterovy kytary a Ellisova saxofonu. Jen v miniatuře Sunday Morning se se svojí osmistrunnou kytarou Hunter představí sólově. Zbývá dodat, že všechna jeho předchozí alba byla vynikající, toto nové však má šanci uspět i obchodně, neboť zpívané skladby mohou obstát v rádiích (bohužel ne v našich).

Vydavatel: Blue Note

Stopáž: 60:42

Nahráli: Charlie Hunter - 8-string guitar, perc, John Ellis - ts, perc, Chris Lovejoy - conga, perc, Stephen Chopek - dr, perc, Theryl de Clouet, Kurt Elling, Norah Jones, Mos Def - voc