středa, 27. říjen 2004

Cecilia Bartoli: A portrait

Základem dokumentárního filmu o italské mezzosopranistce a světově v současné době asi nejznámější zpěvačce Cecilii Bartoli je legendární koncert v londýnském hotelu Savoy, jenž kdysi vyšel na CD. Tehdy s ní spolupracoval klavírista György Fischer a Bartoli téměř na počátku své hvězdné kariéry zpívala hudbu starých italských mistrů a dvou svých milovaných autorů, kterými nejvíce proslula - Mozarta a Rossiniho. Mimochodem už tehdy s ní spolupracoval legendární hudební producent Christopher Raeburn , který ji provází po celou její dosavadní kariéru a stojí za většinou jejích nahrávek. Savoyský koncert je doplněn šesti propojenými filmovými sekvencemi - od rossiniovské nahrávky v benátském divadle La Fenice, přes sondu do začátků Bartoli až po pěveckou lekci s matkou pěvkyně. Portrét je mnohotvárný, živý, informačně i názorově zajímavý a režijně solidně zpracovaný. Legendární pěvkyně, kterou mají leckteří ctitelé bel canta snahu stavět na piedestal, se zde chová lidsky (viz například bláznivá jízda malým fiatem po Římě) a bez manýr. Možná právě tento lidský rozměr je hlavním kladem dokumentu. Skoro bych kacířsky řekl, že bych si odpustil závěrečný savoyský koncert za širší dokumetární plochu a větší dávku režijní vynalézavosti. Škoda, že vzhledem k vročení tohoto DVD nebyla vůle dovést dokument o této výjimečné umělecké a lidské osobnosti alespoň do konce století a některé sekvence více prohloubit. Nicméně i tak se nebudete, vládnete-li některým z výše uvedených jazyků, nudit. Ti ostatní se pak mohou nechat opájet alespoň zpěvem.

Vydavatel: Decca / Universal Music

Stopáž: 107

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.