čtvrtek, 29. srpen 2002

Best Loved Hymns

Při posuzování tohoto výběru anglikánských hymnů v podání sboru cambridgeské King 's College je třeba především vzít v úvahu, že se jedná o hudbu funkční, to jest určenou k liturgii, ne ke koncertnímu provádění. Vede nás k tomu i text Stephena Cleoburyho v bookletu, který se nijak zvlášť nezabývá hudební stránkou hymnů, ale spíše repertoárem obecně, jeho provozováním na King's College a popularizací duchovní hudby a církve vůbec. Jelikož všechny hymny s výjimkou Drop, drop, slow tears Orlanda Gibbonse (1583 - -1625) a Dear Lord and Father of Mankind Huberta Parryho (1848- -1918) tu zaznívají v úpravách současných, eventuálně v posledních desetiletích zesnulých skladatelů, je toto CD především odrazem dnešní provozovací praxe, a nikoliv tedy historicky autentickou interpretací anglikánské duchovní hudby. Doprovod většinou tvoří varhany, které jsou pouze u tří hymnů nahrazeny harfou. Slavnostnost čtyř hymnů podtrhují i fanfáry žesťového souboru The Wallace Collection . Pokud bychom se přece jen chtěli zaměřit na čistě hudební stránku projektu, mohli bychom mu vytknout některé technické nedostatky. Jde zvláště o občasnou zvukovou nevyrovnanost v oktávových unisonech mužského a chlapeckého sboru a o kvalitu tónu vůbec. Výraz sboru postrádá detailnější propracování, málokdy vybočuje z obligátního mezzoforte. Vysoká poloha ve třetí sloce hymnu Let all mortal flesh keep silence je zjevně nad síly tenorů, dětská část sboru často nasazuje výšky příliš tvrdě, sólisté přece jen nedisponují hlasy, které by zazářily na nahrávce. Při celkovém soustředěném poslechu působí poněkud únavně i schematičnost aranží jednotlivých hymnů. To už jsou ale výtky irelevantní pro hudbu s funkcí, již jsem předeslala v úvodu. Jinak je intonace sboru i souhra s instrumentalisty velmi dobrá. A tak zachycuje-li toto CD hudbu zaznívající denně v kapli King's College, je její úroveň jistě dostatečná.

Vydavatel: EMI Czech Republic

Stopáž: 69:09

EAN: 0724355702623