Nadšenecký Bach v Rudolfinu

Amsterdam baroque orchestra & Choir & Koopman, Pražské jaro, Dvořákova síň Rudolfina, 2. června 2024. Foto: Ivan Malý

Legenda mezi interprety staré hudby, holandský varhaník a dirigent Ton Koopman, se představila v Rudolfinu. V neděli 2. června se svým souborem Amsterdam Baroque orchestra and choir zazněl program sestavený z kantát Johanna Sebastiana Bacha. Pokračuje tak určitý dílčí trend festivalu Pražské jaro, který spočívá v angažování velkých jmen a legend, po hříchu často dlouho za tvůrčím vrcholem. Koopmanovi bude letos neuvěřitelných osmdesát let a je stejně neuvěřitelné, s jakým entuziasmem a s jakou energií je stále schopen svůj soubor vést. Na pódiu působí dojmem veselého a šťastného staříka, který zasvětil svůj život správné věci, a ještě pořád se z ní každý den dovede radovat. Svůj soubor založil v roce 1979, a patří tudíž do první generace těch, kteří uvedli na pódia barokní hudbu hranou historicky a poučeně. Dílo největšího z Bachů a Dietricha Buxtehudeho zná jako málokdo na světě, jeho pedagogický odkaz má podobnou váhu jako odkaz umělecký a badatelský. Jeho mezinárodní renomé stále přitahuje dobré umělce ke spolupráci, doposud naplňuje sály a stává se podnes argumentem při získávání dotací a záštit. Sečteno a podtrženo, legendu sledovalo Rudolfinum vyprodané včetně empory, Bachovy kantáty zazněly ve správném ladění, sólisté, komorní sbor i všichni v orchestru věděli, jak se má hrát baroko, a od varhan je motivoval osmdesátiletý rtuťovitý muž, který miluje svého Bacha až za hrob. Klobouk dolů.

Amsterdam baroque orchestra & Choir & Koopman, Pražské jaro, Dvořákova síň Rudolfina,
2. června 2024. Foto: Ivan Malý

Když ale odhlédnu od dojetí a patosu, který se vnucuje už jen při pohledu na legendu na pódiu, a zhodnotím koncert poněkud střízlivěji, musím si onen pomyslný klobouk zase s povzdychem nasadit zpátky na hlavu. Trojice kantát, kterou vybral Koopman, neměla žádnou nosnou linku, kterou bych na prestižním festivalu čekal, byly to jen tři namátkou vybrané kantáty z různých období a různých nálad. Jedna vánočně jásavá, druhá zamyšleně postní a ta třetí – světská, devótní a pompézní. Krom zajímavější dramaturgie mi ale v interpretaci především chyběla důkladnost a větší smysl pro detail. Jednotlivé části výrazově splývaly, Koopman nedovedl vykreslit jejich pečlivé odlišení, jejich tolik potřebné specifické gesto, které na Bachovi mám nejraději. 

Amsterdam baroque orchestra & Choir & Koopman, Pražské jaro, Dvořákova síň Rudolfina,
2. června 2024. Foto: Ivan Malý

První kantáta, BWV 110, Unser Mund sei voll Lachends, představila nejprve Koopmanův sbor a orchestr. Obé v barokně střídmé podobě, sedmnáct zpěváků a patnáct instrumentalistů. Sbor neměl příliš výrazný zvuk, a přestože zpíval s nadšením, bylo znát, že hlasy zestárly spolu se svým dirigentem. Orchestr celý večer představoval jistotu, vynikající klariny, hoboje a flétny, ovšem smyčce zněly spíše šedivě a nevýrazné. Kvarteto sólistů vzbuzovalo podle popisů v programech velká očekávání. Sopranistka Ilse Eerens, „proslulá svým průzračně jasným hlasem a interpretační všestranností“, kontratenor Maarten Engeltjes, „proslulý svým průzračným, avšak důrazným přednesem“, tenorista Tilman Lichdi, který „v Chicagském provedení pašijí překonal všechny známé evangelisty, včetně Petera Schreiera“, a legendární basista Klaus Mertens, který se vždy „dočká chvály za až nadzemsky znělý hlas vyzařující energii a za svůj mimořádně homogenní přednes“. Vždy, když čtu takové superlativy v programu, přemýšlím, zda by si to samotní interpreti takhle přáli a hlavně, jestli to nemá být návod, co si o nich máme my diváci myslet, když to při poslechu nepoznáme. Po pravdě řečeno, nikdo ze zpěváků svým projevem neurazil, (nejslabší z nich byl kontratenorista), nikdo z nich ale zároveň nepředvedl ani zdaleka dechberoucí výkon. Do jisté míry to bylo i tím, že to měli pod vedením bachovské ikony poměrně složité. Mnohé árie působily udýchaně, s hektickými tempovými přechody a nenaplněnými oblouky frází. První polovina večera tak měla dva výraznější momenty; především ztišenou sopránovou árii z druhé kantáty (BWV 127), „Die Seele ruhet in Jesu Händen“. I ta by si zasloužila trochu klidnější pojetí, aby hobojista nemusel utíkat a mohl na svůj nástroj zpívat. A pak okamžik, kdy v první řadě na balkoně zkolaboval v dusném a vlhkém vzduchu jeden z diváků… 

Amsterdam baroque orchestra & Choir & Koopman, Pražské jaro, Dvořákova síň Rudolfina,
2. června 2024. Foto: Ivan Malý

Přestávku ukončil orchestrální pochod z poměrně známé kantáty BWV 207a, který začali umělci hrát už za dveřmi do sálu a pak postupně nastupovali v jakémsi rytmizovaném procesí, včetně sboristů a sólistů. Někteří z nich se ale s ideou zcela neztotožnili, a tak celý efekt vyšel tak trochu naprázdno a působil poněkud amatérsky. Koopman i v druhé polovině hodně spěchal, markantní to bylo především v předposlední části, dlouhém recitativu pro všechny sólové hlasy. Snad byl motivován snahou o dramatičnost, nicméně celá koncepce působila spíše hekticky a neuspořádaně. Jako by v té rychlosti neměly hlasy sólistů čas sdělit dostatečně jasně hudební poselství. 

Amsterdam baroque orchestra & Choir & Koopman, Pražské jaro, Dvořákova síň Rudolfina,
2. června 2024. Foto: Ivan Malý

Nechci nijak snižovat výkon všech umělců, ale celkový dojem z večera zůstal přinejmenším smíšený. V provedení nizozemských umělců nechyběla ta původní radost z objevování staré hudby v nových konturách. Ale mám za to, že dnes už rozumíme Bachovi a barokní hudbě trochu jinak. Není pro nás jen geniální intelektuální strukturou, jejíž formální svrchovanost stačí k hudebnímu zážitku. Dnes u Bacha vnímáme především rozličná hudební gesta, propojující geniálně zvuk slova, jeho obsah a emoci, kterou tento obsah v interpretovi a posléze i v divákovi vyvolává. A tato rovina mi v nedělním večeru až na pár drobných záchvěvů chyběla. Pražské jaro chtělo patrně servírovat večer hudební legendy, diváci ale zažili spíše večer s Johannem Sebastianem Bachem a partou hudebních nadšenců.   

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější