
Milena Kudělová
Jedenatřicetiletý barytonista Jiří Rajniš dostal v letošní sezoně příležitost vystoupit v Teatro alla Scala v Milánu. V lednu se v produkci Straussovy Salome úspěšně zhostil role Prvního Nazaretského. A nyní se chystá na roli Hajného v Rusalce, která bude ve slavném milánském divadle v červnu uvedena vůbec poprvé.
Jiří Bubeníček poprvé v La Scale. Soirée čtyř choreografů uvedou jeho tanec andělů
9. červen 2021Baletní soubor divadla La Scala opět předstupuje živě před publikum. Ve středu 9. června bude po dlouhé odmlce konečně zahájena baletní sezona této věhlasné scény. Tři po sobě následující večery budou věnovány „Soirée čtyř choreografů“, pásmu komponovanému z prací významných choreografů čtyř národností. Jsou jimi Francouz Manuel Legris, Maďar András Lukács, rodák z Petrohradu Alexej Ratmansky a náš Jiří Bubeníček.
Přítelkyně mého syna na závěr studia hudební vědy na FFUK napsala diplomovou práci o fungování hudby ve vězení. Tomuto tématu se věnuje i nadále a svůj výzkum rozšířila o studium funkce zvuku jako takového ve vězeňském prostředí. Když se svým výzkumem začínala, nebyla jsem úplně přesvědčená o tom, jakým přínosem může zpracování tohoto etnomuzikologického tématu být. Nyní jsem svůj názor změnila.
Mozartova cena vyslanci české kultury Václavu Luksovi
16. květen 2017Když jsem v roce 2014 přibyla do Drážďan – s manželem, jenž sem byl jmenován na diplomatickou misi –, zjistila jsem, že naše země tu svého „vyslance“ už má. Světově uznávaný znalec barokní hudby a její neúnavný propagátor a interpret, spiritus agens souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 Václav Luks založil v roce 2008 koncertní cyklus Praha-Drážďany. Je to jediný koncertní cyklus českého souboru v zahraničí a je velice úspěšný. Václavu Luksovi a jeho spolupracovníkům se i v tak kulturními akcemi doslova přeplněném městě, jako jsou Drážďany, podařilo zaujmout místní publikum natolik, že jsou všechny koncerty cyklu netrpělivě očekávány a vděčně aplaudovány. Je pravidlem, že umělce odměňuje nejen dlouhotrvající potlesk, ale i nadšený dupot. Musím přiznat, že mě zarazilo, když jsem to dupání poprvé zažila, bylo to v Annenském kostele v Drážďanech, kde Collegium 1704 tradičně vystupuje. Nyní už se s manželem „poučeně“ přidáváme.
Bratři Bubeníčkovi: Svět se jim klaní, doma je nechtějí
30. srpen 2016S Jiřím Bubeníčkem jsem se setkala, když jsem se před dvěma lety se společnými přáteli vydala do Semperovy opery na jeho vystoupení v Prokofjevově Romeu a Julii, a okamžitě jsem propadla jeho vrcholně mužnému a tolik oduševnělému uměleckému mistrovství i jeho skromné a charismatické osobnosti. Od té doby jsem si nenechala ujít žádnou z jeho tamních rolí, včetně té poslední, jíž se loučil se svou devítiletou kariérou prvního sólisty drážďanského baletu, coby rytíř Des Grieux v MacMillanově Manon. Bylo to 11. 11. 2015 a byl to
Německá Semper Oper ležela u nohou českého tanečníka
17. listopad 2015První sólista baletu Semperovy opery Jiří Bubeníček ukončil svou zdejší zářivou kariéru. Za devět let svého působení v čele renomovaného drážďanského baletního souboru ztvárnil celou řadu nezapomenutelných rolí a podmanil si srdce diváků. Svým výjimečným talentem, úchvatnou technikou, niterným projevem, atletičností, rychlostí, něhou, elegancí a mužným vzhledem. Do Semper se zkrátka chodilo na Bubeníčka. A vděční diváci vzdali svému Maestrovi hold. Vedení divadla uspořádalo
Brněnský varhaník v lipském chrámu s cukrově bílým štukem
20. září 2014Dne 13. 9. 2014 proběhl v Lipsku, jež je již přes 40 let partnerským městem Brna, recitál Petra Kolaře, hlavního varhaníka a ředitele kůru brněnské katedrály Petra a Pavla. Moravský umělec rozezněl nádherný nástroj, který v roce 1862 postavil weissenfelský varhanář Friedrich Ladegast. Je se svými 84 registry na čtyřech manuálech a otevřeným registrem vysokým 32 stop největším v Sasku a byl renovovaný před deseti lety díky štědré podpoře firmy Porsche. Tóny jeho píšťal se nesly prostorem jednoho z nejúžasnějších chrámů, jaký jsem kdy viděla.