Jiří Moravčík

Jiří Moravčík

Mari Kalkun: Jak uvnitř ticha žít a mlčet jinak

Estonská písničkářka vydala album u prestižního labelu, aby vzápětí excelovala v žebříčcích world music.

Hrubá Hudba: Ostře řezané horňácké dědictví

Zatímco ve světě je propojení autentických tradic s elektronikou běžné, u nás k tomu našlo odvahu jen minimum tvůrců. Na Hrubé Hudbě, společném projektu Jiřího Hradila a Petra Mičky, je nejsympatičtější, že jakkoliv jde v základu o úpravy starých horňáckých písní, vyšly z toho moderní kompozice, autorský počin, kdy k nebi vystoupala hudba krásná jako předtím, jen umocněná doteky elektroniky.

Zuzana Mojžišová: Nepovažuji se za rebelku

Patnáctiletá přestávka po tom, co slovenskou lidovou hudbu uvedla do rockového a jazzového kontextu a ne vždy jí za to všichni tleskali, vzbuzuje logické otázky. Je to pro zpěvačku Zuzanu Mojžišovou dlouho? Nezapomnělo se na ni? Odpovědí je album Puščaňa, natočené se slovensko-českou muzikantskou elitou.

San Salvador: Vokální trans v jazyce trubadúrů

Na loňském veletrhu Womex došlo k okamžiku, který se tu sice tak nějak předpokládá, o to hůř naplňuje. Snad každý, kdo slyšel strhující verzi okcitánské polyfonie francouzské skupiny San Salvador, mluvil o naprosté senzaci. Odpovídal tomu počet koncertů nadcházejícího evropského turné, kdy jen v České republice vystoupil smíšený vokální sbor čtyřikrát. Kdo navštívil všechny, zjistil, že San Salvador ze své intenzity navíc nikdy nepolevují.

Womex 2018: Mše za hudební rozmanitost

V hlavním sálu auditoria Alfredo Krause stoupá vzhůru zadní plátno, publiku se nabízí fascinující pohled na vlny Atlantiku a na pódiu začínají hrát Kronos Quartet. Tak dechberoucím hudebně-vizuálním zážitkem skončil v Las Palmas na Kanárských ostrovech veletrh Womex, největší přehlídka svého druhu v Evropě.

Katarína Máliková s hlavou v minulosti

14. červen 2017
Katarína Máliková s hlavou v minulosti

Sebevědomý nádech mladé slovenské autorky k vlastnímu zvuku na albu Pustvopol je nejčastěji spojován se zjevením. Následuje údiv: nad přirozeným propojením hudebních tradic Horehroní s mnohovrstevnatou artpopovou fazónou a uhrančivým zpěvem.

ba.fnu: Postmoderní česko-bretonská schovávačka

Za netradičním názvem se skrývá velmi inovativní pražské elektroakustické trio, hrající tradiční bretonskou hudbu. Na mezinárodní misi se ba.fnu nedávno vydali s přesvědčivě vydařeným albem YFK~2016, na němž se v rovnocenném partnerství podílel legendární bretonský zpěvák Yann-Fañch Kemener. Reakce ze světa na sebe nenechaly dlouho čekat: doporučující signál k poslechu vyslal například Cliff Furnald z vlivného amerického portálu Roots­World a chválou nešetří ani členové celosvětové platformy Transgloval World Music Chart.

Julia Ulehla: Strážnické písničky v newyorském hávu

Americkou češtinou zpívané moravské lidové písničky doprovází bývalý kytarista Lou Reeda a muzikantská smetánka new­yorské avantgardní scény. Album Dálava ovšem není dílem cizinců pohrávajících si se vzdálenou exotikou: zpěvačka Julia je pravnučkou profesora Vladimíra Úlehly a idea transplantovat moravské lidové písně do šílenství New Yorku ji napadla při překladu jeho legendární knihy Živá píseň.

Klenotník z Prosperous - Donal Lunny

23. červen 2005

"Nezáleží na tom, co mu předložíte, jestli irskou, balkánskou nebo africkou hudbu, Donal vždycky ví, co s tím," tvrdí irský písničkář Andy Irvine, zatímco pro jiné představuje producent a...

Zahraniční ankety world music 2001

21. červen 2005

Čtení výročních anket mapujících world music se stává rok od roku příjemnější: valná část nahrávek je totiž už běžně k dostání i u nás, dokonce se o nich tu a tam lze i dočíst, takže...

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.