Unikátní audiovizuální představení s Clarinet Factory, Alanem Vitoušem a Petrem Niklem v příštím týdnu dvakrát zaútočí na lidské smysly

Neopakovatelná hra zvuků a světel prostupujících do hlubin lidské fantazie utvoří během dvou únorových večerů v Českém muzeu hudby nový umělecký příběh. 12. a 13. února se zde na míru prostoru odehraje ojedinělé audiovizuální představení Hudba z ticha, které skloubí přednes multižánrového tělesa Clarinet Factory a perkusisty Alana Vitouše s vizuálními kreacemi výtvarníka a performera Petra Nikla. Porušení hranic mezi žánry, hudbou, světlem, výtvarným uměním, architekturou a v některých momentech dokonce i mezi umělcem a posluchačem se stane stěžejním uměleckým mottem projektu. Publikum se dočká mnoha okouzlujících, ale také interaktivních okamžiků například v podobě světelné harfy, na níž budou moci ti nejodvážnější zaimprovizovat.   

 „Hudba Clarinet Factory se bude opírat o specifické zvukové i prostorové vlastnosti Českého muzea hudby. Z hudebního pohledu se hlavním tématem večera stanou inspirace ze světa klasické hudby tak, jak je společně vnímáme,“ prozrazuje k programu kapelník čtyřčlenného ansámblu, Jindřich Pavliš. „Ve skladbě Vltava se spojí Smetanův motiv s lidským hlasem a pojetím klarinetu v minimalistickém stylu Steva Reicha, Out of Home připomene Dvořákovo Largo, ale zároveň dá prostor improvizaci basklarinetu a Vitoušových perkusí. Birdsong se přihlásí k odkazu Stravinského a Messiaena nebo skladba B-A-C-H se stane oslavou Johanna Sebastiana Bacha a zároveň hrou s jeho jménem.“

Publikum s hudebníky zavítá i do dalších poloh – etnickými a meditativními odstíny budou hýřit kusy jako Dobrá Meditace, L’Amour nebo Star Track. Členové Clarinet Factory skládají hudbu, píšou vlastní texty a ovládají nejrůznější techniky klarinetové hry, kterými jsou schopni napodobit třeba i bicí, basu, varhany nebo zvuky z přírody, rovněž zpívají a improvizují. V sólových i společných výstupech je pak doplní perkusista Alan Vitouš, který představí několik neobvyklých i vlastnoručně vyrobených nástrojů.

Originální kreace Petra Nikla pak koncert promění ve hru zvuků a světel. Prostor Českého muzea hudby je výtvarníkovi velmi dobře znám již z roku 2007, kdy zde koncipoval interaktivní výstavu Orbis Pictus: „Mým záměrem je podtrhnout architektonické kvality a světelně pracovat s nejrůznějšími plochami, at’ už se jedná o schodiště, arkády nebo kupoli,“ vysvětluje Nikl, který k práci se světlem použije nejrůznější, vlastními silami vyrobené objekty, jako jsou obří čočky, bazény s vodou nebo objekty, které mu umožní projektovat na architekturu různorodé obrazce a vytvářet na místě neopakovatelné příběhy a atmosféry. A to vše bez použití jakékoliv digitální techniky.

 

„Kromě architektury a světla bude pro průběh a atmosféru koncertu určující hlavně naladění publika,“ akcentuje Jindřich Pavliš a zároveň předznamenává naprostou jedinečnost každého z koncertů. Program bude zpestřen interaktivními prvky, které jsou osvědčenou součástí produkcí uměleckého spojení již léta. K hlavním překvapením bude patřit světelná harfa, na kterou si ti nejodvážnější, a to i „nehrající“ návštěvníci budou moci do hudby zaimprovizovat.

Koncerty začínají v 19.30 hodin. Pořádá je PKF – Prague Philharmonia (dříve Pražská komorní filharmonie) v rámci cyklu Mimořádných koncertů. Vstupenky je možné zakoupit v předprodeji nebo na místě hodinu před zahájením za jednotnou cenu 350 Kč. Předprodej probíhá v kanceláři PKF na adrese Husova 7, Praha 1, 110 00 nebo on-line prostřednictvím webových stránek www.pkf.cz v sekci Koncerty. Další informace jsou k dispozici na webu nebo na Facebooku.

 

 

Ukázka z performance v kostele Panny Marie Sněžné

http://youtu.be/pMDdbTfmiTI

 

Ilustrační hudební ukázky

http://youtu.be/9OZXEOk0CEM

http://youtu.be/IkOgxlNLHG0


PROGRAM

Clarinet Factory – Alan Vitouš – Petr Nikl: Hudba z ticha

 

Clarinet Factory

Luděk Boura – klarinet

Vojtěch Nýdl – klarinet, zpěv

Jindřich Pavliš – klarinet, basklarinet

Petr Pepíno Valášek – basklarinet

 

Alan Vitouš – perkuse

 

Petr Nikl – výtvarné a prostorové zpracování

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější