SOČR uvede baletní hudbu se synchronizovanou filmovou projekcí ve Foru Karlín

Ve středu 1. prosince 2021 zažijí návštěvníci Fora Karlín koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu v netradiční podobě. Pod taktovkou dirigenta Marka Šedivého zazní koncertní provedení slavných baletů Dafnis a Chloé Maurice Ravela a Pták Ohnivák Igora Stravinského. Obě díla doprovodí na velkém plátně projekce stejnojmenných tanečních filmů z let 2014–2017.

Filmy Daphnis & Chloé a Firebird (Pták Ohnivák), které zhlédnou diváci pražského koncertu, jsou zatím posledními počiny holandského režiséra Lucase van Woerkuma, vzniklými v rámci jeho projektu Symphonic Cinema. Pod tímto názvem připravuje režisér hrané filmy pro promítání v koncertních sálech. Obě díla byla s úspěchem uvedena například ve Velké síni Royal Concertgebouw, v Národním středisku múzických umění v Pekingu nebo v londýnském Barbican Center. Hudba se přitom nebude přizpůsobovat filmu, ale naopak – videozáznam bude neustále synchronizován podle aktuálního tempa orchestru, o což se stará speciálně vyvinutý software. Autorem tohoto unikátního přístupu k propojení filmu a živého hudebního doprovodu je sám režisér van Woerkum, s jehož dílem se budou moci setkat čeští diváci v tomto rozsahu vůbec poprvé.

Tuto ideu vyzkoušel režisér poprvé v červnu 2010 během uvedení své prvotiny Sophia ve Velké síni Royal Concertgebouw v Amsterdamu s orchestrem UvA. Téhož roku byl pověřen, aby za užití téže technologie zfilmoval pro Royal Concertgebouw Orchestra kompozici Scale skladatele Willema Jethse. Na jaře 2011 měl premiéru film Ostrov smrti, založený na živě prováděné hudbě Sergeje Rachmaninova. Snímek byl také za velkého zájmu médií uveden ve Van Goghově muzeu vedle obrazu Arnolda Böcklina s týmž názvem.

Filmař ovšem debutoval již roce 2007 snímkem Sophia a už tehdy bylo zřejmé, že spojení hraného či dokumentárního filmu s výraznou hudební složkou bude středem jeho zájmu i do budoucna. Ještě během studií na umělecké škole v Utrechtu zaujal filmem Mahler: Ich bin der Welt abhands kommen, dokumentujícím přípravu nastudování Mahlerovy Deváté symfonie tělesem Royal Concertgebouw Orchestra s dirigentem Riccardem Chaillym. Van Woerkum následně působivě vizualizoval část z Prvního violoncellového koncertu Dmitrije Šostakoviče ve filmu Moderato a na objednávku Nizozemského filmového fondu zfilmoval prózu Naar Anna spisovatelky Anny Marie Verslootové.

V roce 2008 natočil film Andante, vzdávající poctu Šostakovičovu Druhému klavírnímu koncertu. Film Lento, založený na kompozici 365 skladatele Joey Roukense, získal cenu za nejlepší kameru a nejlepší hudbu na festivalu 48Hour Film Festival. Roku 2009 natočil Van Woerkum hudební dokument o nizozemském skladateli Willem Jethsovi, pro televizní vysílání vytvořil i portréty těles Matangi Quartet, Cello Octet Amsterdam nebo komponisty Arvo Pärta. V roce 2013 dokončil režisér dokument Vznik Potopené zahrady o tvorbě a nastudování soudobé opery skladatele Michela van der Aa.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější