Ostravské dny startují za 10 dní

Tři týdny ve společnosti skladatelů stráví od 14. srpna do 2. září účastníci Institutu, který je součástí festivalu Ostravské dny – letos v prostorách nového uměleckého klastru Ostravské univerzity na Černé louce. Třicet pět mladých skladatelů z šestnácti zemí čekají tři týdny intenzivního setkávání a komunikace, navazování kontaktů, odborné diskuse a hlavně koncertní praxe. Všichni přítomní se totiž také autorsky podílejí na festivalu Ostravské dny a díla „rezidentů“ Institutu zazní v sousedství skladeb renomovaných skladatelů dneška i nedávné minulosti. Ostravské dny nové hudby – to jsou osobní setkání, výměna uměleckých zkušeností a tvůrčí propojení cca 200 hudebníků z celého světa s publikem v letní Ostravě.

Mezi skladateli bude také Rakušan Bernhard Lang, jehož opera Hrátky s Trumpem vyprovokovala příznivce bývalého amerického prezidenta k protestům proti premiéře díla. O své zkušenosti se podělí český skladatel Miroslav Srnka, který svou pozici mezi světovou skladatelskou špičkou potvrdil před šesti lety premiérou opery South Pole v Mnichově. Nebudou chybět žijící klasici polské a americké avantgardy Zygmunt Krauze a Phill Niblock ani kanadská skladatelka Ana Sokolović. Dějiny i současnost progresivního jazzu, improvizace a filosofie hudby reprezentují Roscoe Mitchell, Amina Claudine Myers a George E. Lewis. Mezi lektory se zařadí také zakladatel pořádajícího Ostravského centra nové hudby Petr Kotík.

S naplno rozběhnutým Institutem se 24. srpna plynule prolne festivalové preview, které hned ve svém prvním večeru nakreslí plynulou časovou osu od meziválečné avantgardy k dnešku. Ústředním bodem večera v kostele sv. Václava bude šestinotónové harmonium – unikátní historický nástroj, který vznikl roku 1937 podle návrhu českého skladatele Aloise Háby. Dalším nezbytným protagonistou se stane klavírista Miroslav Beinhauer, který jako jediný člověk na světě komplikovaný klávesový nástroj virtuózně ovládá. Díky němu také přestala být Hábova sonáta jedinou skladbou, která kdy pro šestinotónové harmonium vznikla. Beinhauerova iniciativa i schopnost hry vyprovokovaly vznik nových kompozic, jejichž živé provedení kombinuje lásku k neotřelým zvukům a postupům se vztahem k retru a recyklaci.

Miroslav Beinhauer a šestinotónové harmonium, foto Martin Popelář

Ve stejný den večer se na stejném místě odehraje Adorace Nejsvětějšího Srdce Ježíšova. Houslistka Tereza Horáková a trojčlenná skupina hráčů na bicí nástroje vedená Martinem Opršálem provedou hudební meditaci skladatele Pavla Zemka Nováka. Bývalého hobojistu kdysi natolik zaujala unisona v partiturách Giuseppe Verdiho, až si z nich vytvořil vlastní kompoziční metodu, která patří k nejrozpoznatelnějším v celosvětovém měřítku. Zemkova skladatelská svéráznost a vztah k duchovním tématům se navíc nevylučují se smyslem pro humor. Jeho hudba jako by zpomalovala rychle ubíhající svět.

Před obchodní centrum Nová Karolína a na nábřeží Ostravice zvané Malá Kodaň se v pátek 25. srpna rozjedou interpretky a interpreti dvou pouličních oper. V prvním případě doslova – všichni účinkující v opeře Rozlučka se svobodou od Františka Chaloupky se pohybují na koloběžkách nebo na hoverboardech. Druhou netradičně pojatou operou pak bude zhudebněná vyhláška statutárního města Brna, která je jakýmsi katalogem jmen ulic, jejich evidenčních čísel a dalších atributů – Zásady tvorby uličního názvosloví Radima Hanouska zasazují tento až absurdní text do hudebně pestrého kontextu.

Zbytek druhého festivalového večera bude patřit rezidentům Institutu Ostravské dny, kteří budou jak skladateli, tak performery. Skladby čtyř autorů – Christiana Ferlaina (Itálie), Michala Chojnackého (Polsko), Seana Kileyho (USA/Kanada) a Andrew Stocka (USA) – jsou autentickými výpověďmi současné generace. Spojovacím článkem je míra performativnosti a prostor pro improvizaci, která se odehraje jak prostřednictvím tradičních nástrojů, tak třeba kozích zvonců či elektronických samplů.

Institut Ostravských dnů 2023, foto Martin Popelář

Ještě větší důraz na technologie bude mít již tradiční Minimaraton elektronické hudby, který se uskuteční v sobotu 26. srpna hned ve dvou galerijních prostorech: PLATO Bauhausu a nedaleké Galerii Díra. Letošní program vznikl poprvé pod kuraturou Martina Režného, známého jména na poli elektronické scény. Modulární syntetizéry, kazetové pásky, mixážní pulty, generativní hudba, live kódování – to vše bude součástí zhruba desetihodinového eventu, který nabídne umělce z České republiky, Slovenska, Německa, Nizozemska či Polska.

Zahájení orchestrální části festivalu proběhne v Trojhalí Karolina v neděli 27. srpna. Kryté náměstí s bohatou průmyslovou minulostí se poprvé stalo kulisami pro hudbu současnosti v roce 2015. Od roku 2017 je pak již nedílnou součástí Ostravských dnů, poskytující festivalu zázemí jak pro zkoušky, tak pro veškeré orchestrální koncerty. Na prvním z pěti letošních koncertů zazní skladby stálic festivalu Iannise Xenakise či Frederica Rzewského. Svou velmi instrumentálně nabytou výzvou se představí také dirigent a skladatel Johannes Kalitzke. Světová premiéra pak čeká na Františka Chaloupku. Ani na těchto zásadních a velmi náročných programech pak nebudou chybět „rezidentské“ skladby – v duchu festivalu, který si zakládá na rovnostářství a vedle sebe na program tudíž bez problémů postaví „klasiky“ konce 20. století i nejmladší skladatelskou generaci, jména širší veřejnosti zatím povětšinou neznámá.

Sdílet článek: