V druhé půli srpna bude v Ostravě opět znít nová hudba. Desetidenní Ostravské dny 2019 zahájí v neděli 25. srpna v Trojhalí Karolina hudbou Michala Rataje, Bernharda Langa nebo Chayi Czernowin, na tom závěrečném potom Symfonický orchestr Českého rozhlasu zahraje skladby Petra Bakly a Mortona Feldmana.
Zahraniční scénu současné hudby bude zastupovat rakouský skladatel Bernhard Lang, který vedle kořenů evropské avantgardy vychází z free jazzu, rocku, punku nebo techna, a izraelská skladatelka žijící v USA Chaya Czernowin. Langovu kompozici DW28 Loops for Davis odehrávající se na dvou pódiích zahraje britský klarinetista Gareth Davis. Stejně jako Guardian Chayi Czernowin je i Langova skladba z roku 2017.
Premiéry tohoto večera budou patřit českým autorům, kteří oba napsali své novinky na objednávku festivalu. Povoláním vědec, výzkumník a nanochemik Petr Cígler věnoval svůj Koncert pro lesní roh a orchestr hornistovi České filharmonie a dirigentovi Ondřeji Vrabcovi. Skladatel a pedagog HAMU, zvukový performer a autor filmové hudby Michal Rataj zkomponoval MOVIS, v němž se sólového partu ujme belgický klavírista Daan Vandewalle. Zazní také rok stará skladba The Luminiferous Aether kanadsko-německého skladatele Marca Sabata a Focal angličana Jamese Laytona, jednoho z nejmladších rezidentů Institutu Ostravské dny 2019. Orchestr ONO / Ostrava New Orchestra bude dirigovat Johannes Kalitzke, Bruno Ferrandis a Petr Kotík.
Závěrečný večer festivalu nabídne premiéru Petra Bakly. There Is An Island Above The City / Nad městem je ostrov pro festival nastuduje Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Petera Rundela. Vyvrcholením festivalu pak bude jediná opera skladatele americké experimentální scény Mortona Feldmana s názvem Neither. Libreto k opeře napsal dramatik, prozaik a odpůrce opery Samuel Beckett. Šestnáctiřádková báseň představuje jediný textový materiál opery pro soprán a velký orchestr. Sólového partu se ujme zkušená interpretka soudobé hudby Claudia Barainsky. S krytým náměstím Trojhalí Karolina jako s operní scénou bude pracovat tandem tvůrců z pražského Studia Hrdinů Jan Horák a Michal Pěchouček.
Kompletní program festivalu najdete zde. Mezi zahajovacím a závěrečným koncertem se bude dít mnoho dalšího zajímavého, vaší pozornosti doporučujeme například večer s názvem Hlasy v Katedrále, kdy se dění festivalu přesune ze svého tradičního industriálního prostředí Trojhalí Karolina a Dolu Hlubina do Katedrály Božského Spasitele. Ve dvou částech zazní kompozice staršího data, ale přesto současného zvuku. Fantasy for Six Violoncellos (1974) Petera Grahama, Lux Aeterna (1966) György Ligetiho nebo Symphonie – „Monotone-Silence“ (1960) Yvese Kleina.