Noc vědců s muzikology zve na záhadu v hudebním archivu

Ústav hudební vědy FF UK srdečně zve do Laboratoře hudebních badatelů v rámci Noci vědců 2023. Program s pedagogy i studenty hudební vědy se odehraje v pátek 6. 10. od 18 do 22 hodin v prostoru Didaktikon, Kampus Hybernská. Laboratoř hudebních badatelů nabídne v průběhu večera pět programů. 

Didaktikon je vzdělávací centrum Univerzity Karlovy a Kampusu Hybernská, určené k experimentování, objevování a učení se hrou. Jeho hlavním cílem je vzdělávat žákyně a žáky základních a středních škol heuristickou metodou, tedy metodou řízeného objevování.

V 18 hodin začíná Záhada v hudebním archivu. Během řešení této záhady se děti ocitnou v kůži hudebního písaře, tiskaře či dokonce skladatele. Zábavně a kreativně budou rozvíjet své hudební dovednosti a objevovat, co dělá takový hudební detektiv-muzikolog.

Dále se v rámci bloku „Pražské jaro je i pro děti!“ mladí posluchači dozví, co připravuje v rámci speciální koncertní řady Rozkvět mezinárodní hudební festival Pražské jaro a jak se na přípravě festivalu podílejí také hudební vědci.

Prof. PhDr. David Eben, Ph.D. a PhDr. Lenka Hlávková, Ph.D. se od 19 hodin společně s dětmi vydají po stopách středověké hudby – naučí se zpívat písničku, kterou znali Karel IV. i Jan Hus. A kdo bude chtít, může si vyzkoušet, jak se ve středověku psaly noty.

Hudební detektiv z prvního bloku se vrací v 19.45 – a tentokrát se zaměří na zapomenuté opery 18. století. Tehdy, v době W. A. Mozarta, se v Praze i v dalších velkých městech pěstovala italská opera. Bohužel, většina tehdy úspěšných titulů se dnes na operních scénách nehraje, i když jsou plné krásné hudby, zajímavých zápletek a třeba také humoru. Mgr. Marc Niubo, Ph.D. tak na příkladu zapomenutých oper z 18. století přiblíží, jaké problémy řeší hudební vědec při zkoumání hudby starších historických období, co dosud čeká na objevení v archivech a co vše nám může hudba 18. století říci nejen o minulosti, ale možná také o nás.

Na závěr si mladí i dospívající hudební badatelé položí otázku proč má film rád operu? A proč se některé operní postavy dostaly do obecného povědomí i pro ty, kteří operu „nemusí“? Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. na příkladu Carmen ukáže, proč tato ikonická postava přitahovala filmové tvůrce už od začátku 20. století a jakým způsobem rezonuje v populární kultuře dodnes.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější