úterý, 25. březen 2014

Na hereckou akci hudebníků, vizuální efekty a neobvyklou zvukovou dimenzi láká aprílový koncert Krásy dneška

Napsal(a) 

PKF - Krása dneška, foto Martin Římánek PKF - Krása dneškafoto: Martin Římánek
Kontroverznímu skladateli, který ovlivnil Beatles nebo Pink Floyd a dokonce stál u zrodu stylu techno, bude zasvěcen program dalšího koncertu Krásy dneška, který zve na první dubnový večer do Experimentálního prostoru NoD. Je jím nepříliš prováděný experimentátor, kontroverzní skladatelská osobnost druhé poloviny dvacátého století, Karlheinz Stockhausen, jenž přisoudí pátému koncertu Cyklu soudobé hudby přívlastek výjimečný. Komponovaný večer se totiž posune od tradičně hudebního směrem ke spektakulárnímu a využije rovněž vícekanálového zvučení, s nímž se posluchači během koncertů běžně nesetkají.

„Stockhausen byl velkým experimentátorem, který jednak pracoval se scénickým ztvárněním hudby a mnoho jeho skladeb má jevištní formu, ale také kladl na hráče kromě hudebních úkolů požadavky na pohyb, hereckou akci a hru zpaměti. Všechno to se skloubí v první polovině koncertu ve skladbách Rotary, kterou zahraje Dechové kvinteto PKF, a ve skladbě Laub und Regen v provedení mém a violistky Dagmar Maškové,“ nastiňuje podobu první části koncertu, který bude mimořádně rozdělen přestávkou, klarinetista PKF – Prague Philharmonia a zároveň kapelník Clarinet Factory, Jindřich Pavliš, jenž se ujal celé realizace. Ve druhé části bude prostor přestavěn na zvukovou arénu, ve které bude využito vícekanálového zvučení, a zároveň se díky videoprojekci na všechny stěny prostoru NoD diváci seznámí s partiturou, jíž Stockhausen nezapsal do not, ale dal jí podobu barevných linií.

Osobnost Karlheinze Stockhausena blíže představuje dramaturg cyklu a ambasador soudobé hudby u nás, Petr Kofroň: „Tento německý reprezentant poválečné hudby jednak působil jako inspirativní element pro celou Novou hudbu, ale také vystupoval jako solitér svého druhu. Složil základní díla elektrotechnické hudby, ale i hudby intuitivní, mystické, rituální a někdy také stál na pokraji kýče.“ Stockhausen, který chtěl ve skladatelském životě hlavně odhalovat nepoznané možnosti zvuků a barev například stylem tzv. „live electronic“, kdy skutečné zvuky přebíraly mikrofony a přes zesilovače a modulátory je vedly do reproduktorů umístěných v těsné blízkosti hudebních nástrojů, byl znám svojí slabostí k rituálním skladbám a mystickým námětům, což přimělo Petra Kofroně pozvat jako hosta večera astrologa Pavla Turnovského.

PR

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.