Muzika

bez hranic / Muzyka bez granic Česko-polský projekt přeshraniční spolupráce

Svatováclavský hudební festival společně s polským partnerem Towarzystwem Kulturalnym FUGA otevírají nový mezinárodní projekt Muzika bez hranic / Muzyka bez granic, jehož šest multižánrových koncertů budou realizovat v období 19. října – 8. prosince 2019. Projekt se koná pod záštitou generální konzulky Polské republiky v Ostravě paní Izabelly Wołłejko-Chwastowicz.

Svatováclavský hudební festival, z. s. realizuje vedle stejnojmenného mezinárodního hudebního festivalu také celoroční cyklus koncertů Hudební výlety, kterým otevírá nejen sakrální, ale také historické a technické památky celého regionu. Tím se také rozšiřují možnosti prezentace nejen tzv. vážné hudby, ale také alternativních, crossoverových projektů, folklóru a jazzu. Novým mezinárodním projektem Muzika bez hranic / Muzyka bez granic, obsahujícím šest unikátních multižánrových koncertů, které realizujeme ve spolupráci
s Towarzystwem Kulturalnym FUGA a dalšími polskými kulturními institucemi, se zasazujeme o těsnou
a logickou kulturní provázanost česko-polského Slezska založenou na spolupráci uměleckých špiček našich regionů zaručujících vysokou interpretační kvalitu. Propojovat oba naše regiony a rozvíjet kulturní turismus po obou stranách hranice je novou výzvou, která nám dává i do budoucna velký smysl.

Komorní hudbu tohoto koncertního cyklu budou reprezentovat dva ze zásadních českých smyčcových kvartet,
a to Zemlinského kvarteto a Bennwitzovo kvarteto, které se navíc spojí s významnými českými hráči na dechové nástroje, aby interpretovali mistrovská díla dvou hudebních velikánů jakými jsou Beethovenův Septet Es dur
a Schubertův Oktet F dur.

Polskou hudební kulturu bude reprezentovat jeden z nejlepších sborů Camerata Silesia – pěvecký sbor města Katovice s dirigentkou Annou Szostak, dále pak barokní soubor Extempore Ensemble, který se skládá ze tří zkušených a všestranných umělců zabývajících se historickou interpretací staré hudby: houslistky Małgorzaty Malke, cembalistky a varhanice Anny Firlus a hráče na violu da gamba Krzysztofa Firluse. Do třetice vystoupí jazzové duo Paweł Tomaszewski (klavír) – Wojciech Myrczek (zpěv). Myrczek se stal laureátem 11. ročníku pěvecké soutěže SHURE Montreux Jazz (Švýcarsko, 2013) a držitelem Grand Prix „Jazz Voices 2011” (Litva). Byl také několikrát oceněný kritiky časopisu Jazz Forum v kategorii „zpěvák roku“ (2015, 2016, 2017). Českou jazzovou scénu bude prezentovat Luboš Soukup Quartet společně s fenomenálním kytaristou Davidem Dorůžkou, kteří společně uvedou program se skladbami z posledního CD Země (Animal Music, 2017),
které se stalo „nejlepším jazzovým albem“ roku 2017 v Anketě odborníků Českého rozhlasu.

                      

SLAVNÉ KLARINETOVÉ KVINTETY                   

Mozart / Brahms                                                             

Sobota 19. října 2019, 18:30, Gliwice (Polsko) – Evangelický kostel Martina Luthera                                            

ve spolupráci: Festival All’Improvviso (Polsko)

Zemlinského kvarteto:                                                                                                    

František Souček – housle, Petr Střížek – housle

Petr Holman – viola, Vladimír Fortin – violoncello

Igor Františák – klarinet j.h.

Program:

Joseph Haydn (1732–1809): Smyčcový kvartet D dur, op. 64/5 „Skřivánčí“

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): Kvintet A dur pro klarinet a smyčcové kvarteto, KV 581

Johannes Brahms (1833–1897): Kvintet h moll pro klarinet a smyčcové kvarteto, op. 115

Hřejivě něžné i emočně drásající doteky hudby vykouzlí energie Zemlinského kvarteta společně s uznávaným klarinetistou Igorem Františákem. Jejich umělecké partnerství je postaveno na pevných základech respektu k notovému zápisu a hluboké lásce ke komorní hře. Od racionality klasicistních velikánů nás jejich program přenese k niternému prožitku nádherného a romanticky strhujícího kvintetu. Představovaný repertoár – Mozartův a Brahmsův klarinetový kvintet navíc společně zaznamenali na oceňované CD, které bylo oceněno Tipem Harmonie 2017.

 

 

 

HUDEBNÍ MODLITBY

Bruckner / Pärt / Górecki

Sobota 26. října 2019, 18:00, Ostrava – centrum – Kostel sv. Václava                                                            

Camerata Silesia (Polsko)

Anna Szostak – dirigentka

Program:

Gregorio Allegri (1582–1652): Miserere

Bartłomiej Pękiel (1601–1670): Agnus Dei (z Missa senza le cerimonie)

Wojciech Kilar (1932–2013): Agnus Dei

Krzysztof Penderecki (1933): Agnus Dei (z Polského requiem)

Arvo Pärt (1935): The Deer’s Cry, Magnificat

Anton Bruckner (1824–1896): Ave Maria

Giuseppe Verdi (1813–1901): Ave Maria

Anders Jormin (1957): Ave Maria

Ola Gjeilo (1978): O Magnum Misterium

Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010): Matko Najświętsza z cyklu Pieśni Maryjne, op. 54

Prestižní polský sbor Camerata Silesia bude cestovat hudebními dějinami od 17. století po současnost díky zajímavě zhudebněným modlitbám, které nutí k zastavení a podzimnímu rozjímání. Ve skvěle zvoleném programu je zařazeno něžně prosebné Verdiho Ave Maria (modlitba Desdemony před jejím uškrcením z finále opery Otello) či stejnojmenná skladba Brucknerova, které jsou vystřídané skladbami legendárních polských avantgardních skladatelů – Kilara, Pednereckého (Agnus Dei z jeho nejznámější skladby Polské requiem, jehož díly jsou věnovány hrdinům a obětem polské historie) či Góreckého. Těšit se můžete také na nadpozemsky klidné estonské skladby Pärtovy.

 

 

 

POLSKÝ JAZZ

Myrczek / Tomaszewski

Neděle 27. října 2019, 18:00, Ostrava – Jazzový klub Parník            

Wojciech Myrczek – zpěv, syntetizér (Polsko)

Paweł Tomaszewski – klavír (Polsko)

Program: „Love Revisited“ – jazzový koncert

Fenomenální hlas, výjimečná hudební inteligence a kreativita, to jsou vlastnosti „polského Michaela Bublé“, charismatického zpěváka Wojciecha Myrczeka (1987). Vystoupení laureáta 11. ročníku pěvecké soutěže SHURE Montreux Jazz (Švýcarsko, 2013) a držitele Grand Prix „Jazz Voices 2011” (Litva) několikrát oceněného kritiky časopisu Jazz Forum v kategorii „zpěvák roku“ (2015, 2016, 2017) slibuje opravdový klubový zážitek. Jeho unikátní koncert za doprovodu romanticky i tanečně rozhoupaných klapek piana Pawła Tomaszewského zahajuje Jazzový podzim songy ze společného alba Love Revisited (2014). Těšit se můžete jak na jazzové standardy, tak i na skladby v netradiční interpretaci – My One And Only Love či Little Sunflower.

 

 

 

30 LET SVOBODY

Luboš Soukup: jazzová Země

Pátek 15. listopadu 2019, 18:00, Ornontowice (Polsko) – Centrum Kultury ARTeria                  

Luboš Soukup Quartet

feat. David Dorůžka – kytara

Luboš Soukup – saxofony

Vít Křišťan – klavír

Jaromír Honzák – kontrabas

Morten Haesum – bicí  (Dánsko)

Program: Země

Mezinárodní špičkový kvartet Luboše Soukupa hraje originální soudobý jazz, který je postaven na výrazných kompozicích lídra kapely. Jejich osobitý zvuk a přístup k hudbě vytváří unikátní kombinaci, jejímž výsledkem je podmanivě barevná hudba. Nyní představí skladby z jejich posledního CD Země (Animal Music, 2017), které se stalo „nejlepším jazzovým albem“ roku 2017 v Anketě odborníků Českého rozhlasu. Skladby jsou inspirovány jak jazzovými velikány, např. Waynem Shorterem, Charlesem Lloydem, Joe Hendersonem aj., tak i jinými hudebními žánry. Český saxofonista v rámci projektu spolupracuje se špičkovými evropskými hudebníky, kterými jsou fenomenální kytarista David Dorůžka a pianista Vítek Křišťan, a netradiční česko-dánská rytmika Jaromír Honzák na kontrabas a bubeník Morten Hæsum.

 

 

 

BAROKNÍ EXTEMPORE

Telemann / Rameau

Neděle 17. listopadu 2019, 17:00, Bruntál – Audienční sál zámku v Bruntále                                              

Extempore Ensemble (Polsko)

Małgorzata Malke – housle

Krzystof Firlus – viola da gamba

Anna Firlus – cembalo

Program:

Georg Philipp Telemann (1681–1767): Sonáta d moll, TWV 42:d10 pro flétnu, housle a basso continuo

Georg Philipp Telemann: Fantazie č. 10 D dur pro housle sólo, TWV 40:23

Georg Philipp Telemann: Triová sonáta g moll, TWV 42:g1 pro housle, violu da gamba a basso continuo

Jean-Philippe Rameau (1683–1764): Pièces de clavecin en Concert  – Deuxième Concert

Marin Marais (1656–1728): La Badinage pro violu da gamba a basso continuo

Jean-Philippe Rameau: Pièces de clavecin en Concert – Cinquième Concert

Zámeckou renesančně-barokní perlu Řádu německých rytířů, národní kulturní památku v Bruntálu, rozezní trojice mladých polských umělců Extempore Ensemble, která je známá pro svoji vášeň k objevování a provozu tzv. staré komorní hudby. Jejich charisma pojící se s nápaditostí a kladením důrazu na detail vytváří z jejich koncertů opravdovou událost – nyní založenou na originální interpretaci virtuózních Telemannových sonát či Rameauových cembalových koncertů. Zažijte dobovou hudbu v aristokratickém prostoru, do kterého neodmyslitelně patřila, přeneste se na pár okamžiků do doby přepychových rób za zvuku starých nástrojů.

 

 

 

VELKOLEPÁ KOMORNÍ HRA  

Beethoven / Schubert                                                     

Neděle 8. prosince 2019, 17:00, Gliwice (Polsko) – Centrum Edukacji i Biznesu GAPR                            

Bennewitzovo kvarteto:

Jakub Fišer – I. housle

Štěpán Ježek – II. housle             

Jiří Pinkas – viola

Štěpán Doležal – violoncello

Petr Ries – kontrabas                                                                                        

Igor Františák – klarinet

Ondřej Vrabec – lesní roh

Martin Petrák – fagot

Program:

Ludwig van Beethoven (1770–1827): Septet Es dur, op. 20

Franz Schubert (1797–1828): Oktet F dur, D. 803

Mistrovská díla dvou velikánů zazní v podání předních českých interpretů včetně sólistů České filharmonie. Beethovenův Septet Es dur (Septuor) vznikal souběžně s jeho první symfonií a během krátké doby se stal jedním z jeho nejúspěšnějších a nejoblíbenějších děl pro „velké komorní obsazení“. Na jeho interprety jsou kladeny vysoké interpretační nároky, a to jak pro jednotlivce, tak technicky pro utvoření ansámblu, kdy se musí sejít špičkoví hráči jednotlivých nástrojových skupin. Svojí délkou 40 minut se velice blíží serenádě, podobně jako následující Schubertův Oktet F dur (60 minut), který byl komponován na zakázku právě jako protiváha k Beethovenovu opusu a je tedy i podobně strukturně vystavěn.

 

 

 

 

 

Sdílet článek: