čtvrtek, 21. duben 2022

Kontrasty v komorní hudbě: Mezinárodní hudební festival Kutná Hora představuje program 15. ročníku

Napsal(a) 

Piers Lane, foto Benjamin Ealovega Piers Lanefoto: Benjamin Ealovega

Mezinárodní hudební festival Kutná Hora při přípravách svého programu klade důraz na princip dramaturgických kontrastů a vytváření vyvážené kombinace náročnosti a posluchačské atraktivnosti. Letošní 15. ročník se koná od 4. do 12. června 2022.

Dva roky byl festival zasažený pandemickou situací a s ní souvisejícími opatřeními, která znemožnila účast většiny zahraničních umělců, změny programové i realizační. Letos se festival dostává zpátky do svého tradičního formátu a v rámci týdenní tvůrčí dílny přivítá více než desítku zahraničních a tuzemských hudebních osobností, které se zřídka setkají na jednom pódiu. V Kutné Hoře se v letos v rámci devíti koncertů představí pianisté Piers Lane, Terezie Fialová a Jan Simon, houslisté Dalibor Karvay, Milan Paľa, Roman Patočka, Pavel Šporcl, Lenka Torgersen a Miroslav Ambroš, violista Karel Untermüller, klarinetista Michel Raison, fagotista Jan Hudeček, specialisté na tzv. starou hudbu theorbista Jan Krejča, gambisté Michal Rajtmajer a Hana Fleková či varhaník Adam Viktora. Zapojí se též kutnohorský Učitelský pěvecký sbor Tyl a studentský sbor Gaudeamus pod vedením sbormistra Zdeňka Licka.

Michel Raison, foto MHF Kutná Hora Michel Raisonfoto: MHF Kutná Hora

Od svého založení v roce 2008 je Mezinárodní hudební festival Kutná Hora specifický svým zaměřením na uvádění děl soudobých autorů vedle klasických skladeb, které zaznívají ve vzájemné synergii. Příkladem letošních nekonformních večerů může být uvedení Symfonie Ejhle člověk! brněnského skladatele Františka Gregora Emmerta (4. 6.), houslových Růžencových sonát Heinricha Ignaze Bibera v kontrastu se skladbami Pascala Dusapina (9. 6.) nebo skladby Erwina Schulhoffa, Víta Zouhara a průkopníka konceptuálního umění či novodadaisty Yvese Kleina a jeho kultovní, ale zřídka prováděné Monoton – Silence Symfonie v kontrastu s Mozartovým Kegelstatt Triem (11. 6). Zmínku zaslouží uvedení raných preludií Olivera Messiaena v kontrastu s 24 preludii Alexandra Skrjabina doplněné o původní autorsky zamýšlené scénické osvětlení exponované v chrámu sv. Barbory. Kromě zmiňovaných děl zazní skladby kmenového repertoáru od Antonína Dvořáka, Josefa Suka, Fréderica Chopina, Felixe Mendelssohna, Césara Francka, Franze Schuberta a barokní repertoár prováděný na autentické nástroje.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.