Filharmonie Brno představuje svoji 67. sezonu, do které vstoupí 18. září koncertem Ne válkám! Půjde o pátou sezonu v čele s šéfdirigentem a uměleckým ředitelem Dennisem Russellem Daviesem. Sezonu, kdy orchestr čekají velká zahraniční turné do USA, Jižní Koreje a Velké Británie. Sezonu s novými nahrávkami na vlastním labelu. „A také sezonu, ve které oslaví Besední dům 150 let od svého otevření,“ zdůraznila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Koncertní program je prodchnut inspirací starou hudbou a objevování pozapomenutých děl, dlouhodobé projekty šéfdirigenta, stejně jako uvádění zásadních děl 20. a 21. století.
Když se Dennis Russell Davies před pěti lety postavil do čela orchestru, deklaroval, že chce hrát českou hudbu, velká díla velkých autorů i skladby současných skladatelů, se kterými jej pojí přátelství. „Posluchači tak uslyší Janáčka, Martinů nebo Dvořáka. Také Brucknera, Wagnera nebo Brahmse. Letos zařazujeme Beria a Henzeho, kteří do značné míry ovlivnili můj život i kariéru. S oběma jsem měl to štěstí úzce spolupracovat už v 60. letech, kdy jsem studoval v New Yorku, a následně v 70. letech, kdy jsem se rozvíjel jako mladý dirigent,“ uvedl šéfdirigent a umělecký ředitel Filharmonie Brno Dennis Russell Davies. Připomněl, že Henze ho pozval do Stuttgartské opery, díky čemuž se Davies stal později Evropanem. „Stejně jako Berio mě lidsky i umělecky výrazně ovlivnil. Proto jsem nesmírně rád, že mohu jejich hudbu nabídnout skvělému brněnskému publiku,“ zdůraznil. Od Hanse Wernera Henzeho bude 10. a 11. listopadu uvedena Aria de la folía española, hudba Luciana Beria přijde na řadu 1. a 2. června 2023 v programu „Schubert meets Berio“ s kytaristou Pablo Márquezem.
Výraznou linií nové sezony je stará hudba. „Chceme objevovat její pozapomenuté skvosty, jako se nám to podařilo například u Rejchovy Lenory. Ještě více nás ale zajímají autoři mladší, kteří se touto hudbou inspirovali,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Zejména v Besedním domě zazní takto komponované koncerty, například večery s názvem „Ve starém slohu“ či „Poslové starých časů“. V jednom večeru se tak setkají Salieri, Henze, Malecki a Beethoven, v jiném zase Haydn v kombinaci s Mansurjanem a Silvestrovem. „Z českých autorů připomeneme Vranického, Vaňhala nebo s českým prostředím spjatého Carla Ditterse von Dittersdorfa,“ doplnil.
Na objednávku píše pro novou sezonu svoji skladbu izraelský klavírista, dirigent a skladatel Benjamin Jusupov, který byl rezidenčním umělcem orchestru před osmi lety. „Zahrajeme jeho skladbu inspirovanou Leošem Janáčkem, kterou jsme objednali. Věříme, že se nám podaří položit základ pro dlouhodobý projekt, ve kterém plánujeme s podobným zadáním a ve spolupráci s nadací Leoše Janáčka oslovovat další autory,“ podotkl Mikeš. Koncert k Jusupovovým 60. narozeninám, na němž v české premiéře zazní čtveřice jeho skladeb, je naplánován na 23. listopadu.
V hlavních abonentních řadách posluchače čekají velké koncerty šéfdirigenta se symfoniemi Brahmse, Dvořáka, Rachmaninova nebo Schuberta, houslové koncerty Bolcoma nebo Schnittkeho. Speciální program bude věnován například „Romantické“ Symfonii č.4 Es dur Antona Brucknera, která v Brně zazní přesně 130 let po své české premiéře. Stálý hostující dirigent Robert Kružík nastuduje Sukova Asraela nebo Mozartovo Requiem. Do Brna zavítá opět Michael Schnøwandt se severským programem a Marie Jacquot s francouzskou hudbou, představí se také Alexander Liebreich, Tomáš Netopil nebo Petr Altrichter. Mezi přední sólisty nadcházející sezony patří klavíristé Melvyn Tan, Igor Ardašev, houslisté Yumi Hwang-Williams a Milan Paľa. Někteří z těchto sólistů se pak v různých kombinacích setkají v rámci programu „Dialogy“ 5. března 20023. Elisabeth Leonskaja, která musela své únorové vystoupení kvůli nemoci zrušit, přijede do Brna provést Brahmsův Druhý klavírní koncert v červnu 2023.
Rekordní bude sezona Filharmonie Brno v oblasti zahraničních turné, kromě celé řady hostování v Evropě má v plánu tři velká zámořská turné: začátkem října v osmi britských sálech, koncem října v pěti městech Jižní Koreje a především třítýdenní americké turné v únoru. „Tolik výjezdů v jedné sezoně se nepodařilo desítky let. Čeká nás koncert v newyorské Carnegie Hall i na Brooklyn Academy of Music, tři koncerty v Kalifornii, po jednom v Detroitu, Kansasu či v texaském Lubbocku s úžasným koncertní sálem. Vezeme do Ameriky naše rodinné stříbro – Janáčkova Tarase Bulbu, Sinfoniettu a Glagolskou mši, Dvořáka i Martinů ale také třeba Glassovy Symfonie č. 3 a 12. Těšíme se na velké sólistky – Laurie Anderson a Angélique Kidjo,“ upřesnil manager orchestru Pavel Šindelář.
Začátkem května čekají Besední dům oslavy 150 let od jeho otevření. „Připravili jsme dvoutýdenní festival obsahující například koncerty s programy inspirovanými dobovými akcemi, tedy vystoupeními mladého Bedřicha Smetany, Leoše Janáčka, kterého pro tyto účely pojíme s Horňáckou muzikou Petra Mičky, a také Mozartovo Requiem. Ve spolupráci s Moravskou galerií chystáme výstavu o Theophilu von Hansenovi, který navrhl nejen Besední dům, ale i sousední Pražákův palác. Připravena je mezinárodní konference Koncertní dům 19. až 21. století, edukační programy pro děti a další zajímavosti,“ upozornila Kučerová.
Novinkou letošní sezony je projekt „Na půlku za půlku“ pro děti od 7 do 12 let. „Spousta takových dětí už koncert krásně zvládne a užije si ho, ale ne celý. Vybrali jsme proto tři páteční večery, kdy v první půli jsou děti s rodiči na koncertě a v druhé půlce je pro ně připravený hudební workshop, zatímco rodiče zůstávají v sále. Věříme, že je to cesta, jak děti nenásilně vést k poznávání symfonické hudby,“ uvedla lektorka edukací Kristýna Drášilová. K dětským slevám získávají mladí posluchači na vstupenku ještě slevu 50 %.
Stejně jako v předchozí sezoně nabízí orchestr osm abonentních řad: dvě řady po čtyřech koncertech v Janáčkově divadle, „domácí“ v Besedním domě se šesti koncerty, komorní abonmá s pěti večery. Pokračuje velmi oblíbení Rodinné abonmá, řada Jazz & World Music, Koncerty Kantilény a cyklus Mladá krev aneb Hudba zblízka, kde dostávají prostor členové Orchestrální akademie Filharmonie Brno.
Sezona bude v prodeji od 30. května, kdy si svoje předplatné mohou obnovit stávající abonenti (do 10. června) a k dostání budou také vstupenky na Mimořádné koncerty a festival Špilberk. O čtrnáct dní později, tedy 13. června se uvolní místa případných neobnovených abonmá a začne prodej všech jednotlivých vstupenek včetně Sezony na míru, kdy si zájemci mohou sestavit předplatné podle svého výběru.