Čtyři hlasy, čtyři kontrabasy, okouzlující hudební krajiny. Hlaskontrabas Oktet vydává 26. dubna nové album Kaleidoscapes

Hlaskontrabas Oktet. Foto: Zuzana Lazarová

Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Petra Tichého a Ridiny Ahmedové, vydává 26. dubna u vydavatelství Animal Music nové „severské” album nazvané Kaleidoscapes. Nahrávka vznikala loni v létě na Islandu a poté na podzim formou společného živého natáčení ve studiu Sono Records. Album zavede posluchače v původních devíti skladbách na cesty hudebními krajinami – tajemnými, křehkými, divokými i krásně melancholickými. Prostě okouzlujícími tak, jako se jeví svět skrz barevná sklíčka kaleidoskopu. Více informací a předprodej zde. Album je k poslechu zde.

Hlaskontrabas Oktet: Kaleidoscapes, Animal Music 2024.
Cover design © Zuzana Lednická (Studio Najbrt)

Skladby přímo pro album napsali přední skladatelé soudobé hudby z Norska (Mats Eilertsen, Nils Økland), Islandu (Ragnheiður Gröndal, Pétur Þór Benediktsson), Izraele (Adam Ben Ezra) a z České republiky (Petr Wajsar, Beata Hlavenková). Na nahrávku přispěli také dvěma kompozicemi zakladatelé formace, zpěvačka Ridina Ahmedová a kontrabasista Petr Tichý, kteří tak dotáhli do konce svůj zprvu bláznivý nápad původní dvoučlenný Hlaskontrabas s looperem rozšířit na osmičlennou sestavu.

Název alba vznikl spojením dvou slov: kaleidoskopu – dětské hračky a scapes – krajiny. Petr Tichý to objasňuje: „Podobně jako barevné kamínky přesypáváním vytvářejí nové a nové obrazce, tak přesypávání hlasů a kontrabasů vytváří nové krajiny.” Ridina Ahmedová mu přitakává: „Deska mě okouzluje pestrostí a intenzitou – je to průlet barevnými krajinami. Je z ní cítit radost z hudby.” Zároveň si ale zpěvačka na začátku kladla otázku, zda bude repertoár od autorů ze čtyř zemí držet pohromadě: „Jsem nadšená, jak výsledné skladby propojují specifický a pro mě nádherný souzvuk oktetu složeného jen z hlasů a bas. Je to obrovské zvukové bohatství. Vesmír, který se pořád proměňuje, ale přitom zůstává charakteristický.

Díky podpoře Fondů EHP a Norska předcházela výslednému albu od prvního nápadu intenzivní příprava společně s autory včetně skládání,umělecké rezidence se skladateli a serie koncertů na Islandu – třeba v Muzeu sleďové éry nebo před islandským prezidentem. „Na počátku jsme se rozhodli vdechnout naší srdcovce život – žádostí o norský grant zajistit podmínky pro zkoušení a přípravu alba v našem žánru tak velkého tělesa. Díky získané podpoře jsme mohli přizvat také skandinávské autory,” líčí Ridina. 

Dle názoru Petra mají severští skladatelé jiné vnímání času: „Jejich skladby mají pomalejší tempo i vývoj. Všechny jsou spíše meditavní a kontemplativní. Doufám, že se nám jejich hloubku podařilo zachytit. Tři z nich jsou také velmi ovlivněné folklorní melodikou.” Dvojice zakladatelů také oslovila české autory a izraelského hudebníka Adama Ben Ezru, kteří tak přispěli k celkové pestrosti alba. „U Adama je důvod jasný. Skvěle zpívá, hraje na kontrabas, naživo loopuje a patří mezi světovou špičku této disciplíny. Beata Hlavenková jedinečná skladatelka a k tomu naše kamarádka. Napsala pro nás už druhou skladbu. S Petrem Wajsarem se známe také dlouho. Tušil jsem, že pro nás vymyslí něco z jiného soudku než ostatní,” vysvětluje Petr.

Jak zdůrazňuje Ridina, letní rezidence na Islandu měla velký přínos: „Možnost zažít tak odlišnou krajinu, abych více pochopila hudbu, která tam vznikla, a dokázala ji citlivěji interpretovat. Byla radost pak islandské skladby hrát po místní lidi, včetně jejich prezidenta. Vnímala jsem to jako poklonu této fascinující zemi.” A dodává i praktický význam: „Ty skladby nejsou snadné na zahrání. Jak formou, tak i tím, že vystupovat v téhle sestavě není pro nikoho obvyklé. Vyžaduje to trénink, musíme se všichni dobře poslouchat a vnímat. Proto je skvělé, že jsme si před cestou do  studia mohli nový repertoár zažít naživo.” 

Deska vznikla ve studiu formou společného živého nahrávání. „Místo postupného nabírání jednoho nástroje po druhém jsme si v Sonu prostě stoupli do kruhu a spustili. Díky tomu deska předává ten správný ´živý´ pocit,” myslí si Ridina. Což potvrzuje i Petr: „Ani hlasy, ani kontrabasy nemají žádné pražce nebo klapky. Žádný pevný bod. Všechno souvisí se vším. Jediná možnost, jak zachovat tyto souvislosti, byla nahrávat všichni dohromady. Znamená to velmi omezené možnosti střihu a postprodukce, čehož ovšem vůbec nelituji. Nahrávka tak žije a dýchá.” 

Jde o velmi intenzivní, silnou, ale zároveň náročnou hudbu, jejíž příprava i pro členy oktetu přinášela euforické, ale i těžké chvíle. Ridina upřímně přiznává: „Pro mě bylo nejtěžší popasovat se se skladbou Sensory Mapping od zpěvačky Raggy Grondal. To byla moje osobní veliká zkouška, jestli to vůbec zvládnu zazpívat. Prolila jsem hodně slz. Nakonec to ale myslím dopadlo dobře. O to je pak zase ale krásnější,  když po těch útrapách a pochybnostech slyšíte, že vznikající hudba je nádherná, lehká, svobodná. Že letí a čaruje. Člověk si pak řekne, že to dává smysl – vstupovat nad propast a do nejistoty.” Pro Petra nastal nejkrásnější moment na pódiu v Muzeu sleďové éry v Siglufjörduru: „Poprvé jsem slyšel skladby tak, jak mi zněly v představách v hlavě. Bylo to po týdenním intenzivním zkoušení na velký zvuk v tomto krásném muzeu. Byl jsem dojatý, že je to vůbec možné, že to není jen nějaká fata morgana, za kterou se ženeme.

Na závěr pak Petr hodnotí význam celého projektu: „Možnost pracovat na skladbách od někoho jiného jsem už měli, ale tohle nám určitě otevřelo nové obzory. Autoři nám například vymysleli tak těžké skladby, že sám bych je pro nás nikdy tak obtížné nenapsal.” Pro Ridinu byl projekt výjimečný ve více ohledech. „Jsem v zásadě autorka – sólistka. Pracuji spíše sama a najednou jsem se stala členkou vokálního kvartetu. Učila jsem se poslouchat ostatní i celek. Zkrátka velká životní škola. I když to tedy nebylo zdaleka jen snadné a veselé, jsem za tuto zkušenost vděčná,” uzavírá Ridina. 

Více informací na www.animalmusic.cz nebo www.hlaskontrabas.cz.

Videoklip Hlaskontrabas Oktet – FUNKLE – Mats Eilertsen: https://www.youtube.com/watch?v=B4DlXHyglEI

Videoklip Hlaskontrabas Oktet – Following The Wind – Beata Hlavenková:

Krátké video o Hlaskontrabas Oktetu: https://youtu.be/o1P6Ex13Ba8

Hlaskontrabas Oktet: Kaleidoscapes

Obsazení:

Zpěv: Ridina Ahmedová, Alice Bauer, Mirka Novak, Markéta Zdeňková  

Kontrabas: Petr Tichý, Tomáš Liška, Ondřej Štajnochr, Ondřej Komárek / Petr Mikeš

Hlaskontrabas Oktet vznikl v roce 2019 rozšířením původně dvojčlenného projektu Hlaskontrabas, který založili česká vokalistka, skladatelka a performerka Ridina Ahmedová a kontrabasista a skladatel Petr Tichý. Úplně na počátku rozšíření sestavy na čtyři hlasy a čtyři kontrabasy stál nápad místo looperu, který Ridina a Petr používali na koncertech k vrstvení stop přes sebe, využít živé hudebníky, kteří do skladeb vnesou vlastní interpretační duši. Ale ukázalo se, že psaní skladeb přímo pro oktet nabízí možnost jinak aranžovat a hudebně přemýšlet. A oktet začal žít svým vlastním hudebním životem. Životem čilým, unikátním a inspirativním! 

Ridina Ahmedová

Česká zpěvačka, hlasová lektorka a skladatelka. Zakladatelka vokálního projektu Hlasohled (Voicescope), který pořádá celou řadu aktivit pro veřejnost (přednášky, dílny, semináře, konference atd.). Je autorkou a spoluautorkou hudby k několika divadelním představením. Nahrála hudbu k několika filmům a spolupracovala s dalšími hudebníky (Floex, Vladimír 518, Vladimír Václavek, Načeva ad). V roce 2008 zpívala společnou improvizaci s Bobby McFerrinem na jeho pražském koncertě. Její sólový projekt Hlasokraj, kombinující promítání a živý koncert, získal v roce 2003 cenu Next Wave v kategorii objev roku. Spolu s Petrem Tichým založila Ridina Ahmedová duo HLASkontraBAS. Jejich album bylo v roce 2016 nominováno na cenu Anděl. Věnuje se také tvorbě audiodokumentů, za které získala několik ocenění. V těchto dnech měla premiéru její dokusérie nazvaná Odpustit?.

Petr Tichý

Český kontrabasista a skladatel. Studoval na jazzovém oddělení pražské HAMU a na Konzervatoři Jaroslava Ježka. Mezi jeho stěžejní projekty patří duo HLASkontraBAS spolu s Ridinou Ahmedovou, trio Romanovská Tichý Hrubý a NTS trio s Michalem Nejtkem a Štěpánem Smetáčkem. Spolupracoval s Floexem, hudebním tělesem Orchestr Berg, divadlem Continuo, Markem Novotným, Vladimírem Václavkem, Palo Hammelem, Ondřejem Škochem, Mírou Kemelem, Sylvií Krobovou, Feng-yűng Song, Jono Bono, Paul Novotným a Alexander Yasinskym, Frantou Skálou a Petrem Niklem, Janou Vébrovou a mnoha dalšími významnými umělci. Na nahrávkách hraje na střevové struny, které si podle vzoru lidových hudebníků v Těrchové sám vyrábí. V roce 2016 byl spolu s Ridinou Ahmedovou za CD HLASkontraBAS nominován na českou hudební cenu Anděl.

Projekt je podpořen Islandem, Lichtenštejnskem a Norskem prostřednictvím Fondů EHP. 

Album vyjde 26. dubna 2024 v rámci edice Animal Music 2024 podpořené grantem hl. m. Prahy a Nadací PPF. Bude dostupné na CD a digitálně ve vlastním e-shopu vydavatelství, v běžné distribuční síti společnosti Supraphon a na všech streamingových platformách.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější