Collegium 1704 spolu s německým kontratenoristou Benno Schachtnerem navštíví bachovský ráj

Jarní část komorní koncertní série Hudební cesty Evropou vyvrcholí ve středu 14. června od 19:30 v pražském Vzletu bachovským večerem s jedním z nejvyhledávanějších kontratenoristů současnosti, Benno Schachtnerem. Na koncertě zazní ochutnávka části repertoáru, který Collegium 1704 natočilo společně s německým vokalistou v druhé půli dubna v lipském Thomaskirche, Kostele sv. Tomáše, někdejším působišti Johanna Sebastiana Bacha. Nové CD vyjde na přelomu letošního a příštího roku.

Bachovy kantáty pro sólový alt jsou efektní díla obsahující meditativní i expresivní pasáže, náročná na interpretační schopnosti a dokonalou pěveckou techniku. „Vyžadují určitou uměleckou zralost, a proto jsem si jejich nastudování schoval až na teď. Pro mě jako zpěváka jsou korunovací mé kariéry, vrcholem mého dosavadního působení. Na živé provedení v Praze se moc těším,“ nechal se slyšet při natáčení v Lipsku Schachtner, kterého na koncertě ve Vzletu Collegium 1704 doprovodí v komorním, dvanáctičlenném obsazení, pod vedením koncertní mistryně, houslistky Heleny Zemanové.

Program pražského koncertu s názvem In Paradiso rámují dvě Bachovy kantáty pro sólový alt. První z nich, Widerstehe doch der Sünde BWV 54, pochází z jeho výmarského období. Složil ji pravděpodobně v roce 1714 na text hessensko-darmstadtského dvorního básníka Georga Christiana Lehma. Sestává ze dvou árií spojených rozsáhlým recitativem. Kantátu Gott soll allein mein Herze haben BWV 169 Bach napsal na podzim roku 1726. Klíčový význam v této skladbě komponované pro osmnáctou neděli po sv. Trojici má úvodní arioso s recitativem a následující árie, jejichž vstupní verš je totožný a působí jako motto. Jde o přikázání dvojí lásky, k  Bohu a k bližnímu.

Zmíněné kantáty v pražském Vzletu propojí Bachova první Orchestrální suita C dur BWV 1066. Jde o tzv. ouverturovou suitu, jež začíná francouzskou ouverturou, po níž následuje řada tanců. Typické je též obsazení, v němž roli concertina hraje tzv. francouzské trio sestávající ze dvou hobojů a fagotu.

Německý kontratenorista Benno Schachtner, charakteristický příjemnou a věcnou autenticitou svého projevu, je jedním z vůdčích současných interpretů staré hudby na světové úrovni. Pro tohoto výjimečného vokalistu je také typická emocionální hloubka a vřelá barva hlasu. Z jeho bohaté diskografie lze jmenovat třeba poslední sólovou nahrávku Clear or Cloudy z roku 2017 s písněmi Johna Dowlanda, Henryho Purcella a dalších anglických skladatelů, která si vysloužila velkou pozornost a mezinárodní uznání. Figuruje na první kompletní české nahrávce Händelova Mesiáše, kterou Collegium 1704 vydalo v roce 2019. Společně s Collegiem 1704 se také podílel na nahrávání soundtracku k filmu Petra Václava Il Boemo.

Sdílet článek: