středa, 16. říjen 2019

Britská melancholie podle Hany Blažíkové na úvod Barokních podvečerů

Napsal(a) 

Hana Blažíková Hana Blažíková

Devatenácté Barokní podvečery zahájí 20. října svoji podzimní řadu koncertem „Image of Melancholy“ inspirovaným díly básníků Williama Shakespeara a Johna Miltona. Sopranistku Hanu Blažíkovou na něm v prostorách Tereziánského sálu Břevnovského kláštera doprovodí Collegium Marianum.

Letošní ročník s názvem Stravaganza uvádí experimentální, fantaskní a „programní“ skladby či skladby vyjadřující afekty. „Od konce 16. století byly termínem ‚stravaganza‘ označovány skladby různých forem s neobvyklým pojetím melodie, harmonie či rytmu. Nejčastěji se jednalo o imitaci zvuků přírody a zvířat. Ale zejména hnutí duše bylo velkou inspirací pro skladatele nastupujícího a vrcholného baroka. Úvodní koncert ukáže, jak angličtí skladatelé mistrně zpracovali téma melancholie a smutku,“ vysvětluje Jana Semerádová, umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum a zároveň dramaturgyně Barokních podvečerů. V interpretaci Hany Blažíkové tak zazní skladby Anthonyho Holborna, Johna Dowlanda, Henryho Purcella, Johna Blowa, Georga Friedricha Händela nebo Thomase Arneho.

Na dalším koncertě cyklu přiblíží Cappella Mariana uměleckou a životní pouť manýristického malíře Caravaggia. 21. a 22. listopadu v Barokním refektáři kláštera dominikánů uslyší posluchači tvorbu italských autorů spjatých s jednotlivými místy Caravaggiovy pouti z Milána až do Neapole. Zazní díla renesanční polyfonie z přelomu 16. a 17. století, tedy doby, kdy se v protikladu k propracované polyfonii rodila hudba nové doby – baroka.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.