pondělí, 31. leden 2022

Alain Altinoglu a Thierry Escaich debutují s Českou filharmonií s Debussym, Ravelem a Saint-Saënsem

Napsal(a) 

Alain Altinoglu, foto Marco Borggreve Alain Altinoglufoto: Marco Borggreve

Francouzský dirigent s arménskými kořeny Alain Altinoglu poprvé vystoupí s Českou filharmonií ve Dvořákově síni Rudolfina na třech koncertech od 2. do 4. února. V jejich první polovině zazní suita z opery Pelléas a Mélisanda Clauda Debussyho a koncertní rapsodie pro housle a orchestr Cikán Maurice Ravela v podání houslového virtuosa Jiřího Vodičky. V druhé polovině provede první český orchestr pod taktovkou Alaina Altinoglu Třetí symfonii „Varhanní“ Camilla Saint-Saënse, v níž se sólového partu debutově ujme Thierry Escaich. Jeho mistrovství ocení posluchači také v sobotu 5. února na koncertu Českého spolku pro komorní hudbu, kde se Thierry Escaich představí nejen jako vynikající interpret hudby francouzských autorů, ale i jako skladatel.

Dirigent Alain Altinoglu je od roku 2016 hudebním ředitelem bruselského divadla Théâtre Royal de la Monnaie a od této sezony také Frankfurtského rozhlasového orchestru. Za jeho mimořádné vedení bruselského divadla, strhující a inspirující výkony při tamních operních inscenacích se mu dostalo dalekosáhlého uznání. Sám vytvořil i jednovětou symfonickou suitu z opery Pelléas a Mélisanda, kterou poprvé uvedl 20. září 2017 během svého debutu u Berlínských filharmoniků. Na ploše pouhých dvaceti minut se mu v ní podařilo zachytit náladu bezmála tříhodinové opery z roku 1902. „Alain Altinoglu zachází s hudebním materiálem tak přirozeně, jako by suitu napsal samotný Claude Debussy,“ oceňuje clevelandský varhaník Timothy Robson.

Francouzský skladatel, varhaník a improvizátor Thierry Escaich je jedinečnou osobností současné hudby. Jeho tři umělecké role jsou vzájemně provázané a umožňují mu představit se publiku jako sólový interpret, spoluúčinkující i jako samotný tvůrce při vystoupeních různých charakterů. Přesvědčit se o tom bude možné zejména 5. února na dopoledním koncertu Českého spolku pro komorní hudbu v Sále Martinů Hudební akademie múzických umění, kde Thierry Escaich vedle svých skladeb zahraje i díla Césara Francka, Oliviera Messiaena, Maurice Duruflé a dalších francouzských autorů.

Thierry Escaich, foto Arnaud Meyer Thierry Escaichfoto: Arnaud Meyer

Na koncertech České filharmonie se Thierry Escaich ujme sólového partu v Třetí symfonii Camilla Saint-Saënse, o níž Alain Altinoglu říká: „Ačkoli je Saint-Saëns považován za konzervativního skladatele, jeho Třetí symfonie přináší řadu inovací. Dílo věnoval památce Franze Liszta, který byl průkopníkem cyklické práce s tématy v průběhu celé skladby. Tato myšlenka ovlivnila Saint-Saënsovu práci na Třetí symfonii, jež díky tomu působí mimořádně jednotným dojmem.

Prostřední skladbou filharmonických koncertů bude Cikán Maurice Ravela. „V této slavné rapsodii pro housle a orchestr, v níž Maurice Ravel čerpá z maďarsko-romské hudby, se předvede houslista v úplně jiném světle než u klasického romantického repertoáru,“ vysvětluje koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička. „Zajímavostí jsou technické prvky, které Ravel používá v sólovém partu. Jeho pizzicato a flageolety i jeho typický smysl pro barevnost zvuku vytvářejí spolu se silnými melodiemi nezapomenutelný zážitek z tohoto díla. Velmi se těším na svou premiéru Cikána právě s Českou filharmonií,“ dodává.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.