MusicOlomouc nabírá na obrátkách

Multižánrový a polystylový festival soudobé hudby MusicOlomouc pokračuje ve zběsilém tempu, což ostatně dokládá v pořadí již třetí koncert realizovaný v rámci tohoto podniku ve středu 22. dubna 2015. Rozhodnutí organizátorů situovat tuto produkci do Atria Jezuitského konviktu se ukázalo jako velmi příhodné, a početné publikum tak mělo v tomto akusticky značně příznivém prostoru možnost zachytit i ty nejjemnější zvukové nuance. V pozici interpretů se tentokrát představil klarinetista a absolvent JAMU v Brně Pavel Zlámal společně s kontrabasistou, newyorským rodákem Georgem Cremaschim. Pořad sestával ze čtyř kompozic, z nichž hned tři zazněly v premiéře.

Úvodní energickou skladbu Tasted Thoughts  pro sólový klarinet věnoval její autor Michal Nejtek přímo Pavlu Zlámalovi; charismatický interpret pak nenechal nikoho na pochybách, že ovládá svůj nástroj naprosto dokonale. To ostatně prokázal nejen svojí brilantní technickou zdatností a neobyčejnou tónovou kvalitou, ale také citem pohrávat si s řadou alikvotních tónů i mikrointervalů a schopností dosáhnout až extrémních dynamických kontrastů.

Pavel Zlámal, foto Anna KloudováV následujícím pořadu se Zlámal obecenstvu představil v dvojroli skladatele–interpreta. Provedl totiž výběr ze svého Way of Consideration, tedy cyklu drobnějších skladeb, jehož jednotlivé části jsou zkomponovány buď pro sólový klarinet, případně basklarinet či saxofon. Dílčí úseky, odkazující na autorův subjektivní způsob nazírání na některé specifické jevy, využívají nepřeberného spektra barevných odstínů a z hlediska technických možností jednotlivých nástrojů mnohdy zachází až do nejzazších extrémů. Za zmínku stojí především třívětá část s názvem Head Opener. Tato silně psychedelická pasáž postupně posluchače zavaluje silnou a všudypřítomnou masou neustále hemžících zvuků, které vyvolávají až bizarní niterní představy evokující existenci člověka uprostřed jakési rychle rotující spirály. Zlámalova kompozice, podpořená autorovou brilantní interpretací i jeho schopností cirkulačního dechu, pak nejednou vzbuzovala dojem přítomnosti značně mohutnějšího hudebního tělesa.

Díla uvedená v druhé polovině programu měla převážně improvizační charakter. V podání Pavla Zlámala, jemuž neméně zdatně sekundoval George Cremaschi, zaznělo nejprve COAX pro saxofon a kontrabas Petera Grahama. Při vzniku této kompozice inspirovaly skladatele mimořádné improvizační schopnosti obou umělců, a následný způsob provedení pak zjevně uchvátil i přítomného autora. Skutečnost, že Zlámal i Cremaschi jsou skutečně vynikajícími interprety, dokládá i závěrečná art improvizace Initial Music, ve které zmíněné duo prostřednictvím bezděčných improvizací a neobyčejné nástrojové technické suverenity zcela potvrdilo vlastní umělecké kvality. Ačkoli oba hudebníci vzájemně spolupracují pouze čtyři roky, jejich přirozená souhra mnohdy vytvářela dojem, jako by společně improvizovali odjakživa.

Další koncert pořádaný v rámci festivalu MusicOlomouc se ve středomoravské metropoli uskuteční v neděli 26. dubna 2015. Zazní skladby Koeszeghyho, Xenakise, Kurtága, Kadeřábka či Haase v podání komorního souboru Prague Modern a sopranistky Ireny Troupové.

Sdílet článek: