čtvrtek, 11. červen 2015

Za forlanou na Zámek Slavkov – Austerlitz aneb Když se propojí benátský karneval s Francií a jižní Moravou

Napsal(a) 

Jana Semerádová, foto Petra Hajská Jana Semerádováfoto: Petra Hajská

Festival Concentus Moraviae 30. května zahájil svůj XX. ročník s tematickou dramaturgií na téma „Pojďme slavit!“. Skutečným vrcholem oslav bude „Festa teatrale“ – celodenní program, který Zámek Slavkov – Austerlitz po celý nadcházející víkend rozezní hudbou i zpěvem, rozpohybuje tancem a vyzdobí květinami…. Pozornost přitahuje především sobotní večer, který v úvodu přinese představení „Forlana / benátská fiesta à  la française“. V historickém sále vystoupí soubor Collegium Marianum společně s věhlasnou tanečnicí Gudrun Skamletz. Uměleckou vedoucí Janu Semerádovou jsem zastihla brzo ráno po koncertě v Refektáři kláštera dominikánů v Praze.

Paní Semerádová, včera jste společně se souborem Collegium Marianum provedla program s názvem Concerto comique, neboli program postavený doslova pro „kratochvíli“ šlechty…Je vidět, že si v přípravě svých dramaturgií vždy umíte najít zajímavá témata a určitě se máme na co těšit i v sobotu na festivalu Concentus Moraviae…Jak probíhají přípravy a v jaké náladě? Před vystoupením na zámku ve Slavkově už máme v tuto chvíli všechny muzikanty připraveny a naladěny na francouzskou a italskou hudbu…Právě včera večer jsme si na koncertě některé skladby zahráli, i když se jednalo pouze o koncertní podání. Ale vyzkoušet si, jak díla zní koncertně pro nás bylo důležité, protože s Gudrun Skamletz tato díla provedeme scénicky. Jedná se o francouzskou hudbu, ale také o hudbu italskou inspirovanou hudbou francouzskou, takže se můžete těšit na Vivaldiho ve francouzském hávu nebo jeho kolegu Mascittiho, který je sice také italského původu, ale dlouho působil ve Francii, takže i v jeho skladbách je mnoho francouzských prvků.

To je zajímavé! Měli jste tento program už v repertoáru, nebo vznikl nově přímo pro festival Concentus Moraviae? Je to šité na míru festivalu Concentus Moraviae k jeho jubilejní dramaturgii. Chtěli jsme vytvořit představení, které by sice působilo velmi oslavně, ale ne přímo v karnevalovém duchu, mělo atmosféru Benátek a přitom celoevropské… a to nebylo úplně jednoduché. Představení nám ukáže benátský karneval z pohledu francouzského ambasadora, který navštíví Benátky v době karnevalu a všude na ulicích vidí tancovat forlanu, vidí různé převleky a kostýmované lidi… Gudrun Skamletz se bude snažit toto vše obsáhnout v jedné osobě a my jí v tom budeme vydatně pomáhat (smích).

Gudrun Skamletz si na sebe opravdu vzala nelehký úkol…Jak dlouho už s touto prvotřídní tanečnicí spolupracujete? Když jsme program začali připravovat, hledat ve vodách tanečních pro nás nebylo těžké… My jsme už na Gudrun zvyklí od úspěšného představení „À Corps suspendus“ (Tanenčí mistr) s francouzským hercem a režisérem Jean-Denim Monorym z roku 2008. Shodou okolností můj bratr Vojtěch s Gudrun nyní spolupracuje skoro každý měsíc. Právě nedávno společně s Jeanem-Denim Monorym a Gudrun provedli představení Molierových „Les Fâcheux“, kde Vojtěch  dokonce spolupracoval jako tanečník a herec…My jsme na Gudrun už mnoho let zvyklí, takže jsme jí pro toto festivalové představení oslovili. Během večera uvidíte úplně nově postavené choreografie, některé sice vychází z Feuilletových dobových zápisů, ale většina je přímo od Gudrun. Takže ta spolupráce s Gudrun Skamletz stále pokračuje a my jsme rádi, že festival Concentus Moraviae stál u zrodu nového představení, které se možná bude někdy opakovat i při jiné příležitosti.

Collegium Marianum, foto Jindřich Trčka Collegium Marianumfoto: Jindřich Trčka

Mohla byste ale upřesnit, jak dalece bude celý orchestr do scénického podání zapojen a jak je celé představení koncipováno? Slyšela jsem, že se orchestr k tanci dokonce přidá… S Gudrun jsme měli už v květnu dvě zkoušky. Asi opravdu plánovala, že budeme více tančit (smích), ale zatím se na podiu  pouze „ladně přesouváme“ z jednoho místa na druhé...Je to zpracované choreograficky tak, že se nejedná o dvě samostatné složky „orchestr“ a „tanec“, jak bývá zvykem, ale vše je propojené a to se mi moc líbí. Gudrun s námi podobné představení plánovala připravit už dávno. Konečně se to podařilo! Muzikanti jsou plně integrovaní do tanečního pohybu, vlastně se všichni po scéně pohybujeme…kromě cembala samozřejmě. Uvidíme jak nám to půjde, nechme se překvapit.

Není tajemstvím, že toto vše zvládáte jako čerstvě dvojnásobná maminka. Prozradíte, jak probíhá příprava na představení i z hlediska současné péče o ratolesti? Pojede s Vámi do Slavkova také Vaše nejmenší ratolest? Náročné to je velmi, ale je to zároveň velmi radostné…Obě holčičky i ta malá pětiměsíční mi dávají hodně radosti, což se věřím objeví i při hře. Ale zrovna včera jsem si vyzkoušela, že spát 3 – 4 hodiny před koncertem není úplně ideální…V rodině se nám totiž předvčírem narodil nový „Semerád“ – další dítě bratra Vojtěcha. Díky tomu byly babičky jinde a všechny „chůvy“ mají zkouškové období, takže já jsem se nakonec musela nějak s touto situací srovnat a také převzít celý administrativní chod ansámblu, protože Vojta byl u porodu…Malá Mariánka samozřejmě se mnou do Slavkova pojede. Nejen proto, že ještě stále potřebuje mateřské mléko…Ale navíc velmi reaguje na hudbu a především na pohyby. Vždycky ji zaručeně rozesměje, když starší sestřička začne tančit. Takže bych malé Mariánce chtěla Gudrun představit, aby tanec viděla „v plné kráse“.

Markéta Vejvodová

Působí od roku 2004 jako redaktorka Českého rozhlasu, v letech 2005 – 2009 působila jako redaktorka hudební redakce stanice Vltava. Připravovala hudebně publicistické pořady Telefonotéka, Euphonia, Slovo o hudbě, Studio M a další. Vystudovala hru na klavír na Pražské konzervatoři ve třídě Ilji Hurníka a HAMU v Praze pod vedením Jana Panenky a Petera Toperczera. V roce 1991 získala stipendium k ročnímu studijnímu pobytu v Paříži u předního francouzského klavíristy a pedagoga Dominiqua Merleta. Vedle sólových klavírních recitálů spolupracovala s L. Svárovským, J. Sukem, G. Demeterovou, I. Ženatým, P. Fischerem, aj. Nahrávala nebo koncertně vystoupila rovněž se SOČRem, Sukovým komorním orchestrem, aj. Doma se představila na festivalu Pražské jaro (1989), na Velikonočním festivalu Josefa Suka (1993), na Mladém pódiu (1994) a na festivalu Mladá Praha (1996). Působí zároveň v oblasti pořadatelství a organizace hudebních projektů. V letech 2008 - 2013 byla za Český rozhlas porotkyní rozhlasové hudební soutěže EBU New Talent. V České filharmonii v letech 2009 – 2013 vedla edukativní programy, v letech 2015 – 2017 byla ředitelkou Česko-francouzské akademie Telč, v současnosti působí jako redaktorka na stanici Český rozhlas Region a hudebním projektům se věnuje příležitostně.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.