úterý, 30. březen 2004

Veronika Böhmová

Napsal(a) 

Veronika Böhmová Veronika Böhmová
Mariánské Lázně, Chopinova soutěž, léto 2000. Na pódium vystupuje droboučká patnáctiletá slečna a chystá se provést něco, na co si dospělí mistři zřídka troufnou: zahrát souborně Chopinovy Etudy op. 25 . Že to nebyla jen snaha za každou cenu upoutat pozornost, bylo porotě zřejmé. Odměnila ji tehdy třetí cenou - ke konci jí "odešla ruka".

"Škoda, že tam byl špatný klavír," vzpomíná dnes osmnáctiletá klavíristka, "ale zkušenost to byla obrovská. Hlavně v rozvržení sil: v celém opusu je jen jedna pomalá etuda."

Českobudějovická rodačka pochází z proslulé pianistické líhně profesorky Marie Šimkové-Kotrčové. Ta vede Veroniku od jejích šesti let doposud: nyní je její studenka ve čtvrtém ročníku konzervatoře. O své budoucí kariéře prý neměla jasno hned od začátku, ale když v devíti letech skončila pátá na mezinárodní soutěži, bylo zřejmé, že s tímto talentem by mohla něčeho dosáhnout. Dnes disponuje drobná blondýnka z muzikantské rodiny již imponujícím profesionálním životopisem, v němž nechybí například vítězství v soutěži Amadeus v Brně; první ceny si odvezla též z italského Pinerola, ze soutěže Steinway v Hamburku a z Prague Junior Note. Se jménem Veroniky Böhmové se několikrát setkali posluchači Českého rozhlasu, pravidelně koncertuje ve Vídni. V současnosti se chystá na přijímací zkoušky na pražskou AMU a také na provedení Dvořákova koncertu s Jihočeskou komorní filharmonií v dubnu 2004.

Přirozená, temperamentní a věčně usměvavá slečna kupodivu nemá nereálné sny a přehnané ambice typické pro "umělce" v jejím věku ("Můžu říct, že se za profesionála ještě nepovažuju?") Je spokojená s tím, že může koncertovat, vrhá se s chutí do soutěží, nový repertoár studuje s obdivuhodnou lehkostí a odmítá se nechat limitovat svým handicapem - drobnýma rukama s rozsahem oktávy. "Pomáhám si škrty a kde to lze, rozdělím si úlohu do obou rukou, to mě naučil pan profesor Klánský. Dnes ho dokonce v umění neslyšitelných škrtů možná předčím," směje se šibalsky a ukazuje svou úpravu Lisztovy Campanelly . "Když jsem ji hrála na soutěži v Mexiku, porota si přesedla, aby mi viděla zblízka na ruce. Tu úpravu si nechám asi patentovat, hraje se báječně. Není to přece zakázáno?" V Mexiku byla Veronika druhá nejmladší. Nebála se konkurence pianistů o generaci starších? "Nejdřív jsem se bála, ale oni už nemají takovou šťávu, chybí jim něco, co máme my mladší," uvažuje.

Tajemství je ve vyváženém pedagogickém vedení. Veronika je u své profesorky natolik "doma", že by chtěla při studiu na HAMU dokončit také absolutoriem českobudějovickou konzervatoř. "Odmalička jsem zvyklá na diskusi. I když jsem třeba hrála Scarlattiho příšerně, paní profesorka mě nechala, protože věděla, že za dva roky na to přijdu."

Technické obtíže podle svých slov nezná. Co jí prý chybí, je výraz. "Lhala bych, kdybych řekla, že je Chopin mým oblíbencem. Nějak se mi nedaří dostat do jeho skladeb tu potřebnou tragiku a balady zní asi v mém podání odlišněji, než u starších pianistů." Zaplať Pánbůh, říkám si, na to má děvče ještě dost času.

Zato obdivuje ruské skladatele od Rachmaninova přes Kabalevského až po Skrjabina (na repertoáru má třeba Musorgského Kartinky a nedávno provedla ve Vídni recitál ruských autorů), má ráda Vivaldiho a Bacha, blízký je jí Liszt. Nastudovala už klavírní koncerty Rachmaninova, Webera, Prokofjeva, Griega, Mozarta a dalších (v současné době je jich celkem jedenáct). Pianistické vzory? "Všichni už jsou mrtví - dnes není na světě jednoznačná jednička, každý umí něco," říká. "Obdivuji Horowitze, Richtera. To byli velcí klavíristé. Dnes není vhodná doba na osobitost. Beethovena a Bacha buď zahrajete stylově, nebo si neškrtnete. Gould by dnes nepostoupil do druhého kola." Mají to ženy v tomhle oboru těžší? "Jednoznačně. Muži mají zkrátka větší nadhled a fyzickou sílu - ta je důležitá."

Veronika Böhmová je rozená sólistka. S komorní hrou se prý "pere" a raději hraje sólově než s orchestrem. "Cítím se lépe, když padá zodpovědnost jen na mou hlavu." Jako jedné z mála mladých muzikantek se jí podařilo najít sponzora. "Bylo to náročné: nemohla jsem bohužel slíbit, že budu vystupovat ve firemním tričku, takže se okruh zúžil. Díky podpoře Jihočeské energetiky mohu vyjíždět na soutěže, kde se startovné a pobyt vyšplhá na desítky tisíc," říká Veronika. "Doma jsem neustále pod dohledem tatínka, to je můj největší kritik," směje se drobná blondýnka. "Když jsem byla malá, zalézala jsem mu pod klavír, protože jsem nechtěla cvičit."

Čekalo by se, a výsledky tomu odpovídají, že se Veronika od klavíru nehne. "Cvičím zhruba tři hodiny denně, o prázdninách nebo přes Vánoce se klavíru vyhýbám velikým obloukem," tvrdí. Takže zbývá čas i na koníčky: sport, počítač a hudba. "Žiju úplně normální život," říká.

Dita Hradecká

Vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako překladatelka, hudební publicistka (Harmonie, Hudební rozhledy, Hospodářské noviny) a donedávna vyučovala hudební historii na pražské pobočce New York University. Je redaktorka, organizátorka, překladatelka a v poslední době i vydavatelka elektronických knih. Pochází ze Strakonic. Ačkoli ji lákala řada oborů spíše exaktních, rozhodla se vystudovat konzervatoř, aby se ujistila, že profesionální umělkyní nikdy nebude. Nejrůznější kurzy klavírní, komorní a cembalové hry či barokního tance spolu s vlastní pódiovou zkušeností jí ale daly citlivost a čich na uměleckou kvalitu výkonu a zároveň empatii k profesionálním umělcům a tvůrcům. Překládá odborné texty a libreta z angličtiny, němčiny a francouzštiny. Ze studia hudební vědy na FF UK si odnesla hlavně poznání důležitosti kritického a nezaujatého myšlení a coby eklektik také úctu ke všem, kdo jsou schopni věnovat celý život jednomu skladateli nebo jedné oblasti. V letech 2016-18 vedla redakci vážné hudby na Vltavě, v roce 2019 se stala vedoucí knihovny Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.