pondělí, 14. březen 2011

399 slov

Napsal(a) 

Tak máme nového ministra kultury. MUDr. Jiří Besser byl úspěšným starostou města Beroun, což by mohlo v souvislosti s Václavem Talichem vzbuzovat naději. Hlavní slogan, který je přes média národu neustále prezentován, je, že nový koaliční kabinet je vládou rozpočtové odpovědnosti. Když dám vedle toho sdělení, že je třeba hledat na ministerstvu kultury finanční rezervy, tak to moc nadějně nevypadá. Na druhé straně základní tezí koaliční smlouvy ODS, TOP 09 a VV je vznešené prohlášení, že „kultura je určující součástí naší národní identity“. To by se dalo vytesat do mramoru, teď jen jak se to projeví v praxi. V dokumentu se také praví, že „vláda bude podporovat prezentaci české kultury v zahraničí... Bude dbát na dostupnost zahraničního umění pro českou veřejnost, zejména podpory mezinárodních kulturních vztahů“. Příležitost naplnit tato slova obsahem má ministerstvo kultury již v těchto týdnech. V červnu jsem se zúčastnil jednání komise MK pro zahraniční granty. Na stole bylo více než 100 žádostí o podporu hudebních, výtvarných, divadelních, tanečních i multižánrových projektů. Původně mělo být rozděleno šest milionů korun. Realitou bylo snížení této sumy na přibližně dva miliony korun českých a zmrazení dalších grantových výdajů s tím, že se čeká na nové vedení ministerstva. I když pan premiér Petr Nečas tvrdí, že prioritou MK by měla být podpora živého umění a ochrana památek, tak výše uvedený záměr bude asi obtížně, byť jen zčásti, realizovat. Zatím se konkrétně mluvilo jen o památkách, vztahu církví a státu a, jak jinak při tak silné lobby, o podpoře českého filmu. Jistě bude záležet i na tom, jakými poradci a odborníky se pan ministr obklopí, nicméně konečná rozhodnutí i odpovědnost budou na něm. Jen v hudbě jich bude celá řada: vyřešení vedení České filharmonie a Pražského filharmonického sboru, osud Státní opery Praha, podpora velkých festivalů v dalších letech, podpora výstavby nové koncertní budovy v Praze, osud Janáčkova kulturního centra v Brně ad. Šetření, úspory, rozpočtová odpovědnost jsou v době ekonomické stagnace zapotřebí, nicméně když právě teď nekoupíte pandury, letadla, pistole, nové počítače a auta, když omezíte byrokracii, tak je můžete nakoupit či přijmout později. Když však zanikne divadlo, orchestr, festival nebo třeba i sbor, tak ke zmrtvýchvstání, znovuobnovení, resuscitaci dojde už ztěží. Samozřejmě do zahraničí naši umělci vyjíždět nemusejí, ale kdo jiný má propagovat naše lepší a kreativní stránky. Myslím, že fotbalisté to nebudou. Panu ministrovi přeji hodně moudrosti, empatie a pevnosti v bitvě za českou kulturu.

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.