sobota, 20. listopad 2021

Skončila Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka Karlovy Vary 2021

Napsal(a) 

Hongyu Chen, foto MPS KV Hongyu Chenfoto: MPS KV

Letošní 55. ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech trval od 5. do 12. listopadu 2021 (loňský se kvůli pandemii covidu nekonal). Malé skupince pořadatelů vedených legendárním ředitelem Aloisem Ježkem, který spoluzakládal soutěž před více než pětapadesáti lety, se podařil husarský kousek, když za ztížených hygienických podmínek zorganizovala účast více než devadesáti mladých pěvců z patnácti zemí. Karlovarská soutěž má v současné době kategorie Operní naděje – ženy, muži, Píseň, Junior – ženy, muži a Opera – ženy, muži. Byla jsem přítomna třetímu kolu kategorií Junior a Opera a také jsem se zúčastnila závěrečného koncertu vítězů a laureátů soutěže, které doprovázel Karlovarský symfonický orchestr řízený dirigentem Jiřím Štruncem.

Práce v mezinárodní porotě soutěže se letos ujali Magdalena Hajóssyová, Antonio Carangelo, Ondřej Hučín, Zbyněk Brabec, Jarmila Chaloupková, Martin Otava, Bojidar Nikolov, Eva Randová, Zdeněk Šmukař a Daniela Štěpánová Šimůnková. Onemocnělého Petera Dvorského zastoupil jako předseda soutěžní poroty ředitel Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Jiří Nekvasil.

Dominika Škrabalová Dominika Škrabalová

Třetí závěrečné kolo kategorií Junior a Opera ukázalo hned několik zajímavých, slibných i už zcela vyzrálých výkonů. Závěrečný koncert předvedl po předání cen laureáty a vítěze obou hlavních kategorií. Zahájila jej Diana Orlanova z Ruské federace, nositelka první ceny v kategorii Opera, která zazpívala s mimořádným nasazením árii Aidy „Ritorna vincitor…“, vystřídala ji zástupkyně kategorie Junior Ukrajinka Veronika Mostova s árií „Regnava nel silenzio…“ Lucie di Lammermoor ze stejnojmenné Donizettiho opery – získala druhou cenu v této kategorii. David Malát z České republiky (Opera, třetí cena, Pražská konzervatoř) překvapil svými znělými hloubkami naznačujícími, že z něj bude skutečný bas profondo, v posledních letech tak vzácný. Magdaléna Heboussová (Junior, třetí cena, HAMU Praha) zazpívala svým temněji zbarveným lyrickým sopránem neobyčejně svěže árii Terinky „Ach Bože, božínku…“ z Dvořákova Jakobína a zaujala jak mladistvým neafektovaným výrazem, tak přirozeným hereckým talentem. Získala Cenu Beno Blachuta, Cenu města Humpolec a Cenu Carangelo Belcanto Academy I. Po přestávce zazpívala Tamara Morozová ze Slovenské republiky až neuvěřitelně vyzrále Sentinu árii z Wagnerova Bludného Holanďana (Opera, třetí cena, HAMU Praha, Robert Schumann Hochschule Düsseldorf). Získala Cenu Národního divadla v Praze. Lenského árii přednesl Polák Michal Jopek (Junior, třetí cena – druhá cena nebyla udělena), jako Micaëlu jsme slyšeli Američanku Saru Casey, která ji zazpívala svým lehkým lyrickým sopránem a naplnila ji hereckou sdělností (Opera, třetí cena).

Daniel Kfelíř, foto MPS KV Daniel Kfelířfoto: MPS KV

Sneodolatelnou energií a krásným hlasem vstoupil na jeviště Figaro z Lazebníka sevillského v podání ukrajinského pěvce Vitalie Lashka (Opera, druhá cena). Získal Cenu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a Cenu Českého rozhlasu Praha. Podobně zapůsobila také Ekaterina Krovateva z Ruské federace jako něžná Mimi z Pucciniho Bohémy, jejíž árii neobyčejně melodicky prozpívávala (Junior, první cena, JAMU Brno). Získala Cenu Slovenského národného divadla Bratislava. Český barytonista Daniel Kfelíř velmi slibně zazpíval Vokovu árii ze Smetanovy Čertovy stěny (Junior, první cena, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien). Získal Cenu Národního divadla Brno, Cenu Divadla J.K. Tyla v Plzni, Cenu Viléma Zítka a Cenu ředitele Pražské konzervatoře. Mezzosopranistka Dominika Škrabalová z Ostravy (Ostravská univerzita, fakulta umění) zazpívala árii Dalily z opery Samson a Dalila uvolněně, v průběhu soutěže si však údajně počínala ještě lépe. Získala druhou cenu v kategorii Opera, dále Cenu Jarmily Novotné, Cenu Antonína Dvořáka za interpretaci árie z jeho opery, Cenu Gustava Mahlera a Cenu Karlovarského symfonického orchestru. Závěr koncertu patřil absolutnímu vítězi letošní karlovarské soutěže Hongyu Chenovi z Číny (University of Arts Belgrade), který získal Cenu Carangelo Belcanto Academy II, Cenu dirigenta Františka Drse za mimořádný interpretační výkon po dobu celé soutěže a Cenu primátorky města Karlovy Vary. Zpíval bezchybně, působil velmi charismaticky svým strhujícím výrazem a neobyčejně bohatým mimickým rejstříkem. Dokonale ztělesnil složitou postavu Gérarda v árii „Nemico della patria…“ z opery Andrea Chénier od Umberta Giordana. Vyzrálý výkon barytonisty Hongyu Chena korunoval letošní soutěž.

Ekaterina Krovateva, foto MPS KV Ekaterina Krovatevafoto: MPS KV

Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech má po svých pětapadesáti ročnících značnou mezinárodní proslulost a úspěch v ní už otevřel sály divadel mnoha jejím účastníkům počínaje Magdalénou Hajóssyovou a dalšími pěvci jako jsou Gabriela Beňačková, Edita Grúberová, Eva Urbanová, Roman Janál, Pavol Bršlík, Marina Domašenko, Jana Sýkorová, Kateřina Kněžíková, Lee Sang Min, Lívia Vénosová, Adam Plachetka, Richard Samek, Barbora Perná, Boris Prýgl. Ceny jednotlivých operních divadel nabízejí buď hostování v určité roli nebo dokonce její nastudování v rámci připravované inscenace. Příjemnou atmosféru karlovarské soutěže umocňuje radostný zážitek z výkonů jejích mladých talentovaných účastníků. Letošní soutěž velmi úspěšně skončila, ať tedy žije její další ročník, už šestapadesátý!

Olga Janáčková

Muzikoložka, teatroložka, operní režisérka, hudební a divadelní kritička a organizátorka. Studovala hudební a divadelní vědu na Filozofické fakultě tehdejší Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Brně, sólový zpěv na brněnské konzervatoři a operní režii na JAMU. V letech 1968–90 pracovala jako odborná pracovnice specializovaná na hudební divadlo v Kabinetu pro studium českého divadla Ústavu pro českou a světovou literaturu Československé akademie věd. Přispívala do samizdatového divadelního časopisu Dialog (1977–80). V letech 1987–89 byla dramaturgyní opery Státního divadla v Ústí nad Labem, pracovala také v Divadelním ústavu Praha. Od roku 1990 soustavně sleduje produkci českých a moravských operních divadel, recenze a články publikuje v odborných médiích.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.